4A lekstroom na kortsluiting by dynamo

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-07-2016 20:29 #1105672 door Lars Rengersen
4A lekstroom na kortsluiting by dynamo is gemaakt door Lars Rengersen
Vorige week vrijdag reed ik terug van een weekje restauratiecursus en toen viel de 940 bij een stoplicht uit en kwam er rook onder de motorkap vandaan.
Wat bleek: na het sleutelen aan de injectie vermoedelijk een rubber slang niet goed teruggezet.
Deze heeft hierdoor na verloop van tijd de plus en de min kabel achter de dynamo tegen elkaar aangedrukt met kortsluiting tot gevolg.
Gelukkig verder geen fik.
Met hulp van de ANWB de kabels losgehaald, rubber slang ertussen in plaats van ervoor en de plusdraad ingetaped.
Accu was helemaal plat maar na even laden door de ANWB was het starten en lopen. Wel de tip gekregen om de verbrande massakabel te vervangen.
Laadspanning 13,4V en weer rijdend naar huis.
Maar na een nachtje staan, accu leeg.
Ik bleek de binnenverlichting aan te hebben gelaten dus die gaf ik de schuld (plus evt toch kapotte zelfontladende accu).
Zaterdagochtend een andere accu erin en op vakantie gegaan.
Onderweg werd de telefoon al niet meer goed bijgeladen en na een nachtje staan, ook deze accu leeg.
Bij de plaatselijke garage de accu op laten laden en massakabel laten vervangen.
De monteur in kwestie vond het "opgelost" dus ik heb nog even gevraagd of ik zijn multimeter mocht lenen waarop hij zei tuurlijk en mompelde dat hij daar niet veel van begreep (ondanks eerdere beweringen dat hij me prima kon helpen).
Hoe dan ook, hij rijdt weer dus heb hem maar meegenomen.
De cijfers uit de metingen:
Laadspanning 13,4 V
Stroom door plus bij draaiende motor 17A
Stroom door plus bij contact uit 4A
Dynamo werd best warm na een kort ritje van zeg 1 kilometer.

Nu heb ik een aantal vragen:
- in hoeverre kan ik hiermee doorrijden?
Ik koppel dan gewoon een accu pool los als de auto stilstaat om te voorkomen dat de accu leegtrekt.
Ik heb nog wat korte ritjes en dan een lange rit voordat ik op een plek ben met gereedschappen om verder op onderzoek uit te gaan.

- wat zou de oorzaak kunnen zijn? 4A is niet weinig
Diodebrug van de dynamo?
Kabelboom van de plus achter de dynamo (als die te heet is geweest en er meer kabels in zitten die elkaar niet mogen raken?)

Dank voor de reacties vast.
Groeten Lars

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2016 09:19 #1429599 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo
Ik zou de dynamo laten nakijken, hij moet zo'n 14volt geven en wel wat meer amps. laden, hoeveel hangt van de dynamo af. Een lekstroom van 4amp. is wel veel.......
Succes, Harry.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2016 15:02 #1429603 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Lekstroom
Laatst ook een lekstroom in een Denso dynamo. Diodebrug was in orde. De spanningsregelaar was de schuldige. Bij stilstand en ontkoppelde plus draad was er een flinke weerstand te meten tussen plus en massa van de dynamo. Moet geen weerstand hebben. Bij een Denso zit deze vlak bij de koolborstels gemonteerd. Dynamo ligt nu als reserve achterin de auto. Ter overbrugging een paar dagen 's nachts de plus van de dynamo los gekoppeld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-07-2016 09:41 #1429627 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Nu nog 1 Ampere
Update: inmiddels bij Timen een nieuwe dynamo gehaald. Maakte voor de lekstroom niet uit. Die was met de nieuwe erin zelfs 5,5A.
Daarom de plus kabelboom verder open gemaakt. Hij was best diep weg gesmolten en leek bij een ophang beugel sluiting met de massa te maken.
Zo ver als ik er zo snel bij kon losgehaald en ingetaped.
Nu is de lekstroom nog 1 ampere. Nog steeds teveel, maar al wel beter.
Met de nieuwe dynamo is de laadspanning ook beter, 14,2V.
Nu eerst maar verder vakantie houden en daarna de hele boel incl. spruitstuk loshalen om er beter bij te kunnen en alle stukken verbrande kabelboom vernieuwen. Maar even op zoek naar een vervangend dynamo kabelboompje uit een sloper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD