Koplampen gaan niet meer uit als je de motor uitzet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2015 14:16 #1104766 door V700 register
Hoi,

Vandaag de 945 naar de gasboer gebracht. Belt hij even later dat de koplampen niet uit gaan als hij de auto uitzet. Ook niet handmatig. Uiteindelijk is het gelukt door eerst de lampen op stadslicht te zetten, de motor uit te zetten en dan naar nul te draaien..Nooit eerder gehad dit probleem. Weet iemand war dit kan zijn.
Gaat om een 940 van januari 97, automaat. LPT. G3.

Alvast bedankt, ik kon er op de site verder niets over vinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2015 21:46 #1424123 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic mijn
945 heeft een lichtschakelaar die vanuit de fabriek overruled wordt door de zekering 25. Maw als ik aan de knop draai zonder dat ik de motor heb lopen staat of mijn stadslicht aan of stads licht en dimlicht. ik kom niet eens meer aan die knop rij dus altijd met licht aan. Als je zekering 25 eruit haalt kun je gewoon de draaiknop gebruiken.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2015 22:15 #1424124 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic De koplampen gaan alleen uit met een hamer...
Herkenbaar probleem. Het komt ook voor bij de breedstralers, mistlichten, kortom alles wat via een relais wordt geschakeld.

Alle zekeringen schoonmaken, relais er uit en de voet en de stekers schoonmaken, schakelaars controleren op 'hangen.'
Aan de hand van het bedradingsschema kun je zien hoe de stromen lopen, zolang deze keten niet is onderbroken gaat er niets uit.

Contacten schoonmaken met contactspray van Griffon (v/h Schiedam Chemie), blauw busje in goede elektronica onderdelenzaken en o.a. bij Karwei te krijgen. Er zijn ook andere contactsprays, o.a. Skandia (oranje met zwart). Niet doen, resultaat is veel minder. Het spul van Griffon tast geen kunststof aan en is uiterlijk vriendelijk voor je schattige knuistjes. Je kunt het ook zonder bezwaar gebruiken voor je contactgestoorde babies, dermatologisch getest...

Ben je dan toch bezig neem dan ook de andere relais en de zekeringen onderhanden. De hele elektriciteitscentrale bevindt zich midden onder het dashboard.

Omdat er door de verlichtingsrelais en ook door het (ronde) balansrelais redelijk hoge stromen lopen kan een slecht contact ook reden zijn van een brand. Al een paar keer gezien, een keer bijna zelf meegemaakt.

In dit geval is het na gasboerbezoek. Dan is het interessant welke werkzaamheden er zijn verricht. Want wanneer deze boer met zijn vette oxydatiehandjes een draadje verkeerd heeft aangesloten...

Mijn ervaring leert dat een aantal gasboeren het verschil tussen autoelektronica en autogaselektronica niet kennen. Dat is vaak probleem. Daarom lopen die gasboergerelateerde kabels soms zo raar. Wanneer hij belt dat er iets fout is terwijl alles werkte toe je de wagen achterliet, want toen ging het licht wél uit, ligt het probleem naar grote waarschijnlijkheid achter des gas-agrariërs' werkplaatsdeur. En is het in feite jouw probleem niet. Stel je voor, politievoertuig, wordt een nieuw kentekenplaatlampje ingezet en ineens doet het zwaailicht het niet meer.... ;-)

Succes er mee!

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2015 22:22 #1424127 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Zekering 25
Zekering 25 is verplicht in landen waar je overdag lichten moet voeren (o.a. Scandinavië). Maar op zich is er niks mis mee om dat hier ook te doen. Vind je zo'n kerstboom voorop té erg, dan kun je ook gewoon met stadslicht rijden. Dat noem je dan dagrijlampen. ;-)

Overigens zijn er ook uitvoeringen waar het al dan niet weglaten van zekering 25 geen effect heeft, daar brandt het licht altijd. Waarom weet ik niet..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2015 23:22 #1424131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reacties Nog
Bedankt voor de reacties Nog even voor Jur, ik kom nooit aan de draaiknop. Ik start de motor en de lampen gaan aan. Ik zet de auto motor uit, de lampen gaan ook uit.
In dit geval hebben we de auto bij de gasboer afgeleverd, niks aan de hand, hij blijft daar een paar dagen. Wij zijn naar huis gegaan, de gasboer belt op, hij heeft de auto naar binnen gereden en zet de motor uit..en de lampen gaan dus niet meer uit. Dat is het verhaal. Niemand heeft er nog aan gezeten. Er is nog niets met de auto gebeurt. Vreemd dus..

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2015 02:00 #1424157 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Volgens mij was niet iedereen
Volgens mij was niet iedereen duidelijk dat het probleem Is dat je lampen niet meer uit gaan.
Normaal zou ik zeggen dat je gasboer ergens stroom pakt die ook voor verlichting aansturing Is maar als niemand het heeft aangeraakt kan dit het niet zijn.
Lijkt me dat het relais beetje gaar Is of iets dergelijks. Probeer eens een andere relais of Ff relais eruit en Ff meten in relaisdoos of je relais ook sap krijgt om geactiveerd te worden (weet uit mn hoofd de nummers/posities Ff niet maar staat vast op site hier).

Succes,

Grtz Daniel

• hugo brouwer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2016 21:03 #1426448 door hugo brouwer
Beantwoord door hugo brouwer in topic Ik had dit ook laatst.
Ik had dit ook laatst.
Blijkt dat ik 'm niet in de P-stand had gezet.
Dan blijven de lichten aan als je de sleutel uit het contact haalt...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC