Aansturing km-teller is van slag

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2014 22:25 #1102245 door V700 register
Aansturing km-teller is van slag is gemaakt door V700 register
Mijn onlangs gekochte 760 GLE Estate, bouwjaar 1989, modeljaar 1990, heeft een probleem waar ik voorlopig nog niet uit ben: De snelheidsmeter en de km- en dagtellers wijzen ongeveer 1/4 aan van de werkelijke waarde. Rij ik 80 kmh op mijn TomTom dan staat de naald op ongeveer 20 kmh en ook de afgelegde afstand is ongeveer een kwart van de echte.
De vorige eigenaar vertelde me dat het sperdifferentieel dat onder de auto zat was gesneuveld, dat er een ander (standaard) differentieel van de sloop onder is gezet en dat vanaf dat moment de aanwijzingen niet meer kloppen.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat alleen het vervangen van een differentieel zo'n enorme miswijzing kan veroorzaken. Het onderdelenboek geeft voor het diffentieel alleen maar een 'anti-spin' uitvoering met een sensorwiel (1209835-6) met ongeveer 13 'spaken' en daarbij de vermelding  'ABS'. Een andere versie wordt niet genoemd. Omdat de snelheidsmeter kennelijk een electronische meter is die werkt op pulsen van de sensor op het differentieelhuis zou er nu dus een sensorwiel in moeten zitten met ongeveer drie 'spaken' en dat lijkt me stug.
Kunnen slechte, of vervuilde, kontakten in de kabel naar voren tot zo'n miswijzing leiden? Het differentieel opnieuw vervangen lijkt me ook een tamelijk zinloze operatie zolang niet precies vastgesteld kan worden waar de problemen door veroorzaakt worden.
Hoe krijg ik het dashboard, ik bedoel de snelheidsmeter + het hele klokkenhuis, uitgebouwd? Miscchien zitten daar weerstanden of condensatoren die gesneuveld zijn.
Er schijnt een snelheidsmetergoeroe in Volvoland rond te dwalen die alles van snelheidsmeters e.d. weet en deze ook repareert - heeft iemand misschien een adres?
Zoals gebruikelijk alweer bij voorbaat dank.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2014 22:34 #1411245 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic De assen
Heel bekend.
De assen van alle Volvo 7 en 9 Series passen en zijn uitwisselbaar. Alleeen!
Ergens eind jaren 80 is Volvo van 12 Pulsen overgestapt naar 48 Pulsen.
Jij hebt een as nodig met waarschijnlijk 48 pulsen, en je hebt er nu een as onder met maar 12.
Ik heb het ooit ook eens gehad, maar dan andersom, met 50 KMH gaf de teller al 200KMH aan.
Remedie: Achteras vervangen voor de juiste. Of openmaken en tanden eraf slijpen. Of een stukje electronica dat de pulsen kan omzetten voor je.
Veel 740, 760 en 940 van eind jaren 80 en de jaren 90 hebben vaak een as met 48 pulsen. Alles daarvoor heeft 12 pulsen.
Je hebt dus de "verkeerde" as eronder zitten.
Groeten,Gerben

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2014 11:46 #1411305 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overbrenging
Is dat pulswiel niet afzonderlijk te wisselen? Een andere as lijkt eenvoudig, maar onder de 940 zijn nogal korte overbrengingen geleverd, de 760 had juist een 3.31 achteras in die jaren. Een 3.54 zou ook nog wel gaan, maar de standaard 3.91 van een 940 lijkt me onprettig... Precies weten wanneer de overstap is gedaan is dus wel handig, om te bepalen welke as je zou kunnen gebruiken.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2014 12:59 #1411309 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Neem eens contact op met
Neem eens contact op met Frans Erich ( www.ets1.com ). Hij kan toveren met tellers. En da's waarschijnlijk veel makkelijker dan een as of zo vervangen.
De ervaringen met Frans zijn zonder uitzondering positief.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2014 17:20 #1411313 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is het misschien
een idee om de teller te vervangen ?
Succes,  Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2014 18:12 #1411316 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens

astax schreef : Neem eens contact op met Frans Erich ( www.ets1.com ). Hij kan toveren met tellers. En da's waarschijnlijk veel makkelijker dan een as of zo vervangen.
De ervaringen met Frans zijn zonder uitzondering positief.

1/2 jaar geleden bij ets geweest ivm km teller die het niet deed. Alles nagekeken en nieuwe lampjes, doet het nu zonder problemen, geen spijt van.
Betreft een 940 2.0 SE HPT uit 1992

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC