hoe koplampwissermotor reviseren?
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2016 14:40 #1104915
door P.J. Bus
hoe koplampwissermotor reviseren? is gemaakt door P.J. Bus
Heeft iemand ervaring of een 'how to' om een koplampwissermotor uit een 740/760 uit 1986 uit elkaar te halen, vetten, smeren en weer in elkaar te zetten? Bv hoe maak je de achterkant los van het huis, etc?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2016 21:42 #1425320
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja..
Die ervaring heb ik maar was niet succesvol. Om te beginnen heb ik het Bosch stocknummer genoteerd en ben naar een Bosch revisiebedrijf gereden voor een nwe motor. Daar herkende men het nummer inderdaad na zoeken maar het onderdeel is in licentie van Volvo. Mogen ze niet uitleveren.Gebeurt kennelijk heel vaak, met allerlei auto onderdelen van verschillende merken. Bosch fabriceert het maar Bosch mag het niet verkopen.
Je kunt hem uit elkaar nemen door de clipjes van de achterzijde met een kleine schroevendraaier los te wippen; gaat wel lastig. Daarna haal je de boel uit elkaar. Er zitten verschillende lipjes en en contacten in e.d. die los komen, je krijgt het moeilijk nog terug. Het is bijna niet te doen, althans, mij niet gelukt. Ik heb toen een tweedehands exemplaar gezocht.
Je kunt hem uit elkaar nemen door de clipjes van de achterzijde met een kleine schroevendraaier los te wippen; gaat wel lastig. Daarna haal je de boel uit elkaar. Er zitten verschillende lipjes en en contacten in e.d. die los komen, je krijgt het moeilijk nog terug. Het is bijna niet te doen, althans, mij niet gelukt. Ik heb toen een tweedehands exemplaar gezocht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2016 21:53 #1425321
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en die lipjes
En die lipjes van de achterzijde van get huis van de motor; het was oud en verdroogd plastic/kunsstof. Het hield geen stand meer. Het leek een wegwerp onderdeel.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2016 21:54 #1425322
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Bedankt
Hmm, lastige klus voor mij dus. Ik heb laatst de klapsleutel van een V70 gemaakt en dat was ook priegelwerk, vanwege het overzetten van de chip....met veel geduld en rust bewaren is het wel gelukt.
Misschien eerst eens aan een kapot exemplaar zien te komen om dat uit elkaar te schroeven.
Groet,
Pieter-Jan
Misschien eerst eens aan een kapot exemplaar zien te komen om dat uit elkaar te schroeven.
Groet,
Pieter-Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2016 09:31 #1425330
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch al kapot
Kapot is de motor toch al, dus kun je het niet verder verknoeien. Gewoon openslopen en kijken of er nog wat te redden valt. Afstellen van de tandwielen was wat lastig als alles er uit is gevallen, kan ik mij herinneren. Maar het weer gangbaar maken was op zich goed te doen. Op de werkbank werkte alles daarna weer perfect, maar na inbouwen bleek de diode defect te zijn. Als je de koplampwisser dan bedient, begint er van alles mee te spuiten en te draaien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2016 16:16 #1425388
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beveiliging
Hallo
De motor is beveiligd. Er zit een plaatje tussen 2 contacten deze wil wel eens verschuiven
Dit plaatje zorgt er voor dat de boel niet doorbrand als het ruiten wissertje vastgevroren zit aan het koplampglas .
Haal de boel maar eens uit elkaar (stuk is het toch al).
Het kan ook zijn dat het spul vastgeroest zit,door binnendringend vocht via het asje.( zit er nog een rubbertje over de as ? of is deze verweer? )
Suc ( V ) 6 !
De motor is beveiligd. Er zit een plaatje tussen 2 contacten deze wil wel eens verschuiven
Dit plaatje zorgt er voor dat de boel niet doorbrand als het ruiten wissertje vastgevroren zit aan het koplampglas .
Haal de boel maar eens uit elkaar (stuk is het toch al).
Het kan ook zijn dat het spul vastgeroest zit,door binnendringend vocht via het asje.( zit er nog een rubbertje over de as ? of is deze verweer? )
Suc ( V ) 6 !
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2016 18:05 #1425392
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic allemaal bedankt
Heeft iemand toevallig een open gewerkte tekening voor in het geval ik alles weer in elkaar wil gaan schroeven (onder het mom van 'Ubung macht den Meister'; ja ik weet dat dit verkeerd is geschreven
)
@Ede, de rubbers zitten vooraan nog er over heen. Ik wil ze eerst losmaken, dan wat naai olie in laten lopen en kijken of ik het dan gangbaar krijg voordat ik de achterkant los maak.

@Ede, de rubbers zitten vooraan nog er over heen. Ik wil ze eerst losmaken, dan wat naai olie in laten lopen en kijken of ik het dan gangbaar krijg voordat ik de achterkant los maak.
Moderators: Jerry Stam