Rara... hoe kan dat. ..

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2015 21:59 #1103568 door ADRIAANB234FT
Rara... hoe kan dat. .. is gemaakt door ADRIAANB234FT
Trots als ik ben op mijn '98-er Estate in uitzonderlijk goede conditie, kan ik me (lichtelijk) ergeren aan die waxinelichtjes van achterlichten. Dus wat geëxperimenteerd met (super) ledlampjes. nou, nou, wat een verschil met het 20/5W bolletje. En dat remlicht doet eindelijk zijn naam eer aan. Als de Rode Zee... Nu had ik me al voorbereid op de bekende foutmelding op het dashboard. Maar nee hoor, tot mijn grote verbazing, geen foutmelding. Ter controle (lampje in dashboard zou stuk kunnen zijn) even een lamp uit het achterlicht gedraaid en meteen brandde het oranje waarschuwingslampje. Zou dat bij de 98-modellen dan anders geschakeld zijn, dacht ik nog. Nu las ik op de site dat led ook problemen kan geven met de cruise control. Om een lang verhaal etc: op weg naar Rotterdam bleek die prima te werken. Ik voelde me een bofkont. Maar niet voor lang. Vanavond op de terugweg -cruise control op 130- waarschuwde ik een plotselinge inhaler met een grootlichtsignaal. En meteen schakelde de cruise control uit. Dus minder geboft dan ik dacht.

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2015 22:51 #1417148 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Logisch
Je gebruikt het groot licht in geval van dreigend gevaar en dan moet je ook al anticiperend het gas loslaten....
Maar ik ben wel benieuwd wat voor LED lampjes je gebruikt en waar je ze gekocht hebt. En, ik blijf een Hollander (Jazeker, van origine uit Loosdrecht!) dus wat kost het?

Ik heb laatst een hoop gedoe gehad met 21/5W lampjes in de twingo die de hele boel op tilt gooiden: Motor die door bleef lopen, zelfs toen ik de sleutel al in mijn hand had. Licht uit en poot van de rem halen voordat het kreng wilde stoppen. Schijnen Japanse lampjes te zijn die anders geschakeld zijn dan twingo-lampjes. Of volvo lampjes.....

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2015 11:18 #1417177 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Niet logisch
Lijkt me eerlijk gezegd niet zo logisch, JohnPeter. Op de tegenwoordig grotendeels onverlichte snelwegen rijd ik regelmatig na middernacht vanuit werk naar huis. Elke keer dat ik dan even grootlicht opzet voor wat meer zicht (geen gevaar) wordt de cc onnodig uitgeschakeld. Eerder irritant dan logisch, dunkt me. De oplossing is waarschijnlijk weerstanden tussen plus en min aan de fitting plaatsen. Zodat de gemeten belasting van het circuit weer in evenwicht komt. Of voortaan voet op het gaspedaal blijven houden ipv cc.

Adriaan

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2015 13:22 #1417180 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic CC
Hoi Adriaan,

Een weerstandje gaat volgens mij niet helpen. Zelf ben ik vooral bekend met de 9 polige CC computer. De 14 polige in de 9 serie is mij een stuk onbekender.

Iniedergeval werkt de 9 polig met een "dubbelle" rempedaal beveiliging.
Er zit een "schakelaar" op het rempedaal die de "stroomkring" onderbreekt die vanaf de rempedaal schakelaar komt. Het kabeltje van deze schakelaar wordt op de originele pedaal schakelaar aangesloten aan "de lampzijde" (krijgt pas 12V+ als er op het pedaal gedrukt wordt) zolang er niet op het pedaal gedrukt wordt, staat hier via de lampjes in de achterlichten "massa" op. De CC unit werkt ook op deze massa.

Als er dus op het rempedaal gedrukt wordt valt de massa weg, en, wordt ook nog eens de stroomkring extra onderbroken door de pedaalschakelaar van de CC unit.

Toentertijd toen ik LEDS in de achterlichten deed werkte mijn CC niet meer. Dit heb ik heel simpel opgelost door de kabel die op de originele pedaalschakelaar zit aan de Massa vast te zetten. Toen werkte alles als vanouds. Die CC pedaal schakelaar is al "veilig" genoeg. Hoeft niet dubbelop. Mogelijk werkt het bij de 14 polige op dezelfde manier.

Kan zijn dat als je grootlicht gebruikt er ergens een "massa" wegvalt die de CC verwacht.

Groetjes,
Gerben

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2015 16:20 #1417182 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Led 1.4 Volt
Dank je, Gerben. Het lijkt me dat wanneer de leds in het circuit qua belasting als normale gloeilampjes worden gezien, ook de CC niet reageert op lichtsignalen. Ik ga daar in elk geval binnenkort even experimenteren met weerstand plaatsen.
Kan iemand mij vertellen (mede naar aanleiding van de reactie van JohnPeter) of het inderdaad niet een standaard reactie van de CC is om bij lichtsignalen uit te schakelen?
@John Peter. Kijk eens op www.bosmaa.com . Bedrijf zit in China. Mijns inziens leveren ze kwaliteit. Zijn ook via Alibaba bereikbaar. Voor de clignoteurs heb ik inmiddels een LED-relais gekocht. Zodra dat binnen is, laat ik hier weten wat het resultaat daarvan is. En of de lampfoutmelding dan nog werkt. Ik vermoed eerlijk gezegd van niet.

Adriaan

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2015 19:34 #1417185 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Ik kan me overigens nog wel
Ik kan me overigens nog wel iets voorstellen bij mechanische slijtage van de handle waarmee je groot licht geeft. Dat is dezelfde handle als waarmee je de CC in- en uitschakelt. Als je een lichtsignaal geeft, beweegt de hele handle. Ik zou het hier eens gaan zoeken. Dus in de mechanische beweging. Zet er een andere handle in voor proef en probeer het dan opnieuw.

Ik zie geen enkele andere logische koppeling tussen grootlicht en CC. Ik kan me niet herinneren (van welke auto van ook) dat een CC uitschakelt met grootlicht inschakelen. Op de snelweg doe je dat regelmatig en dan tuft je auto gewoon lekker door.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2015 20:24 #1417187 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De smiley was weggevallen :(
Want ik weet hoe fijn een CC en groot licht bij elkaar passen, zeker hier waar na 11 uur de wereld een zwart gat is...
Heb even naar die site gekeken maar daar moet ik wat meer tijd in steken.

Even terug naar mijn twingo ervaring: Daar ontstonden de problemen omdat ik lampjes voor een japans systeem had en waar de pinnetjes net iets anders schijnen te zitten. Het meest merkbaar was dat omdat je de twee loden contactjes aan de onderkant (voor rem- en standlicht) met elkaar in verbinding staan. De Ohm meter piepte bij zowel ondercontact/zijkant als bij ondercontact1/ondercontact2. Als dat betekent dat bij ons Renaultje de motor kan doordraaien zonder sleutel kan dat bij de volvo misschien iets doen met de CC. Want die reageert tenslotte op de rem-verlichting/-pedaal.
Twee "gewone" lampjes er in zou dan het probleem zichzelf moeten oplossen, weet je ook meteen of je lampje defect verklikker werkt en heb je een andere uitdaging. Want werken de remlichten/standlichten wel goed? In de twinge bleken ze allebei tegelijkertijd te branden en zag je bij het remmen wel iets verschil...

Succes!

(Zag een mooie bureaulamp op die site voor ¥56.00 En dat is iets van 8 euro. Moet haast wel een symboolfoutje zijn, de site is niet helemaal meertalig. Wat trouwens een beste klus is om te doen, dat dan weer wel..)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC