Howto: Schakelaarlampjes 940 led voor 1 euro per stuk
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-04-2016 20:07 #1105323
door Jerry Stam (GAST)
Howto: Schakelaarlampjes 940 led voor 1 euro per stuk is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieOmdat ik onze voormalig voorzitter/secretaris Marc al enige tijd geleden had beloofd de schakelaars in zijn 940 middels led te verlichten heb ik weer inkopen gedaan.
Maar ditmaal is het een eenvoudiger te maken en goedkopere versie versie (maar beter) van deze <a href=" volvo700vereniging.nl/node/50995 ">LINK
Je hebt alleen nodig:
Stekkers spreken voor zichzelf, maar als je op eBay koopt:
<div class="item-spec">
Terminal Type: 2.8mm Male SpadeTerminal - Colour (Size): Red : 0.5mm - 1.5mm Wire
Het gaat om de leds:
<a _sp="p2057872.m2749.l2649" class="vip item-title" href="" itemprop="name">0.5W Pre-Wired LED for 12V 8mm Diode Wire Line 20cm 500mW Emitter
Deze hebben een kleine rand onderaan de "kop" van de led
Deze vijl je eraf zodat de kop helemaal netjes rond wordt
Dan maak je de stekkers eraan vast en dan heb je dit:
Grappig genoeg past het lampje dan netjes op de plek in de houder waarin ook het "oude" en "dure" Volvo lampje past.
Omdat het precies past en de houder vrij diep is, hoef je niet bang te zijn dat de led er zo maar uitvalt.
Let even op plus en min zijn van belang bij een led. Klaar!
</div>
Maar ditmaal is het een eenvoudiger te maken en goedkopere versie versie (maar beter) van deze <a href=" volvo700vereniging.nl/node/50995 ">LINK
Je hebt alleen nodig:
Stekkers spreken voor zichzelf, maar als je op eBay koopt:
<div class="item-spec">
Terminal Type: 2.8mm Male SpadeTerminal - Colour (Size): Red : 0.5mm - 1.5mm Wire
Het gaat om de leds:
<a _sp="p2057872.m2749.l2649" class="vip item-title" href="" itemprop="name">0.5W Pre-Wired LED for 12V 8mm Diode Wire Line 20cm 500mW Emitter
Deze hebben een kleine rand onderaan de "kop" van de led
Deze vijl je eraf zodat de kop helemaal netjes rond wordt
Dan maak je de stekkers eraan vast en dan heb je dit:
Grappig genoeg past het lampje dan netjes op de plek in de houder waarin ook het "oude" en "dure" Volvo lampje past.
Omdat het precies past en de houder vrij diep is, hoef je niet bang te zijn dat de led er zo maar uitvalt.
Let even op plus en min zijn van belang bij een led. Klaar!
</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-04-2016 23:55 #1427740
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Netjes!
Netjes!
Wel genoeg spreiding van het licht?
Wel genoeg spreiding van het licht?
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2016 08:16 #1427741
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Dimmen?
Zijn die Led's ook te dimmen Jerry?
Waarbij ik eerlijk gezegd ook niet weet of de schakelaarverlichting mee gedimd wordt.
Groeten,
Waarbij ik eerlijk gezegd ook niet weet of de schakelaarverlichting mee gedimd wordt.
Groeten,
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2016 09:00 #1427744
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Blauw wit
Wanneer je een blauwe en witte draad ziet lopen, oa achter het dashboard of een paneel, dan is dat voor de verlichting van instrumenten en schakelaars.
Dimmen is een samenspel tussen de regelbare weerstand van je dimmer en de rheostaat achter op de klokkenwinkel.
Wit is 12v, blauw is 0- 12v. Afhankelijk van het geregelde voltage brandt de verlichting sterker of zwakker.
Leds branden alleen op iets in de buurt van 2v. Daarom hebben 12v leds een voorweerstand. Afhankelijk van de kleur van de led is er een zekere variatie toe te passen. Er zijn ook dimmers voor leds, onmogelijk is het dus niet. Goedkoper wordt het niet.
Sluit je een leds verkeerd aan dan doet de led het niet. Krijgt de led even iets te veel volt is de led stuk. Als iets het niet doet wat ik gemaakt heb vind ik het vervelender dan dat het stuk is.
Daarom blijf ik bij de oude glasfittingen.
PS uitleg voor de leek
;
Dimmen is een samenspel tussen de regelbare weerstand van je dimmer en de rheostaat achter op de klokkenwinkel.
Wit is 12v, blauw is 0- 12v. Afhankelijk van het geregelde voltage brandt de verlichting sterker of zwakker.
Leds branden alleen op iets in de buurt van 2v. Daarom hebben 12v leds een voorweerstand. Afhankelijk van de kleur van de led is er een zekere variatie toe te passen. Er zijn ook dimmers voor leds, onmogelijk is het dus niet. Goedkoper wordt het niet.
Sluit je een leds verkeerd aan dan doet de led het niet. Krijgt de led even iets te veel volt is de led stuk. Als iets het niet doet wat ik gemaakt heb vind ik het vervelender dan dat het stuk is.
Daarom blijf ik bij de oude glasfittingen.
PS uitleg voor de leek

- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2016 18:08 #1427750
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Dimbaar
Ze zijn altijd (zoals Adrian zegt) in bepaalde mate dimbaar
Wat ik fijn vind aan leds is dat ze niet warm worden en weinig stroom gebruiken.
Wat ik fijn vind aan leds is dat ze niet warm worden en weinig stroom gebruiken.
- Marc Jarmuszewski (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2016 07:46 #1427779
door Marc Jarmuszewski (GAST)
Beantwoord door Marc Jarmuszewski (GAST) in topic Zonnebril
Zal alvast een nieuwe zonnebril gaan kopen in verband met al dat extra licht dat er gaat komen
.

- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2016 10:01 #1427789
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ziet er goed en simpel uit
Ziet er goed en simpel uit.
Enige opmerking die ik hier bij heb is dat ze voor 12v zijn.
De levensduur van de LED's gaat drastisch omlaag als ze meer dan 12v krijgen.
Nu heb ik nog nooit gemeten hoeveel volt er op de interieur verlichting komt, maar je accu schommelt natuurlijk ergens tussen de 12 en 14volt....
Enige opmerking die ik hier bij heb is dat ze voor 12v zijn.
De levensduur van de LED's gaat drastisch omlaag als ze meer dan 12v krijgen.
Nu heb ik nog nooit gemeten hoeveel volt er op de interieur verlichting komt, maar je accu schommelt natuurlijk ergens tussen de 12 en 14volt....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 09:47 #1427972
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En die voorschakelweerstand
En die voorschakelweerstand wordt gloeiend heet en verstookt de stroom die de LED minder gebruikt dan het oorspronkelijke lampje...
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 16:04 #1427990
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic voorweerstand staat in serie
Het ledje gebruikt een laag amperage, iets van 20 mv. De voorweerstand kan vanwege de doorstroming geen mv meer verstoken. Er staat wel een hogere spanning over de weerstand, ongeveer boordspanning - 3V, who cares.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2016 16:27 #1428209
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Staat die verlichting niet,
Staat die verlichting niet, net als de verlichting en de klokken in het dashboard,over een schakeling die het voltage altijd op 11 volt houdt, onafhankelijk van de boordspanning?
Moderators: Jerry Stam