V-snaar van de dynamo stuk. Dynamo ook stuk?

  • Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2015 18:37 #1103667 door Robert Geurts
V-snaar van de dynamo stuk. Dynamo ook stuk? is gemaakt door Robert Geurts
Beste mensen,

Vandaag heb ik weer een klein avontuurtje meegemaakt met de 945. Nu heb ik het vermoeden dat mijn dynamo overleden is en ik wil graag jullie ideeën en mening daarover. Wat is er gebeurt. Vanmiddag ben ik een kilometer of 40 gaan rijden om de kinderen op te halen van scouting kamp. Aldaar de boottrailer achter de auto gehangen, iedereen ingeladen en gestart. Op dat moment brandden mijn acculampje en het ABS lampje. Alles werkte prima, ook de lichten van de trailer. Ik ben terug naar Delft gereden, alles gedropt en daarna door naar huis. Ook zonder trailer achter de auto brandde nu de beide lampjes (accu en abs).

Thuis als eerste gecontroleerd of er een zekering stuk was. Dat was niet het geval, alle zekeringen helemaal ok. De motor liep wel een beetje aarzelend, dus daarna de motorkap open om even te kijken. Daar werd het probleem al snel duidelijk. De v-snaar van de dynamo was stuk. En niet een beetje stuk, helemaal aan flarden. de losse stukjes lagen onder in de plastic beschermbak en losse stukken v-snaar hingen hier en daar nog verspreidt. Ik was wel een beetje verbaasd, want ik heb onderweg niets horen piepen of janken en ook geen klap gehoord. De v-snaar was niet oud, een paar weken gelden is mijn stuurpomp vervangen (die was vastgelopen) en toen zijn alle v-snaren er af geweest en er weer op gezet. Door de garage.

Omdat ik altijd de oude v-snaar achterin gooi voor noodgevallen, heb ik deze gemonteerd. Dan kan ik iig deze week even naar de garage om een nieuwe te halen. Na montage de motor even stationair laten lopen om de accu wat op te laden en daarna nog even de losse stukjes uit de motorruimte verzameld. En toen voelde ik dat de dynamo gloeiend heet was geworden. Dat heeft me aan het denken gezet. Kan het zijn dat de dynamo versleten is, erg heet wordt en dat daardoor de v-snaar is geknapt (en vervolgens vermorzeld tussen de andere v-snaren)?

Wat weet ik iig:
- De accu is prima. Ik ben immers 40 km naar huis gereden, met trailer, zonder dynamo.
- Ik weet zeker dat de dynamo niet meer meedeed, want sommige elektrische systemen hadden wat moeite. De airco werkte niet automatisch en de fan wilde op standje 2-3 wel draaien maar ging niet echt hard draaien op standje 5
- Een paar jaar geleden heb ik laadproblemen gehad met deze dynamo en toen heb ik de koolborstels vervangen (de regelaar om precies te zijn) sindsdien geen problemen meer gehad.
- De v-snaren staan netjes afgesteld, niet te los, niet te strak en alles draait ook soepel rond. Geen gejank of gepiep, de snaren trillen niet.
- De dynamo maakt geen abnormaal geluid. Toen mijn stuurpomp vast liep hoorde ik vantevoren het lager zoemen. Ik hoor nu niets geks, geen geratel gezoem of zoiets.

Nu vraag ik mij af of mijn dynamo is overleden. Wat denken jullie?
Als mijn dynamo prima is, hoe kan het dan dat de v-snaar zo stuk gaat? De dynamorubbers zijn niet meer nieuw, maar de boel staat netjes uitgelijnd en beslist niet scheef.

Alvast dank voor het meedenken.

Groet,

Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2015 10:23 #1417665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kun je de dynamo met de hand
Kun je de dynamo met de hand ronddraaien of draait die erg zwaar? Een slecht lager moet je kunnen voelen. Dat de garage de boel heeft los gehad kan toeval zijn, maar wellicht is de snaar niet strak genoeg gemonteerd?
Ik heb ook een dynamo die snaren vreet. Elke 30K een nieuwe, anders springt die er op een gegeven moment ook af. In mijn geval heeft één of andere klojo de (ruil)dynamo op de snaarschijf laten vallen, niets gezegd en gewoon gemonteerd. Ik kwam daar pas een paar jaar later achter, omdat het met de snaar gemonteerd nauwelijks opvalt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2015 14:00 #1417673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Door zonder dynamo
Door zonder dynamo (aandrijving!) te rijden heb je de accu best wel flink ontladen. De dynamo gaat de accu daarom met redelijk wat stroom opladen en daaardoor wordt die best wel warm (de dynamo bedoel ik).

Voel na een half uurtje nog eens?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2015 20:15 #1417678 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Nog even wat zaken
Nog even wat zaken gecontroleerd. De spanning op de accupolen, zonder draaiende motor, is 11,99 volt. Stationair draaiend meet ik op de accupolen 13,26 volt. Da's niet perfect, maar slecht vind ik het ook niet. Ik heb niet gemeten bij hogere toerentallen.

Vandaag ook even de v-snaar weer losgehaald en de dynamo met de hand rondgedraaid. Alles draait soepel, geen speling op de as. Wel hoor ik een piepje, netjes 1 keer bij elke omwenteling. Alsof er een vogeltje in zit. Voor mijn gevoel zou dat wel eens koolborsteltje kunnen zijn.

Het heet worden zou dus best met hoge laadstroom te maken kunnen hebben, ik constateer iig geen (duidelijk) mechanisch defect.

Verder mijn garagist gebeld. Vrijdag even een nieuwe riem halen en meteen maar de rubbers van de dynamoophanging vervangen. Ook even gebeld met een lokaal dynamo-revisie-bedrijf. Daar kan ik een kant en klaar gereviseerd exemplaar ophalen. Morgen even bellen voor de prijs, daarvoor moest ik het nummer hebben (fotootje gemaakt...). Als de prijs meevalt, denk ik er serieus over om de dynamo te vervangen.

Groet,

Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD