V90 temperatuurgever waar zit hij?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 09:50 #1104955
door V700 register
V90 temperatuurgever waar zit hij? is gemaakt door V700 register
Ik zag al andere draadjes voorbijkomen na een zoekactie maar nog niet van de 6 in lijn.
Ik heb altijd al een zenuwachtig metertje gehad maar dat stoorde mij tot nu toe niet zo.
Enerzijds omdat al vrij vlot het dashboardlampje rechts het had begeven en anderzijds dat hij alleen maar in het middengebied stond te jutteren.
Maar nadat de koppakking vervanging is is er blijkbaar een aardstroompje sterker geworden en weet hij zo nu en dan zelfs het stuitnokje te vinden.
En dat maakt geluid...
Ik was ook al van plan om het condensatortje te vervangen, want die zal er toch wel inzitten lijkt mij, maar een of andere zeurderige diagnostische gedachte zegt mij dat bij het aansluiten van de LPG-installatie indertijd wellicht een verkeerd draadje is gekozen voor de temperatuurgever.
Twee vragen
Waar zit de watertemperatuurgever?
Welke kleurcode hebben die draadjes in de kabelboom?
Ik heb altijd al een zenuwachtig metertje gehad maar dat stoorde mij tot nu toe niet zo.
Enerzijds omdat al vrij vlot het dashboardlampje rechts het had begeven en anderzijds dat hij alleen maar in het middengebied stond te jutteren.
Maar nadat de koppakking vervanging is is er blijkbaar een aardstroompje sterker geworden en weet hij zo nu en dan zelfs het stuitnokje te vinden.
En dat maakt geluid...
Ik was ook al van plan om het condensatortje te vervangen, want die zal er toch wel inzitten lijkt mij, maar een of andere zeurderige diagnostische gedachte zegt mij dat bij het aansluiten van de LPG-installatie indertijd wellicht een verkeerd draadje is gekozen voor de temperatuurgever.
Twee vragen
Waar zit de watertemperatuurgever?
Welke kleurcode hebben die draadjes in de kabelboom?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 11:48 #1425358
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Temp. sensor
Die zit verstopt achter het blok tegen het het schutbord aan.... Je komt er lastig bij
Het is een dubbele sensor. 1 ansluiting voor het motormanagement, de andere voor de koelwatertemperatuurmeter.
De kelurcodering van die draadjes kun je vinden onder het kopje documentatie, daar vind je de electrische schema's van de modellen.
Robert

De kelurcodering van die draadjes kun je vinden onder het kopje documentatie, daar vind je de electrische schema's van de modellen.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 12:07 #1425359
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry,
het is een enkele temp. sensor!! Hij steekt aan de achterzijde van het blok. Het signaal voor de koelwatertemperatuurmeter wordt gestuurd vanuit de ECU. Dit is pen 23. kleur geel/wit. Ik denk dat er ergens een stekker slecht contact maakt of het metertje niet OK is.
Als sensor niet goed werkt, zou de motor ook niet goed lopen.
Robert
Als sensor niet goed werkt, zou de motor ook niet goed lopen.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 12:49 #1425360
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geel /wit
Die kleur heeft Slurpje ook voor de temp.meter.
Leuk dat ze dat gelijk hebben gehouden . Volvo is simpel gelukkig!
Leuk dat ze dat gelijk hebben gehouden . Volvo is simpel gelukkig!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 13:09 #1425362
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ja....
Kleur van de draden van de temperatuurgever ZELF zijn grijs/groen en grijs/wit. Die gaan naar pen 18 en 31 van de ECU.
Succes,
Robert
Succes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 16:03 #1425367
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bouwjaar en daardoor één of twee sensoren?
Hallo allen,
Ik heb een keer begrepen dat, afhankelijk van het bouwjaar van de motor, je één of twee sensoren hebt.
Mijn 960-2 heeft OBD2 en is 'dus' van de nieuwere serie; hij zou daardoor maar één sensor moeten hebben. Ik rijd op dampgas-LPG, en/maar als ik veel vermogen vraag, slaat de temperatuurmeter in het dashboard terug naar kouder, terwijl de OBD2-waarde gelijk blijft of oploopt. Blijkbaar dus toch een aparte sensor voor de dashboardmeter, waarvan ik begreep dat die inderdaad achter op het blok zit (en die voor de ECU vlak onder de thermostaat?).
Nog gekker: na het plaatsen van een extra sensor waarmee ik voornamelijk kijk naar de temperatuurschommelingen van de koelvloeistof die achter uit het blok komt, dus in de buurt van de dashboardmeter-sensor (om die twee waarden te vergelijken), zie ik dat daar de temperatuur ook oploopt terwijl de meter nog steeds terugslaat naar kouder. Toch maar eens op zoek naar de sensor van de wijzermeter...
Voor de LPG-installatie heb ik overigens het signaal vanaf de ECU gepakt inderdaad.
En om van de schommelingen af te komen, ga ik met RobertM mee; waarschijnlijk zit het niet in de sensor. Maar ja, bij het inbouwen van de installatie is de klokkenwinkel er niet uitgeweest (neem ik aan...).
Ik heb een keer begrepen dat, afhankelijk van het bouwjaar van de motor, je één of twee sensoren hebt.
Mijn 960-2 heeft OBD2 en is 'dus' van de nieuwere serie; hij zou daardoor maar één sensor moeten hebben. Ik rijd op dampgas-LPG, en/maar als ik veel vermogen vraag, slaat de temperatuurmeter in het dashboard terug naar kouder, terwijl de OBD2-waarde gelijk blijft of oploopt. Blijkbaar dus toch een aparte sensor voor de dashboardmeter, waarvan ik begreep dat die inderdaad achter op het blok zit (en die voor de ECU vlak onder de thermostaat?).
Nog gekker: na het plaatsen van een extra sensor waarmee ik voornamelijk kijk naar de temperatuurschommelingen van de koelvloeistof die achter uit het blok komt, dus in de buurt van de dashboardmeter-sensor (om die twee waarden te vergelijken), zie ik dat daar de temperatuur ook oploopt terwijl de meter nog steeds terugslaat naar kouder. Toch maar eens op zoek naar de sensor van de wijzermeter...
Voor de LPG-installatie heb ik overigens het signaal vanaf de ECU gepakt inderdaad.
En om van de schommelingen af te komen, ga ik met RobertM mee; waarschijnlijk zit het niet in de sensor. Maar ja, bij het inbouwen van de installatie is de klokkenwinkel er niet uitgeweest (neem ik aan...).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 16:16 #1425368
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt!
De 6 cilinder white blocks kennen twee types. Oude en "nieuwe". Nieuwe tussen aanhalingstekens want voor het publiek rijden we kennlijk in oude wrakken zeg maar. De eerste white blocks hebben twee temperatuur sensors. 1 voor de temperatuurmeter op de het dashbord. Die steekt ergens vlak bij de thermostaat van het koelwater, de andere achter het motorblok tegen het schutbord aan. Deze is voor het motormanagement.
De latere motoren, volgens mij 95 en verder, hebben 1 sensor en die steekt ook achter het motorblok. De aansturing van de meter voor koelwater wordt gestuurd via de ECU in dit geval.
Groet,
Robert
De latere motoren, volgens mij 95 en verder, hebben 1 sensor en die steekt ook achter het motorblok. De aansturing van de meter voor koelwater wordt gestuurd via de ECU in dit geval.
Groet,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 18:16 #1425372
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Hoi Robert,
Dan kloppen mijn meet-bevindingen dus toch (sensor achterop motorblok blijkt voor ECU en niet voor wijzermeter). Blijkbaar loopt de temperatuur in de kop snel terug bij vermogensvraag op dampgasinjectie. Eens een draadje aan wijden...
Dan kloppen mijn meet-bevindingen dus toch (sensor achterop motorblok blijkt voor ECU en niet voor wijzermeter). Blijkbaar loopt de temperatuur in de kop snel terug bij vermogensvraag op dampgasinjectie. Eens een draadje aan wijden...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 21:38 #1425374
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic temperatuur
Er zit een opnemer tegen het schutboard aan die gaat naar de ECU om de motortemperatuur te bepalen zodat de ECU weet hoeveel brandstof hij moet inspuiten.
De opnemer voor je wijzer in het dashboard zit net achter de koelwaterslangaansluiting waar ook de thermostaat in zit.
De opnemer voor je wijzer in het dashboard zit net achter de koelwaterslangaansluiting waar ook de thermostaat in zit.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 22:35 #1425375
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Vanaf de introductie van de
Vanaf de introductie van de Motronic 4.4 in modeljaar 1996 wordt er inderdaad nog maar één sensor toegepast. Maar het is juist de sensor aan de achterkant van het motorblok die is vervallen. Alleen de sensor in de thermostaatbehuizing is overgebleven.
De uitlezing van de temperatuur is voor veel volvo bezitters een bron van ergernis. Tussen de 80 en de 100 graden staat het wijzertje strak in het midden. Veel bezitters zouden een wat gevoeliger metertje willen hebben dat langzaam met de temperatuur oploopt. Er zit echter een ingewikkeld circuitje achter het metertje met een IC. Het schema is niet bekend. Het is dus geen eenvoudig condensatortje wat defect is.
Piet
De uitlezing van de temperatuur is voor veel volvo bezitters een bron van ergernis. Tussen de 80 en de 100 graden staat het wijzertje strak in het midden. Veel bezitters zouden een wat gevoeliger metertje willen hebben dat langzaam met de temperatuur oploopt. Er zit echter een ingewikkeld circuitje achter het metertje met een IC. Het schema is niet bekend. Het is dus geen eenvoudig condensatortje wat defect is.
Piet
Moderators: Jerry Stam