Brandstofpomp komt niet op druk bij contact aan
- Tom Haver
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2015 10:53 #1103597
door Tom Haver
Brandstofpomp komt niet op druk bij contact aan is gemaakt door Tom Haver
Beste volvo fanaten ik heb jullie hulp nodig!
Het gaat om een 740 B200ET (1986) met het probleem dat ik hem moet doorstarten voordat de motor aanslaat. Omdat de + kabel en - kabel slecht waren heb ik deze vervangen en sindsdien lijkt de motor beter te lopen. Ik blijf alleen zitten met het probleem dat de benzine niet op druk komt. Normaal gesproken slaat de benzinepomp aan wanneer je het contact op de 1e stand zet. Wanneer hij op druk is en je de sleutel doordraait naar de 2e stand loopt de motor bijna meteen. Mijn pomp gaat pas draaien wanneer ik daadwerkelijk de motor laat draaien (2e stand contact) hij moet dus even door starten voordat er benzine in de motor komt. Wanneer ik hem daarna weer zou starten, gaat het wel goed omdat er nog benzine in de toevoerleiding zit.
Het brandstofrelais is vervangen en ik heb deze gisteravond weer gecontroleerd. De eerste spoel maakt sluiting wanneer het contact aan gaat. Dit betekend dus dat het contactslot werkt, het relais werkt maar de pomp gaat niet aan om druk op te bouwen. Nu ben ik dus op zoek naar het gene in de elektra wat na het relais komt. Zit er dus nog iets na het relais wat de pomp enkele seconde laat draaien? en zo ja, wat is dat dan en waar kan ik het vinden? De tweede spoel werkt pas wanneer het contact doorgedraaid word naar de 2e stand (het starten). Dan gaat de pomp wel draaien en komt er na wat doorstarten dus benzine in de motor. Daarna blijft de motor ook gewoon lopen. Toch lijkt het alsof de pomp een beetje stottert omdat hij niet een continu geluid geeft wanneer de motor loopt. Wanneer ik handmatig de pomp laat draaien (motor uit) door in het relais de tweede spoel dicht te drukken dan loopt hij wel mooi constant en stottert hij niet.
In het kort: Relais werk, pomp werkt, contact werkt. Zit er nog iets in dit elektrisch schema wat te maken heeft met de brandstof pomp wat dit probleem kan veroorzaken? Of moet ik het toch echt gaan zoeken in de bedrading en contacten, deze zien er op het oog allemaal goed uit.
ps. de pomp in de tank heb ik vervangen net als de brandstofdruk regelaar op de injectie rails.
Het gaat om een 740 B200ET (1986) met het probleem dat ik hem moet doorstarten voordat de motor aanslaat. Omdat de + kabel en - kabel slecht waren heb ik deze vervangen en sindsdien lijkt de motor beter te lopen. Ik blijf alleen zitten met het probleem dat de benzine niet op druk komt. Normaal gesproken slaat de benzinepomp aan wanneer je het contact op de 1e stand zet. Wanneer hij op druk is en je de sleutel doordraait naar de 2e stand loopt de motor bijna meteen. Mijn pomp gaat pas draaien wanneer ik daadwerkelijk de motor laat draaien (2e stand contact) hij moet dus even door starten voordat er benzine in de motor komt. Wanneer ik hem daarna weer zou starten, gaat het wel goed omdat er nog benzine in de toevoerleiding zit.
Het brandstofrelais is vervangen en ik heb deze gisteravond weer gecontroleerd. De eerste spoel maakt sluiting wanneer het contact aan gaat. Dit betekend dus dat het contactslot werkt, het relais werkt maar de pomp gaat niet aan om druk op te bouwen. Nu ben ik dus op zoek naar het gene in de elektra wat na het relais komt. Zit er dus nog iets na het relais wat de pomp enkele seconde laat draaien? en zo ja, wat is dat dan en waar kan ik het vinden? De tweede spoel werkt pas wanneer het contact doorgedraaid word naar de 2e stand (het starten). Dan gaat de pomp wel draaien en komt er na wat doorstarten dus benzine in de motor. Daarna blijft de motor ook gewoon lopen. Toch lijkt het alsof de pomp een beetje stottert omdat hij niet een continu geluid geeft wanneer de motor loopt. Wanneer ik handmatig de pomp laat draaien (motor uit) door in het relais de tweede spoel dicht te drukken dan loopt hij wel mooi constant en stottert hij niet.
In het kort: Relais werk, pomp werkt, contact werkt. Zit er nog iets in dit elektrisch schema wat te maken heeft met de brandstof pomp wat dit probleem kan veroorzaken? Of moet ik het toch echt gaan zoeken in de bedrading en contacten, deze zien er op het oog allemaal goed uit.
ps. de pomp in de tank heb ik vervangen net als de brandstofdruk regelaar op de injectie rails.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2015 12:09 #1417312
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe
Hoe doet de pomp het die onder de stoel tegen de bodem geplakt zit? Daar zit nog een 2e pomp.
- Tom Haver
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2015 12:21 #1417314
door Tom Haver
Beantwoord door Tom Haver in topic Hoi Henk,
Hoi Henk,
Dat is de pomp in kwestie, deze zou dus bij contact moeten aangaan wat hij niet doet. Wanneer ik de sleutel doordraai gaat hij wel lopen (motor starten). Alleen hij stottert tijdens een draaiende motor. Hij maakt dus niet een constant geluid, wat hij dus wel doet als ik het relais handmatig sluiting laat maken. Het lijkt mij dat er dus elektrisch iets niet goed gaat. Het relais functioneert, alleen gaat de pomp niet draaien bij contact aan.
Ik heb de pomp eerder ook al eens onder de auto weggehaald en direct geschakeld waar hij goed loopt en pompt. Voorzover ik dus weet functioneert deze goed.
Dat is de pomp in kwestie, deze zou dus bij contact moeten aangaan wat hij niet doet. Wanneer ik de sleutel doordraai gaat hij wel lopen (motor starten). Alleen hij stottert tijdens een draaiende motor. Hij maakt dus niet een constant geluid, wat hij dus wel doet als ik het relais handmatig sluiting laat maken. Het lijkt mij dat er dus elektrisch iets niet goed gaat. Het relais functioneert, alleen gaat de pomp niet draaien bij contact aan.
Ik heb de pomp eerder ook al eens onder de auto weggehaald en direct geschakeld waar hij goed loopt en pompt. Voorzover ik dus weet functioneert deze goed.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2015 10:31 #1417346
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofpomp
Misschien zijn de contactpunten in het brandstofrelais niet goed meer, Ik heb nog nooit naar zo'n relais gekeken, maar kan je misschien de kap eraf halen en de punten controleren? Of als het gaat de kap van het relais eraf laten en de motor starten en meteen kijken of het erg vonkt tussen de contactpunten. Als tijdens het lopen de punten blijven vonken dan weet je wat er aan de hand is. Dit is zomaar een idee wat in mij opkwam.
Succes, groet Harry.
Succes, groet Harry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2015 16:12 #1417353
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koude las?
Ik zou met dit probleem als eerste de soldeerpunten in het relais doorsolderen ivm mogelijke koude lassen. Mogelijk komt het relais wel in maar als de hoofdstroom onderbroken is door een koude las dan houdt het nog steeds op natuurlijk. Als je al een gloednieuw vervangend relais geprobeerd hebt is het niet zo relevant natuurlijk als als dat ook een gebruikte was... koude las komt vaker voor op het brandstofrelais.
- Tom Haver
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2015 19:16 #1417354
door Tom Haver
Beantwoord door Tom Haver in topic Er zit inderdaad een nieuw
Er zit inderdaad een nieuw relais in, dus dat gaat denk ik niet op. Het kan natuurlijk zijn dat deze a fabriek al niet goed is maar die kans is natuurlijk klein! Maar als ik het goed gekrijs komt er na het relais niets anders dan draad richting de pomp? De pomp heeft namelijk slechts twee draden, dus zou er in het relais een condensator oid moeten zitten die kortstondig de pomp aan zet bij contact?
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2015 21:51 #1417358
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic zover ik weet
Ik heb een b200e uit hetzelfde jaar. Als de benzinedruk in de leidingen goed is dan sloeg de originele pomp af bij de goede druk in de leidingen bij contact aan, na ongeveer 2 sec. Ter bescherming vd pomp heb ik hier eens gelezen. Toen ik twee jaar geleden het benzinefilter had vervangen was deze druk weg en sloeg de pomp op contact aan net zolang de druk terug was en schakelde daarna uit. En daarna starten lopen (hiermee laat het benzinefilter vol lopen).
Ondertussen heb ik de benzinepomp vervangen door een v6 exemplaar met v6 accumulator. Deze hoor ik nooit 2 sec aanslaan bij contact aan...of de druk is goed..of de pomp is anders.
Ik denk dat het dus pomp afhankelijk s in samenspel met accumulator.
Ondertussen heb ik de benzinepomp vervangen door een v6 exemplaar met v6 accumulator. Deze hoor ik nooit 2 sec aanslaan bij contact aan...of de druk is goed..of de pomp is anders.
Ik denk dat het dus pomp afhankelijk s in samenspel met accumulator.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2015 22:46 #1417364
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic KLEPJE?
Zit er bij de (stoel) pomp een terugslagklepje die soms lek is ? ( lees "de druk niet vast houden kan ") Bij de v6 wel ,Slurpje start altijd direct,ook na 2 maanden stilstand.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2015 19:10 #1417378
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic vanmiddag hoorde
ik hem bij contact aan twee seconden lopen en toen stoppen (stand II uit mijn hoofd). daarna starten en lopen na een week stilstand.
- Tom Haver
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2015 10:12 #1417405
door Tom Haver
Beantwoord door Tom Haver in topic Het kan naar mijn mening niet
Het kan naar mijn mening niet aan de pomp liggen. Met alle respect dat is gewoon een ding die aan of uit is. Het relais en de bekabeling bepalen dus wat die jonge moet doen.
Omdat er wel een relais incl bekabeling in mijn auto zit met twee spoelen. Eentje die aan slaap wanneer de motor niet loopt (deze moet zorgen dat het allemaal op druk komt) en eentje in aan slaat bij het draaien van de motor. Dus ongeacht wat er onderde auto zit er zou een signaal moeten komen dat er gewerkt moet worden. Dat signaal komt alleen als ik de motor laat draaien. Dat betekend dus dat het eerste deel van de relais wel sluit maar er komt geen signaal bij de brandstofpomp die de leiding op druk moet zetten voordat er overgegaan word op starten.
Het kan goed zijn dat mijn brandstofpomp geen goede terugslagklep meer heeft en daarom zou het juist fijn zijn als ik het op druk kon laten komen. Maar misschien moet ik gewoon een keer eenendertig brandstofpomp proberen. Hoewel die dingen duur zijn en tweedehands vaak ook slecht of een lek hebben.
Omdat er wel een relais incl bekabeling in mijn auto zit met twee spoelen. Eentje die aan slaap wanneer de motor niet loopt (deze moet zorgen dat het allemaal op druk komt) en eentje in aan slaat bij het draaien van de motor. Dus ongeacht wat er onderde auto zit er zou een signaal moeten komen dat er gewerkt moet worden. Dat signaal komt alleen als ik de motor laat draaien. Dat betekend dus dat het eerste deel van de relais wel sluit maar er komt geen signaal bij de brandstofpomp die de leiding op druk moet zetten voordat er overgegaan word op starten.
Het kan goed zijn dat mijn brandstofpomp geen goede terugslagklep meer heeft en daarom zou het juist fijn zijn als ik het op druk kon laten komen. Maar misschien moet ik gewoon een keer eenendertig brandstofpomp proberen. Hoewel die dingen duur zijn en tweedehands vaak ook slecht of een lek hebben.
Moderators: Jerry Stam