Zekering verbrand en vast in zijn plastic huisje 945

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2014 17:09 #1102033 door Ries van Lomwel
Vanochtend zag ik dat zekering 25 (achtermistlicht dacht ik) doorgebrand was (misschien al enige tijd geleden zonder dat ik daar erg in had) en nu muur vastzit en zelfs het plastic heeft aangetast. Gezien mijn schroom met elektriek vroeg ik me af of ik de zekering toch met geweld uit de houder moet trekken de boel moet schoonmaken en een nieuwe plaatsen of onderzoeken (hoe?) wat deze kortsluiting heeft veroorzaakt voordat ik dat doe.
Heren van de draadjes, ik hou me aanbevolen voor wat tips!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2014 17:19 #1409995 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is
Is dat niet die beruchte zekering voor "dimlicht altijd aan onafhankelijk van de stand van de knop" ?Een echte kortsluiting, met heel even heel veel stroom, geeft meestal geen smeltverschijnselen. Langdurige overbelasting waardoor de omgeving veel warmer kan worden wel. Dat resulteert bij die zekeringbakken in geel/bruine verkleuring en smelten. Ik zou dus eerst uitzoeken welke zekering het nu is. Als je dit niet meer gebruikt kun je m laten zitten. Je kunt m er ook met geweld uit halen maar dan zou ik wel goed checken aan de onderkant of daar niet iets loshangt (als gevolg van het geweld/verwijderen van de zekering) wat kortsluiting kan maken of een autobrand kan veroorzaken.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2014 17:44 #1409997 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Zekering 25 = Automatische dimlichten (voor uitschakelen)
Ik heb het even opgezocht in een boekje:
Zekering 25 = Automatische dimlichten (voor uitschakelen)
Ik heb hem er bij mijn 945´s uitgehaald en uitgelaten.
Bij mij was er al enige verkleuring zichtbaar

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2014 17:48 #1409998 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 25
Inderdaad de zekering voor dimlicht. Als die zo gesmolten is, zou ik hem er gewoon uithalen. Je lichten blijven nu niet meer branden met de lichtschakelaar in stand 0, maar dat was sowieso al een onzin feature. Lichtschakelaar kan gewoon altijd in stand 1 staan, de lichten gaan vanzelf uit bij contact af. Ik heb de zekering er al lang geleden uitgehaald.
Als de zekering is doorgebrand, lekker laten zitten. Je kunt hem er uit trekken of wegknippen wegknippen of zo, als er maar geen stroom meer door kan lopen en nog verder opwarmen. Waarschijnlijk vervuilde contacten met als gevolg opwarming door de overgangsweerstand.
Ook zonder zekering 25 is de verlichting afgezekerd, er kan dus niets fout gaan!

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-09-2014 20:05 #1410002 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic zekering 25
De mijne was ook doorgebrand, ik heb hem verwijderd. Deze zekering heb je niet perse nodig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2014 20:31 #1410004 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
<a href="/node/52075" target="_blank">Hier </a>kun je mijn belevenissen met zekering 25 lezen.
Ik heb 'm er ook uit gehaald.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2014 08:26 #1410011 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Duidelijk
Met dank voor een ieders inbreng. De zekering gaat er uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2014 11:16 #1410017 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Ik heb laatst ook meer even dat relais met metalen behuizing inwendig schoongemaakt (contactpunten). Ik heb het idee dat die nu iets minder heet wordt. Maar dat dit relais als enige een metalen behuizing heeft, betekent volgens mij dat warm/heet worden normaal is. Zolang ik mijn vinger er nog net op kan houden maak ik mij nog niet zo'n zorgen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2014 11:40 #1410021 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar

Rversteeg schreef : Maar dat dit relais als enige een metalen behuizing heeft, betekent volgens mij dat warm/heet worden normaal is. Zolang ik mijn vinger er nog net op kan houden maak ik mij nog niet zo'n zorgen.

Daar was ik ook gebleven met het hele 'probleem'.
Ik had eerst nog het plan om alle extra bedrading voor die 'dimlichtregeling voor dummies' er tussenuit te halen om zo mogelijk nog wat verlies uit de schakeling te halen, maar dat is toch wel veel werk en ik zie er wat tegenop om in de kabelbomen te gaan zitten frutselen.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2014 11:55 #1410023 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic klopt
Ik heb het elektrische schema er op nagekeken en samen met mijn aversie voor draadjes kwam ik al gauw tot de conclusie dat dat ook voor mij een brug te ver is. Alles werkt en ik blijf lekker doorrijden zonder no 25.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC