Temperatuur sensor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2016 21:31 #1105295
door V700 register
Temperatuur sensor is gemaakt door V700 register
Hallo,
wij zijn momenteel bezig met een motor ombouwen van een 960(B6304) 1992 in een 740GLE 1986.
het gaat nu de goede kant op alles is zo goed als ingebouwd alleen we zitten met twee dingen:
1. de temperatuur sensor van de 960 heeft die verschillende waardes ten opzichte van de 740? of is het gewoon geel-wit van 740 met geel-wit van 960 blok verbinden?
2. we hebben test rit gedaan en alles ging goed maar fan sloeg niet aan. we zijn er inmiddels achter dat massa punt niet 100% goed was dus dat gelijk aangepast(rechtstreeks op de accu). maar voor de zekerheid toch nog een vraag er over. er lopen nu twee draden naar de ECU en zodra de temperatuur zender een bepaalde waarde aan de ECU geeft zou de fan moeten draaien. is dit correct? en hoe kunnen we dit het beste testen?
Alvast hartstikke bedankt voor alle hulp.
binnen kort komt er zeker even een verslag van het project.
Gr Sytze en Haaye
wij zijn momenteel bezig met een motor ombouwen van een 960(B6304) 1992 in een 740GLE 1986.
het gaat nu de goede kant op alles is zo goed als ingebouwd alleen we zitten met twee dingen:
1. de temperatuur sensor van de 960 heeft die verschillende waardes ten opzichte van de 740? of is het gewoon geel-wit van 740 met geel-wit van 960 blok verbinden?
2. we hebben test rit gedaan en alles ging goed maar fan sloeg niet aan. we zijn er inmiddels achter dat massa punt niet 100% goed was dus dat gelijk aangepast(rechtstreeks op de accu). maar voor de zekerheid toch nog een vraag er over. er lopen nu twee draden naar de ECU en zodra de temperatuur zender een bepaalde waarde aan de ECU geeft zou de fan moeten draaien. is dit correct? en hoe kunnen we dit het beste testen?
Alvast hartstikke bedankt voor alle hulp.
binnen kort komt er zeker even een verslag van het project.
Gr Sytze en Haaye
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2016 00:02 #1427537
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Stoer
Dit is een stoer project!
Ik neem aan dat je de Motronic 1.8 van de 960 uit 1992 met de draadbomen hebt overgezet in de 740?
Zo ja, de temperatuursensor voor de ECU zit achterin het 6304 motorblok dus als je de draadboom aansluit gaat het goed.
Of begrijp ik het verkeerd?
Piet
Ik neem aan dat je de Motronic 1.8 van de 960 uit 1992 met de draadbomen hebt overgezet in de 740?
Zo ja, de temperatuursensor voor de ECU zit achterin het 6304 motorblok dus als je de draadboom aansluit gaat het goed.
Of begrijp ik het verkeerd?
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2016 12:07 #1427546
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor je reactie,
Bedankt voor je reactie,
Ja hebben draadboom mee overgenomen nadat we het meeste er uitgespreid hebben.
We zullen het straks testen.
Haaye
Ja hebben draadboom mee overgenomen nadat we het meeste er uitgespreid hebben.
We zullen het straks testen.
Haaye
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2016 16:21 #1427549
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tempr. meter
1 of 2 aansluitingen ? Het gaat hier om de aansturing van de meter op het dashboard toch ? gewoon de temp. sensor van de "oude"motor gebruiken .en dan ..k.w.w ( Kiek,n wat wordt ) .
Maar , moet de auto opnieuw gekeurd worden ? Omdat je van een 4 naar 6 cilinder gaat ? Wel een stoer project ,hulde !
Probeer de fan aan te sturen via een thermostaat of zo en een extra schakelaar da,s altijd handig .
Maar , moet de auto opnieuw gekeurd worden ? Omdat je van een 4 naar 6 cilinder gaat ? Wel een stoer project ,hulde !
Probeer de fan aan te sturen via een thermostaat of zo en een extra schakelaar da,s altijd handig .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2016 20:01 #1427551
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaat inderdaad om de
Gaat inderdaad om de aansturing van het dashboard. oude volgens mij één aansluiting en deze twee, maar past oude temperatuursensor zo in de b6304?
Ja moet inderdaad opnieuw gekeurd worden, gaan van 4 naar 6 cilinder en bloknummer is anders. afspraak is al gepland en zijn zeer benieuwd hoe hij daar uitkomt.
(in mijn vorige reactie moet uitgespreid uit gesnoeid zijn)
Haaye
Ja moet inderdaad opnieuw gekeurd worden, gaan van 4 naar 6 cilinder en bloknummer is anders. afspraak is al gepland en zijn zeer benieuwd hoe hij daar uitkomt.
(in mijn vorige reactie moet uitgespreid uit gesnoeid zijn)
Haaye
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2016 12:30 #1427565
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik snap het probleem
Ik snap het probleem eigenlijk niet.
Een B6304 uit 1992 heeft een Motronic 1.8 ECU en twee temperatuursensoren. De sensor voor de aansturing van de motor zit aan de achterkant van het motorblok. De sensor voor de aansturing van de temperatuurmeter in het dashboard zit in het thermostaathuis. Als je de motor inclusief thermostaathuis overzet zitten deze twee sensoren er dus bij. Dus waarom zou je een originele temperatuursensor willen gebruiken?
Piet
Een B6304 uit 1992 heeft een Motronic 1.8 ECU en twee temperatuursensoren. De sensor voor de aansturing van de motor zit aan de achterkant van het motorblok. De sensor voor de aansturing van de temperatuurmeter in het dashboard zit in het thermostaathuis. Als je de motor inclusief thermostaathuis overzet zitten deze twee sensoren er dus bij. Dus waarom zou je een originele temperatuursensor willen gebruiken?
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2016 13:45 #1427572
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo,
Hallo,
Zover bedankt voor de reacties. het probleem is dat na de eerste testrit de fan niet niet aansloeg ondanks dat de motor te heet werd.
Waarschijnlijk lag dit aan het massapunt van de fan welke we nu beter hebben aangesloten.
De temperatuurmeter geeft een weerstand van 150 ohm bij +/- 100 C. Dus ik ga nu met een externe weerstand van 150 ohm aansluiten om te testen of de fan dan aanslaat. Dit voorkomt een test met het mogelijk overkoken van de motor.
Op het dashboard moet de temperatuur meter ook nog aangesloten worden. Het dashboard van de 740 zit er nog in. De Km teller en benzinemeter werken natuurlijk gewoon nog, maar de toerenteller en temperatuur meter moeten op het nieuwe blok worden aangesloten. De toerenteller wordt niet een probleem, maar voor de temperatuurmeter is er een verschil tussen het dashboard van de 740 en de 960. 1 draad voor de 740 en 2 naar de 960:
740 Y-W vanaf de sensor
960 Y-W en BN-GR
De vraag is of de Y-W van de 740 hetzelfde soort signaal geeft als de Y-W van de 960.
Dus of de YW kabel van de 960 direct is aan te sluiten op het YW draad naar het dashboard van de 740.
Alvast bedankt.
Sytze
Zover bedankt voor de reacties. het probleem is dat na de eerste testrit de fan niet niet aansloeg ondanks dat de motor te heet werd.
Waarschijnlijk lag dit aan het massapunt van de fan welke we nu beter hebben aangesloten.
De temperatuurmeter geeft een weerstand van 150 ohm bij +/- 100 C. Dus ik ga nu met een externe weerstand van 150 ohm aansluiten om te testen of de fan dan aanslaat. Dit voorkomt een test met het mogelijk overkoken van de motor.
Op het dashboard moet de temperatuur meter ook nog aangesloten worden. Het dashboard van de 740 zit er nog in. De Km teller en benzinemeter werken natuurlijk gewoon nog, maar de toerenteller en temperatuur meter moeten op het nieuwe blok worden aangesloten. De toerenteller wordt niet een probleem, maar voor de temperatuurmeter is er een verschil tussen het dashboard van de 740 en de 960. 1 draad voor de 740 en 2 naar de 960:
740 Y-W vanaf de sensor
960 Y-W en BN-GR
De vraag is of de Y-W van de 740 hetzelfde soort signaal geeft als de Y-W van de 960.
Dus of de YW kabel van de 960 direct is aan te sluiten op het YW draad naar het dashboard van de 740.
Alvast bedankt.
Sytze
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam