Zekering brandstofpomp, B230FK+Vialle LPI
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 14:38 #1103585
door Chris Kobes
Zekering brandstofpomp, B230FK+Vialle LPI is gemaakt door Chris Kobes
Eigenlijk vind ik het te klein om hierover een topic te starten, maar de vraag blijft toch bij me spelen.
Afgelopen weekend is me iets opgevallen bij m'n 940, na het tijdelijk stil komen te staan met de auto.
Ik had even getankt bij de pomp om vervolgens de auto weer te starten. De auto startte direct en schakelde snel over op LPG, zo snel dat het me opviel.
Daarna had ik de auto weggezet om 'm een half uur later weer te willen starten, maar dat weigerde die. Ik hoorde de brandstofpomp niet aangaan en vermoede dat het het brandstofrelais was.
Relais direct vervangen (ligt altijd 1 in m'n auto), maar dat was niet de oplossing. Toen de zekeringen bekeken en het bleek dat zekering 1 defect was.
Zekering vervangen en de auto startte weer, maar nu komt de vraag:
Bij mij zat er een 15A zekering in, terwijl er een 25A zekering in hoort te zitten!?
Zat deze zekering erin met een reden, bijv. i.v.m. de LPI installatie, of is dit ooit een foutje geweest?
De auto functioneert nu gewoon met een 25A zekering, maar ik ben toch benieuwd of dit niet bewust is gedaan.
Afgelopen weekend is me iets opgevallen bij m'n 940, na het tijdelijk stil komen te staan met de auto.
Ik had even getankt bij de pomp om vervolgens de auto weer te starten. De auto startte direct en schakelde snel over op LPG, zo snel dat het me opviel.
Daarna had ik de auto weggezet om 'm een half uur later weer te willen starten, maar dat weigerde die. Ik hoorde de brandstofpomp niet aangaan en vermoede dat het het brandstofrelais was.
Relais direct vervangen (ligt altijd 1 in m'n auto), maar dat was niet de oplossing. Toen de zekeringen bekeken en het bleek dat zekering 1 defect was.
Zekering vervangen en de auto startte weer, maar nu komt de vraag:
Bij mij zat er een 15A zekering in, terwijl er een 25A zekering in hoort te zitten!?
Zat deze zekering erin met een reden, bijv. i.v.m. de LPI installatie, of is dit ooit een foutje geweest?
De auto functioneert nu gewoon met een 25A zekering, maar ik ben toch benieuwd of dit niet bewust is gedaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 15:48 #1417206
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als er zeker een 15A zekering in hoort dan zou ik daar zsm ook weer een 15A zekering plaatsen. Een zwaardere zekering plaatsen omdat de juiste waarde steeds doorbrandt is struisvogelpolitiek en heeft vervolgschade tot gevolg. De bedrading is uitgelegd om de waarde van de zekering. Plaats je een zwaardere dan kan dat de bedrading en andere onderdelen (langzaam) beschadigen. Definitief defect raken en in een extreem geval een autobrand kunnen de gevolgen zijn.
Voor LPi hoeven de bestaande zekeringen niet aangepast te worden. LPi heeft 4 zekeringen in een houder vlakbij de accu en LPE (LPi computer). Eén voor de LPE, één voor de pomp in de LPG tank en twee voor de LPi injectoren.
Voor LPi hoeven de bestaande zekeringen niet aangepast te worden. LPi heeft 4 zekeringen in een houder vlakbij de accu en LPE (LPi computer). Eén voor de LPE, één voor de pomp in de LPG tank en twee voor de LPi injectoren.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 16:31 #1417207
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Helemaal juist
Akkoord met wat je hierboven vermeld, maar standaard hoort er juist een 25A zekering in!
Deze zat er niet in en was dus verwisseld voor een 15A, dat is nu ook de reden waarom ik me afvraag of ik een 15A of een 25A moet plaatsen.
Mogelijk moet er een 15A zekering in i.v.m. de LPI installatie o.i.d., maar dat kan ik niet controleren.
Vandaar de vraag aan andere met een LPI installatie of er een 15A of 25A zekering in zit.
Deze zat er niet in en was dus verwisseld voor een 15A, dat is nu ook de reden waarom ik me afvraag of ik een 15A of een 25A moet plaatsen.
Mogelijk moet er een 15A zekering in i.v.m. de LPI installatie o.i.d., maar dat kan ik niet controleren.
Vandaar de vraag aan andere met een LPI installatie of er een 15A of 25A zekering in zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 19:17 #1417208
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Excuus
Excuus, ik had het "verkeerdom" opgevat.
Bij inbouw van LPi wordt er qua zekeringen voor zover ik weet niets aangepast. Er is ook geen reden toe, de benzinepomp draait tijdens het rijden op LPG ook normaal om te zorgen dat je altijd instantly terug kunt schakelen naar benzine. Daarom is niet verkeerd om wat meer benzine dan 2 liter in je benzinetank te houden, dat komt de levensduur van de pomp ten goed maar dat terzijde.
Een 15A zekering monteren waar eentje van 25A hoort is geen probleem. Er is alleen verhoogde kans dat de zekering doorbrandt en de verbruiker achter de zekering het niet doet op een onverwacht moment. Dat is dan weer vervelend voor de chauffeur maar dat had je al gemerkt. Technisch kan het geen kwaad.
Misschien is de originele zekering eens doorgebrand en had men alleen een 15A zekering voorhanden op dat moment. Als men later vergeten is een 25A zekering te steken en de auto bleef rijden met de 15A zekering dan kan dat een verklaring zijn.
Nog een wilde gok is dat Volvo bij het systeem met 2 pompen en 25A zekering had en bij de latere pompen (alleen in de tank) een 15A zekering gebruikte. Maar dat is echt een wilde gok, zonder dat ik er iets voor na heb gekeken.
Bij inbouw van LPi wordt er qua zekeringen voor zover ik weet niets aangepast. Er is ook geen reden toe, de benzinepomp draait tijdens het rijden op LPG ook normaal om te zorgen dat je altijd instantly terug kunt schakelen naar benzine. Daarom is niet verkeerd om wat meer benzine dan 2 liter in je benzinetank te houden, dat komt de levensduur van de pomp ten goed maar dat terzijde.
Een 15A zekering monteren waar eentje van 25A hoort is geen probleem. Er is alleen verhoogde kans dat de zekering doorbrandt en de verbruiker achter de zekering het niet doet op een onverwacht moment. Dat is dan weer vervelend voor de chauffeur maar dat had je al gemerkt. Technisch kan het geen kwaad.
Misschien is de originele zekering eens doorgebrand en had men alleen een 15A zekering voorhanden op dat moment. Als men later vergeten is een 25A zekering te steken en de auto bleef rijden met de 15A zekering dan kan dat een verklaring zijn.
Nog een wilde gok is dat Volvo bij het systeem met 2 pompen en 25A zekering had en bij de latere pompen (alleen in de tank) een 15A zekering gebruikte. Maar dat is echt een wilde gok, zonder dat ik er iets voor na heb gekeken.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 20:01 #1417210
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Bedankt voor het meedenken
Ik heb er iig weer een 15A zekering in gedaan, aangezien dit voorheen ook heeft gewerkt.
Zal wel eens opletten of het bij andere 940's een 15 of 25 zekering is, ben dan ook wel benieuwd of het echt per ongeluk is of dan weer met een originele reden
In alle draadschema's e.d. wordt iig altijd verwezen naar een 25A zekering.
Zal wel eens opletten of het bij andere 940's een 15 of 25 zekering is, ben dan ook wel benieuwd of het echt per ongeluk is of dan weer met een originele reden

In alle draadschema's e.d. wordt iig altijd verwezen naar een 25A zekering.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 22:38 #1417220
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij is het zekeringenblok
Bij mij is het zekeringenblok aardig "aangebrand", ik bedoel de vorige eigenaar heeft wel eens wat door laten smelten, best eng eigenlijk. Ik herinner mij ook een discussie hierover waarbij er meer mensen waren die hier last van hadden. Misschien had jou vorige bewoner daar steeds een (te) hete zekering en deze toen maar vervangen voor een 15A voor de veiligheid.
Zomaar wat giswerk hoor, niets wetenschappelijks verder ;P
Zomaar wat giswerk hoor, niets wetenschappelijks verder ;P
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2015 23:16 #1417224
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is
Is het bij jou die zekering 25 om het dimlicht altijd te laten branden? Dat verdient niet de schoonheidsprijs voor Volvo, die kun je er beter uithalen en de verlichting altijd aan. Als je de sleutel uit het contact haalt gaan de lampen ook automatisch uit.
Moderators: Jerry Stam