Vreemd defect laadcircuit

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 12:57 #1104043 door Joost Ruizendaal
Vreemd defect laadcircuit is gemaakt door Joost Ruizendaal
Beste medeleden,

Vorig weekend heb ik preventief de spanningsregelaar van mijn 945 LPT uit 1998 vervangen (Bosch 100A dynamo). De oude had de koolborstels zo goed als versleten.
Nu heb ik het vreemde probleem dat de dynamo in eerste instantie niet bijlaadt. Alle lampjes op het dashboard blijven dan ook branden. Pas na een keer gasgeven of wegrijden gaan de lampjes uit en wordt de accu bijgeladen. Spanning is dan keurig 13,5 V (geen verbruikers aan).

Ik heb mijn twijfels over de accu, maar het lijkt me dat dit niet aan de accu ligt maar ergens aan de dynamo. Wie heeft tips? Ik ga binnenkort op vakantie en het moet voor die tijd toch wel in orde zijn...

Dank alvast!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 13:16 #1419528 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed contact?
Maken de contacten van regelaar goed contact met de contacten van de dynamo? Beetje bijbuigen om meer druk op de contacten te krijgen zou wellicht kunnen helpen.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 13:20 #1419529 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Dank
Dank voor je reactie. Je spreekt over meerdere contacten, maar er is toch maar één lipje waar de spanningsregelaar tegenaan schuift?

Ik zal in ieder geval alle aansluitingen en massapunten eens nalopen, had ik nog niet aan gedacht maar je hebt me op ideeën gebracht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 14:38 #1419532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De regelaar en koolborstels zijn volgens mij bij deze dynamo een geheel, weet niet of je het geheel hebt vervangen of alleen de borstels (als dat al mogelijk is)?

De dikke kabels kunnen eigenlijk niet fout gemonteerd, het draadje voor de laadstroom(controle) zit niet zo fijn vast. Een klein draadeindje zit in de dynamo geschroefd en steekt door de kap. Het kabeloogje zit om het uitstekende stukje draadeind, vast met een moertje. Toevallig bij demontage het draadeindje niet ongemerkt te ver eruit geschroefd waardoor hij nu niet goed contact maakt?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 16:34 #1419535 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Spanningsregelaar
Vermoedelijk ligt het aan de spanningsregelaar. De spanningsregelaar is vast niet van Bosch!!!!!
De veldverschuiving is even niet sterk genoeg. De dynamo moet "even" op gang gebracht worden door wat meer toeren te maken.
Bij dit type heb je geen verend contact. Het contactstripje wordt met de vastzetschroef aangedrukt.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 17:25 #1419537 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Dank voor de tips
Hoi Timen,

Dit is de spanningsregelaar die ik twee weken terug bij je heb gekocht (weet je nog... witte 940 sedan automaat, benzinepomp vervangen).
De dynamo heeft wel degelijk een verend contact. Ik heb alles even schoongemaakt en het lipje aan de spanningsregelaar iets omgebogen, nu is er beter contact met het lipje op de dynamo.

Verder heb ik alle aansluitingen en stekkers schoongemaakt en voorzien van witte zuurvrije vaseline. Ook heb ik de massapunten op het schutbord, motorblok en chassisbalk linksvoor schoongemaakt.

De controlelampjes gaan nu vrijwel direct uit, het acculampje gaat pas uit zodra je een dot(je) gas hebt gegeven. Een tikje van stationair naar 1200 tpm is genoeg.
Overigens is er bij een warme start niets te merken.

Morgenochtend nog maar eens proberen. Eens zien wat er dan gebeurt. En anders toch maar eens een andere spanningsregelaar proberen...

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 17:29 #1419538 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic De spanningsregelaar is
De spanningsregelaar is trouwens inderdaad niet van Bosch. Er staat een ander merk op het zwarte dopje.

Misschien is het op te lossen door een Bosch spanningsregelaar te monteren?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 17:46 #1419539 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ik denk
Ik denk dat er een misverstand is voor wat betreft het verend contact.
Misschien bedoel je de veren achter de koolborstels
Het contact zit bij de 100A Bosch onder aan de spanningsregelaar en wordt vastgedrukt door de vastzetschroef.
De spanningsregelaar van Bosch is wel een beetje duurder!
Zie de JPG dan wordt het denk ik wel duidelijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 19:52 #1419544 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo
De dikke kabel die van Accu naar de Dynamo loopt, heeft aan de
Dynamo zijde een aanknijp oog, die was bij mij geoxideerd.

Waardoor er een overgangsweerstand optreed, Dynamo geeft wel zijn spanning maar deze komt niet bij de Accu.

ANWB heeft een er nieuw oog aan gesoldeerd.

Groet Mart. Lidnr. 950 Volvo Estate 940, Lpi, Lpg, 453000km.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC