Remlichten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2014 21:59 #1409549
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lampencontrolerelais is
Lampencontrolerelais is zelden tot nooit stuk. Slecht contact van een van de pinnen van dit relais met de relaishouder is wel de gebruikelijke oorzaak.
Zo ook het verhaal dat je altijd twee lampjes tegelijk moet vervangen als er een kapot is: onzin. Het relais heeft dan op een van de pinnen overgangsweerstand, waardoor er een verschilstroom wordt gemeten en het relais (= reed contact) aanslaat.
Zo ook het verhaal dat je altijd twee lampjes tegelijk moet vervangen als er een kapot is: onzin. Het relais heeft dan op een van de pinnen overgangsweerstand, waardoor er een verschilstroom wordt gemeten en het relais (= reed contact) aanslaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2014 23:18 #1409555
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat laatste lijkt me sterk. Als je één lampje wisselt omdat dat stuk is en het lamp-kapot-lampje blijft daarna branden dan komt dat natuurlijk niet door overgangsweerstand bij het relais. Als je het relais er niet uithaalt verandert die overgangsweerstand niet. Een combinatie zou natuurlijk wel kunnen, verschillende overgangsweerstanden tussen L en R, samen met wisselende weerstanden door de lampjes (één oud, één nieuw) die samen net zo groot zijn dat ze het relais triggeren. Die keren dat bij mij het lampje aanging brandde ook echt één van de achterlampen niet. Wat overigens soms spontaan weer overging (betreffende achterlamp weer aan en controlelampje weer uit) na het openen/sluiten van de kofferbak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Kops
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
30-08-2014 11:25 #1409567
door Han Kops
Beantwoord door Han Kops in topic Bij mij anders?
Hey...
Het lijkt bij mij anders te werken?
Mijn binnenbekleding van de achterklep ligt er af (met derde remlicht losgehaald) en dan brand het lampcontrole lampje juist als je de rem indrukt.
Het lijkt bij mij anders te werken?
Mijn binnenbekleding van de achterklep ligt er af (met derde remlicht losgehaald) en dan brand het lampcontrole lampje juist als je de rem indrukt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
30-08-2014 14:38 #1409572
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Daarom
Hallo Gold
Het lampje gaat aan omdat je het derde remlicht hebt losgehaald.
groetjes
Mathy
Het lampje gaat aan omdat je het derde remlicht hebt losgehaald.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2014 15:56 #1409590
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BMW deed dat toen anders.
BMW deed dat toen anders. Hebben in de familie namelijk een 325 cabrio. Het lampje blijft branden tot de rem eerste keer wordt ingetrapt (volgens mij hebben Volvo's midden jaren 90 dit ook gehad, kan me onze 460 herinneren die dat ook had)
Lampje gaat dus uit als de draad actief wordt (schakelaar dus in goede staat) en verder zal de weerstand op beide lampjes achter (of 3 met 3e remlicht) ook gemeten worden.
Op de oudere 740 werkt het anders. Zit dat stukje elektronica achterin de kofferbak. Deze reageert alleen op de weerstand van de lampjes als er 12v op staat. Dus 12V en geen weerstand of ongelijke weerstand dan is/zijn de lampjes defect.
Maar als de pedaal schakelaar defect is, zal dat ding altijd blijven 'denken' dat de rem nooit ingetrapt is geweest.
Dit probleem hebben ze dus ondervonden ergens eind jaren 80 bij Volvo terwijl andere merken dit eerder door hadden.
Edit: Eigenlijk heel makkelijk zelf toe te voegen. Heb dit weleens overwogen op mn 740 maar nooit van gekomen. Originele bedrading intact laten. Denk dat aarde wordt geschakeld op de schakelaar. Volvo schakelt eigenlijk altijd aarde. Wat je nodig hebt is een puls relais. Die deactiveert bij een positieve puls, waardoor het ledje in t dashboard uit gaat. Zou zelfs het originele lampje voor gebruikt kunnen worden.
Lampje gaat dus uit als de draad actief wordt (schakelaar dus in goede staat) en verder zal de weerstand op beide lampjes achter (of 3 met 3e remlicht) ook gemeten worden.
Op de oudere 740 werkt het anders. Zit dat stukje elektronica achterin de kofferbak. Deze reageert alleen op de weerstand van de lampjes als er 12v op staat. Dus 12V en geen weerstand of ongelijke weerstand dan is/zijn de lampjes defect.
Maar als de pedaal schakelaar defect is, zal dat ding altijd blijven 'denken' dat de rem nooit ingetrapt is geweest.
Dit probleem hebben ze dus ondervonden ergens eind jaren 80 bij Volvo terwijl andere merken dit eerder door hadden.
Edit: Eigenlijk heel makkelijk zelf toe te voegen. Heb dit weleens overwogen op mn 740 maar nooit van gekomen. Originele bedrading intact laten. Denk dat aarde wordt geschakeld op de schakelaar. Volvo schakelt eigenlijk altijd aarde. Wat je nodig hebt is een puls relais. Die deactiveert bij een positieve puls, waardoor het ledje in t dashboard uit gaat. Zou zelfs het originele lampje voor gebruikt kunnen worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 05:33 #1409622
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1982
Bij onze 760 GLE werkt dat dus ook zo. Motor loopt, lampje aan. Rem intrappen en het lampje is uit.
Maar,..is het probleem al opgelost dan ?
Maar,..is het probleem al opgelost dan ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 13:20 #1409636
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 240 idem
Bij mijn 240 1984 werkt dat ook zo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 14:20 #1409640
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Derde remlicht
Helemaal juist: dat werkte met de Volvo's uit de jaren 80 ook zo. maar: die hebben geen derde remlicht!
Zoals Mathy terecht opmerkt: bij een relais voor een derde remlicht zit dat er niet meer in (niet bij de groene in elk geval, ik heb nog een okergele met volle pin-bezetting die ik eens moet proberen). En zet je bij een auto met derde remlicht de zwarte of witte erin, dan gaat het lampje altijd aan als je remt. Tenzij er toevallig het juiste remlicht stuk gaat, zodat de zaak weer in balans komt.
Zoals Mathy terecht opmerkt: bij een relais voor een derde remlicht zit dat er niet meer in (niet bij de groene in elk geval, ik heb nog een okergele met volle pin-bezetting die ik eens moet proberen). En zet je bij een auto met derde remlicht de zwarte of witte erin, dan gaat het lampje altijd aan als je remt. Tenzij er toevallig het juiste remlicht stuk gaat, zodat de zaak weer in balans komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 15:31 #1409642
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3de
Slurpje heeft ook een 3de remlicht.
Ik heb een draad getrokken tot aan de schakelaar,waardoor ik het relais niet nodig heb.
Het 3de remlicht deed het nog wel maar de orginele remlichten niet omdat het relais stuk was .
Ik heb een draad getrokken tot aan de schakelaar,waardoor ik het relais niet nodig heb.
Het 3de remlicht deed het nog wel maar de orginele remlichten niet omdat het relais stuk was .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2014 22:06 #1409716
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het "defect(rem)lichtcircuit" werkt als volgt:
De unit die een defect licht controleert in onze bakstenen is gebasseerd op verschil in stroom tussen de lichten. Dus als er 1 lamp defect is meet dat ding een verschil tussen de stroom in beide draden naar de twee lampen: immers: 1 voert geen stroom dus is er een lamp defect. Als beide lampen niet werken om welke reden dan ook wordt er geen melding gemaakt. Het verschil is gelijk, edoch wel geen stroom maar dat wordt niet gemeten. Het gaat om het verschil in amperage tussen de twee lampen.
Vandaar ook dat je soms bij een lamp die bijna op springen staat een melding krijgt dat er een lamp defect is terwijl dit nog niet het geval is: het verschil in stroom door beide lampen is dan net groot genoeg geworden en het lampje van lamp defect gaat branden. De reden acher deze schakeling is dat het technisch zeer eenvoudig is uit te voeren.
Het derderemlichtdefectcircuit (wat en woord) staat alleen. Dwz, die meet de stroom door het derde remlicht. Kan niet anders in dat geval want je hebt maar 1 derde remlicht.
Zo is het ontworpen. Uit de 240 serie. Dat heel eenvoudig werkt met een z.g. reed relais. Een glazenbuis met een contact dat aantrekt middels een zwak uitwendig magnetisch veld. Er zitten twee spoelen omheen dat relais waarvan de wikkelingen tegengesteld zijn van de lampen links en rechts: de stroomrichting is dus omgekeerd door de spoelen. Werken de lampen: magneetveld wordt opgeheven. 1 lamp defect: er ontstaat een magneetveld en het relais trekt samen; defecte lamp gaat branden.
In de latere series 760 -90 en verder is het circuit vervangen door een electronische schakeling maar werkt nog steeds op verschilstroom tussen de lampen en meet dus niet de stroom door elke lamp appart maar door het verschil in de lampen links en rechts. Reden ook hier: simpel en betrouwbaar, behalve als ze beide defect zijn natuurlijk of dat de remlichtschakelaar het niet doet. Hiertoe moet de remlichtschakelaar ZELF worden gecontroleerd.. tis niet anders. Dan moet je dus controleren dat EN het rempedaal wordt ingetrapt EN dat BEIDE, let ook vooral op BEIDE, remlichten niet werken... Want dat geeft dan alleen uitsluitsel. Dat gaat te ver. De volgende vraag is: wie of wat controleert of de schakelaar die controleert dat het rempedaal wordt ingetrapt nog wel werkt. enz. Conclusie: het meten van de verschilstroom tussen de twee lampen is OK. Een verdere stap heeft geen zin of gaat veel te ver, dat wordt controle op controle.
Je kunt een schakeling bouwen welke als het ('werkende', dat moet wel even gezegd worden!) rempedaal wordt ingetrapt er een lampje gaat branden als beide lichten defect zijn. De effectieve stroom wordt gemeten door de lampen. Zo'n schakeling is wat lastiger, niet echt veel, maar verschilstroom is eenvoudiger en ook betrouwbaar. "Er is iets mis met de lampen". Beide moeten OK zijn. Dat is de hele reden geweest, denk ik, ook met die moderne electronische lampdefect schakeling. De kans dat beide lichten op zelfde moment defect gaan is heel klein dus ook vandaar. Ik zou het ook zo bouwen/ontwikkelen. Voor je het weet controleer je de remlichtschakelaar, en de schakelaar die controleert of het rempedaal wordt ingetrapt. En zo verder..
Robert
Vandaar ook dat je soms bij een lamp die bijna op springen staat een melding krijgt dat er een lamp defect is terwijl dit nog niet het geval is: het verschil in stroom door beide lampen is dan net groot genoeg geworden en het lampje van lamp defect gaat branden. De reden acher deze schakeling is dat het technisch zeer eenvoudig is uit te voeren.
Het derderemlichtdefectcircuit (wat en woord) staat alleen. Dwz, die meet de stroom door het derde remlicht. Kan niet anders in dat geval want je hebt maar 1 derde remlicht.
Zo is het ontworpen. Uit de 240 serie. Dat heel eenvoudig werkt met een z.g. reed relais. Een glazenbuis met een contact dat aantrekt middels een zwak uitwendig magnetisch veld. Er zitten twee spoelen omheen dat relais waarvan de wikkelingen tegengesteld zijn van de lampen links en rechts: de stroomrichting is dus omgekeerd door de spoelen. Werken de lampen: magneetveld wordt opgeheven. 1 lamp defect: er ontstaat een magneetveld en het relais trekt samen; defecte lamp gaat branden.
In de latere series 760 -90 en verder is het circuit vervangen door een electronische schakeling maar werkt nog steeds op verschilstroom tussen de lampen en meet dus niet de stroom door elke lamp appart maar door het verschil in de lampen links en rechts. Reden ook hier: simpel en betrouwbaar, behalve als ze beide defect zijn natuurlijk of dat de remlichtschakelaar het niet doet. Hiertoe moet de remlichtschakelaar ZELF worden gecontroleerd.. tis niet anders. Dan moet je dus controleren dat EN het rempedaal wordt ingetrapt EN dat BEIDE, let ook vooral op BEIDE, remlichten niet werken... Want dat geeft dan alleen uitsluitsel. Dat gaat te ver. De volgende vraag is: wie of wat controleert of de schakelaar die controleert dat het rempedaal wordt ingetrapt nog wel werkt. enz. Conclusie: het meten van de verschilstroom tussen de twee lampen is OK. Een verdere stap heeft geen zin of gaat veel te ver, dat wordt controle op controle.
Je kunt een schakeling bouwen welke als het ('werkende', dat moet wel even gezegd worden!) rempedaal wordt ingetrapt er een lampje gaat branden als beide lichten defect zijn. De effectieve stroom wordt gemeten door de lampen. Zo'n schakeling is wat lastiger, niet echt veel, maar verschilstroom is eenvoudiger en ook betrouwbaar. "Er is iets mis met de lampen". Beide moeten OK zijn. Dat is de hele reden geweest, denk ik, ook met die moderne electronische lampdefect schakeling. De kans dat beide lichten op zelfde moment defect gaan is heel klein dus ook vandaar. Ik zou het ook zo bouwen/ontwikkelen. Voor je het weet controleer je de remlichtschakelaar, en de schakelaar die controleert of het rempedaal wordt ingetrapt. En zo verder..
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam