Laadspanning en lekstroom perikelen

  • LJ
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-12-2014 23:30 #1102816 door LJ
Gents, ik heb wat eigenaardigheden aan mijn nieuwe 940. Ten eerste wilde de auto wilde een paar keer niet te starten 's morgens vroeg. Mijn (vers ingebouwde led voltmeter in het dashboard) geeft dan ongeveer 9 volt aan. Ten tweede, als ik rijd dan geeft de voltmeter zo'n 13,5v aan, soms is het iets lager. Er zit ongeveer 0,1v verschil tussen direct meten op de accu en de led voltmeter in het dash. Er zit overigens ook een nieuwe accu in de auto.

Meten is weten:

Stationair op accu met vollast: 13,9v
Bij 2000 tpm met vollast: 13,9v
Bij 2000tpm achter op dynamo: 14,2v

Van + dynamo naar + accu: 0,17v en 0,2 ohm
Van - Dynamo naar - accu: 0,18v en 0,2 ohm

Hoe kan het dat er tussen de accu en achterop de dynamo 0,3 volt mist en is dit alles iets om je druk over te maken? De accu zou ergens tussen de 13,8 en 14,2 bijgeladen moeten worden, dus dan is dit prima? Ik heb alle massapunten en de polen van de accu goed schoongemaakt, maar geen verandering. Ik las ergens iets over een extra draad trekken? Misschien van de + van de dynamo naar de + van de accu?


Ten tweede heb ik ergens een lekstroom, ik dus weer meten met mijn habbibabie multimeter. De - pool los en amperes meten tussen de pool en klem, ik meet 0,4 ampere, beetje veel volgens mij. Dus 1 voor 1 de zekeringen er uit en jawel, bij zekering 5 stort de lekstroom in en meet ik 0,01a. Het is een goedkope universele meter, dus vanwege de hoge interne weerstand zullen de exact gemeten waardes misschien niet helemaal kloppen, maar hij zakt duidelijk in bij zekering 5. Ik heb het idee dat het probleem zit in het alarm of de centrale vergrendeling, die hebben al af en toe wat raar gedaan. Iemand nog ideeën hoe verder te zoeken?

1800S '67

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2014 09:09 #1413994 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic waardes zijn goed
Het alarm is het meest verdacht qua lekstroom.
Verschil in spanning zul je ook merken door verschillende stroomgebruikers in te schakelen.
De draad die versterkt wordt is de blauwe aarde draad vanaf de dynamo.
Ik heb hem niet vervangen, alleen er voor gezorgd dat de montage op de dynamo goed zit. Het moertje neemt vaak de hele bout mee bij lossen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2014 10:46 #1413998 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet erg
Die 0.3 volt raak je kwijt door weerstand in de kabels en overgangsweerstanden bij de verbindingen. Met de wet van Ohm kun je uitrekenen hoeveel weerstand je hebt bij een bepaalde spanning en stroom. Het verband is R = V / I, R is weerstand, V is de spanning en I de stroom. Stel dat we uitgaan van 0.3 V en 10 A dan is de weerstand slechts 0.03 ohm. Dit is zeer weinig en prima in orde. Veel minder dan dat ga je het ook niet krijgen.

Dat je 0.2 ohm meet is waarschijnlijk de weerstand van je meetsnoeren. Met een dure multimeter en de meegeleverde snoeren meet ik ook al 0.2 ohm als ik de pennen tegen elkaar aan houd. Met die multimeter kan ik die weerstand als 0 stellen en zo de invloed van de meetsnoeren buiten de meting houden.

0.4 A is teveel voor rust, daar zou je het dus moeten zoeken. In 4 dagen ben je al de helft van je accucapaciteit kwijt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD