Accu: Hoe zit het "van binnen"? Onderhoudsarm beter?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2015 08:45 #1104474
door V700 register
Accu: Hoe zit het "van binnen"? Onderhoudsarm beter? is gemaakt door V700 register
Mijn eerste volvo, veel te duur gekocht en binnen een maand of twee "spontaan" een lekke koppakking, illegale maar goed werkende LPG installatie, kortom, ook de accu was niet geweldig. Herkenbaar aan het snel traag worden van de startmotor en uiteindelijk niets meer. Kon je al eerder zien natuurlijk, maar ja, zo handig was ik toen niet. En nu ook al niet 
In die oude accu's moest zo af en toe het waterpeil gecontroleerd worden en indien nodig aangevuld met gedistilleerd water. Ging jaren goed, en, als ze op waren konden ze gerycleerd worden met een paar andere loodplaatjes.
Nu heb ik een moderne accu, alleen controleerbaar via een soort oogje (dat al jaren op zwart staat, zal misschien ooit wel groen geweest zijn) met als meest onhebbelijke eigenschap: Hij start of hij start niet. Niet meer het waarschuwende moei geluid van een start motor, nee, van het ene moment op het andere. Onbegrijpelijk moment ook, want het is me overkomen nadat de auto een klein 20 uur had stilgestaan, en ik net een rustige rit van zo'n 20 kilometer had gemaakt. Voor mijn gevoel een totaal onlogisch moment dus. Zonder verlichting naar huis gereden en de paar keer erna probleemloos starten.
De vragen:
- Waarom zit er een regeling die voorkomt dat de startmotor steeds langzamer gaat draaien maar is het meer piek mogelijk ja/nee?
- Kan daar een soort overbrugging over heen?
- Gaan dit soort accu's in feite langer mee (Zijn ze te herstellen) of worden ze gerecycleerd?
- Zijn er nog "originele" accu's te koop, met dezelfde afmetingen en vermogen?
Ik ben benieuwd naar het antwoord, en alvast bedankt voor het meedenken.
JP

In die oude accu's moest zo af en toe het waterpeil gecontroleerd worden en indien nodig aangevuld met gedistilleerd water. Ging jaren goed, en, als ze op waren konden ze gerycleerd worden met een paar andere loodplaatjes.
Nu heb ik een moderne accu, alleen controleerbaar via een soort oogje (dat al jaren op zwart staat, zal misschien ooit wel groen geweest zijn) met als meest onhebbelijke eigenschap: Hij start of hij start niet. Niet meer het waarschuwende moei geluid van een start motor, nee, van het ene moment op het andere. Onbegrijpelijk moment ook, want het is me overkomen nadat de auto een klein 20 uur had stilgestaan, en ik net een rustige rit van zo'n 20 kilometer had gemaakt. Voor mijn gevoel een totaal onlogisch moment dus. Zonder verlichting naar huis gereden en de paar keer erna probleemloos starten.
De vragen:
- Waarom zit er een regeling die voorkomt dat de startmotor steeds langzamer gaat draaien maar is het meer piek mogelijk ja/nee?
- Kan daar een soort overbrugging over heen?
- Gaan dit soort accu's in feite langer mee (Zijn ze te herstellen) of worden ze gerecycleerd?
- Zijn er nog "originele" accu's te koop, met dezelfde afmetingen en vermogen?
Ik ben benieuwd naar het antwoord, en alvast bedankt voor het meedenken.
JP
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2015 09:32 #1422350
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Open
Open accu's, met die dopjes, zijn steeds moeilijker te krijgen maar zijn er nog wel.
Ik denk niet dat er een soort piek-regeling in die moderne accu's zit, ik denk dat ze op een andere manier stuk gaan. Een accu is eigenlijk maar een simpel chemisch ding, als de spanning zakt wordt de stroom lager. Er zit geen booster oid in die dan toch de stroom omhoog kan brengen waardoor je startmotor sneller draait.
Ik denk niet dat er een soort piek-regeling in die moderne accu's zit, ik denk dat ze op een andere manier stuk gaan. Een accu is eigenlijk maar een simpel chemisch ding, als de spanning zakt wordt de stroom lager. Er zit geen booster oid in die dan toch de stroom omhoog kan brengen waardoor je startmotor sneller draait.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-10-2015 10:12 #1422354
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Onderhoudsvrij...
De onderhoudsvrije accu's die ik hier van Varta heb staan zijn volgens mij niets meer dan een 'open' accu waarbij de vuldoppen afgeplakt worden met een stikker ipv dat je ze erop moet draaien en een rubberen ring hebben.
Voor zover ik weet worden zowel de 'open' als de onderhoudsvrije accu's gewoon leeg geleverd en bij verkoop pas gevuld. (of een vol op voorraad gehouden voor de spanning, geen flauw idee hoe het achter de balie gaat)
Voor zover ik weet worden zowel de 'open' als de onderhoudsvrije accu's gewoon leeg geleverd en bij verkoop pas gevuld. (of een vol op voorraad gehouden voor de spanning, geen flauw idee hoe het achter de balie gaat)
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2015 10:35 #1422356
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op zich snap ik dat wel
Maar ik heb mijn startmotor de laatste twee keer niet horen vertragen, zoals dat vroeger wel gebeurde. Ook met "moderne" accu's volgens mij. Maar nu is het of starten of stilte. Terwijl de lampen en lampjes goed helder waren. Kan natuurlijk ook een soort veiligheids-/sjoemel software zijn, het merk is Fulmen en ik denk gekocht bij Kwikfit. Maar na zo'n 40 jaar /20? auto's raak je wel eens confuus..
Eerlijkheidshalve heb ik de garage maar gevraagd er een te bestellen die volgens de opgave zou "passen" ;(
Eerlijkheidshalve heb ik de garage maar gevraagd er een te bestellen die volgens de opgave zou "passen" ;(
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
10-10-2015 18:21 #1422400
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zuur
Hallo Jan
Ik heb een tijdje in de autobranche gewerkt. Op m'n stageplek destijds (rond het geboortejaar van m'n auto) hadden ze nog een vat met zuur en een stapel lege accu's. Als je niet héél erg zorgvuldig was, knoeide je altijd wel een beetje. Met alle gevolgen van dien voor de vloer of de tafel waar de accu op stond om gevuld te worden. Om van je (werk)kleding maar helemaal te zwijgen. Daarom vermoed ik, dat dit gebruik alleen nog maar door diehards "in ere" wordt gehouden.
groetjes
Mathy
Ik heb een tijdje in de autobranche gewerkt. Op m'n stageplek destijds (rond het geboortejaar van m'n auto) hadden ze nog een vat met zuur en een stapel lege accu's. Als je niet héél erg zorgvuldig was, knoeide je altijd wel een beetje. Met alle gevolgen van dien voor de vloer of de tafel waar de accu op stond om gevuld te worden. Om van je (werk)kleding maar helemaal te zwijgen. Daarom vermoed ik, dat dit gebruik alleen nog maar door diehards "in ere" wordt gehouden.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2015 09:43 #1422442
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ineens
Dat ineens niet/wel starten kan komen als één of meer van de platen in de accu los zijn komen te staan. De accu maakt dan intern kortsluiting (heb ik me laten vertellen). Heb dat een paar auto's terug een keer meegemaakt. Auto startte prima, ritje naar de de supermarkt, geparkeerd, bij terugkomst accu helemaal dood.
Wegenwacht erbij, die me het bovenstaande uitlegde en starthulp gaf.
Daarna, voordat ik naar de garage kon voor een nieuwe accu, heeft hij nog zeker vier keer zonder hulp perfect gestart. Bij de garage kenden ze het fenomeen ook en legden uit dat de platen dan soms weer los van elkaar staan (= starten) en dan weer tegen elkaar (= niet starten).
Wegenwacht erbij, die me het bovenstaande uitlegde en starthulp gaf.
Daarna, voordat ik naar de garage kon voor een nieuwe accu, heeft hij nog zeker vier keer zonder hulp perfect gestart. Bij de garage kenden ze het fenomeen ook en legden uit dat de platen dan soms weer los van elkaar staan (= starten) en dan weer tegen elkaar (= niet starten).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2015 10:40 #1422446
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de informatie!
Dan kan ik de oude misschien nog gebruiken als energie opslag voor LED-nood verlichting en zo, maar niet als starthulp

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
21-10-2015 01:22 #1422647
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic "Waarom zit er een regeling
"Waarom zit er een regeling die voorkomt dat de startmotor steeds langzamer gaat draaien maar is het meer piek mogelijk ja/nee?"
Niet lullig bedoeld maar deze zin is zo krom als een hoepel.
Ik denk dat als je even terugleest en wellicht aanpast voor je plaatst 't helpt om goede antwoorden te krijgen.
Niet lullig bedoeld maar deze zin is zo krom als een hoepel.
Ik denk dat als je even terugleest en wellicht aanpast voor je plaatst 't helpt om goede antwoorden te krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2015 16:53 #1422692
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Krom
Klopt, is deels mijn manier van schrijven....
Vraag: Zit er een 1/0 regeling in?
Dus vermogen een "controleur" die controleert of het vermogen voldoende (1) of onvoldoende (0) is? Wat is dan de drempel?
Vervolgvraag: Waarom? Want het langzaam draaien van een startmotor is een goede reminder om een andere accu te zoeken of om de startmotor en spanningsregulator te laten controleren. Of de massa. Of weet ik wat.
Beter?
Dank voor je opmerkzaamheid!
Vraag: Zit er een 1/0 regeling in?
Dus vermogen een "controleur" die controleert of het vermogen voldoende (1) of onvoldoende (0) is? Wat is dan de drempel?
Vervolgvraag: Waarom? Want het langzaam draaien van een startmotor is een goede reminder om een andere accu te zoeken of om de startmotor en spanningsregulator te laten controleren. Of de massa. Of weet ik wat.
Beter?
Dank voor je opmerkzaamheid!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2015 17:30 #1422693
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, er zit niets qua regeling in. De accu zou ook niet kunnen weten welke belasting hij wel of niet moet leveren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam