Accu laad niet meer bij (accu lampje brand)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2014 22:48 #1101703
door V700 register
Accu laad niet meer bij (accu lampje brand) is gemaakt door V700 register
Paar dagen geleden savonds op weg naar huis met een een aanhangertje, 20km voordat ik thuis was, gaat het accu lampje branden en vrij snel daarna het ABS lampje (zal wel door de lage spanning komen).
Toch maar door gereden, omdat het nog 20km was, maar vandaag eens aan het meten:
Bij lopende motor is de accu spanning (gemeten op de accu) 11.5 volt.
Gemeten op de dynamo zelf (plus pool) ook slechts 11.5 volt. De motor sloeg op een gegeven moment al af, vermoedelijk door de lage spanning.
De Dynamo krijgt ook een stuurstroompje, daarop staat wel gewoon spanning, dus daar zit het probleem niet dacht ik.
Vannacht hangt de accu aan een gewone lader. Wat moet ik morgen vervangen? De koolborstels of de complete dynamo?
De koolborstels worden niet veel aangeboden, op internet. Zijn deze wel te vervangen?
Toch maar door gereden, omdat het nog 20km was, maar vandaag eens aan het meten:
Bij lopende motor is de accu spanning (gemeten op de accu) 11.5 volt.
Gemeten op de dynamo zelf (plus pool) ook slechts 11.5 volt. De motor sloeg op een gegeven moment al af, vermoedelijk door de lage spanning.
De Dynamo krijgt ook een stuurstroompje, daarop staat wel gewoon spanning, dus daar zit het probleem niet dacht ik.
Vannacht hangt de accu aan een gewone lader. Wat moet ik morgen vervangen? De koolborstels of de complete dynamo?
De koolborstels worden niet veel aangeboden, op internet. Zijn deze wel te vervangen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2014 08:51 #1408031
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het gaat trouwens om de 940,
Het gaat trouwens om de 940, met de Bosch Dynamo: 0123 500 005. Iemand een tip, waar ik de laadregelaar kan kopen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2014 10:51 #1408035
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bosch
Bosch servicepunt, of algemene automaterialenhandel (bijv. Ferwerda, vlakbij Philips). Zoeken op het Bochnummer geeft meer resultaten.
- Joost Ruizendaal
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2014 11:47 #1408071
door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic als de lagers en sleepringen
als de lagers en sleepringen (niet te ver ingesleten) nog goed zijn, kun je volstaan met het vervangen van de koolborstels (of eventueel incl. de spanningsregelaar).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2014 11:53 #1408072
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Volgens mij zijn bij deze dynamo's de regelaar en borstels één geheel (of: de borstels niet los te krijgen). Maar verbeter me als ik er naast zit.<a href="/node/30351" target="_blank">Link</a> naar handleidinkje dat ik eens geschreven heb (het wijst zich eigenlijk vanzelf).
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2014 12:16 #1408073
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Maar
Maarr...meestal is het dacht ik zo, en dat is ook het flauwe, dat bij een slechte regelaar/koolborstelset het lampje Niet gaat branden maar je ineens ergens stil valt....
Misschien dat er dus (nog) iets anders "loos" is dan een slechte regelaar?
Groeten,Gerben
Misschien dat er dus (nog) iets anders "loos" is dan een slechte regelaar?
Groeten,Gerben
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2014 16:21 #1408077
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Dynamo
Als het vervangen van de borstels niet het gewenste resultaat geeft dan kan het maar zo zijn dat de dynamo zelf zijn beste tijd gehad heeft. Ik heb aan allebei de 945 uit '98 in het zelfde jaar (vorig jaar) de dynamo moeten vervangen voor een gereviseerde. Die dingen hebben blijkbaar niet het eeuwige leven. Uiteraard is een goede accu, die 13-14V afgeeft essentieel. Als je dan toch bezig bent check ook de snaar van de dynamo of die wel strak genoeg staat (je mag hem een halve slag kunnen draaien met de hand meer is niet goed)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2014 18:33 #1408079
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic er wordt steeds gepraat over
de dynamo en de regelunit.
Het kan natuurlijk ook de accu zijn.
John
Het kan natuurlijk ook de accu zijn.
John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2014 22:35 #1408143
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor alle reacties!
Bedankt voor alle reacties! Ik heb ook nog even met Timen gebeld en die gaf het zelfde advies: Dynamo los halen en de koolborstels controleren. Die waren inderdaad op en eentje zelf al enigzins ingebrand op de sleepring, helaas zijn die dingen hier in de buurt niet te krijgen, dus meteen een besteld bij Timen en de volgende dag gemonteerd. de laadspanning is nu weer terug, het accu lampje brand niet meer, ik ga er vanuit dat het daarmee opgelost is.
Het was trouwens nog wel de originele dynamo bij 370.000 km, dus ik ben benieuwd hoe lang die het nog volhoud.
Het was trouwens nog wel de originele dynamo bij 370.000 km, dus ik ben benieuwd hoe lang die het nog volhoud.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2014 22:52 #1408147
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Mijn ervaring
Koolborstels/regelaar één keer vervangen, na de tweede keer vervangen is de rest vaak ook wel aan vervanging toe.
370 000 Km is wel veel voor een eerste setje koolborstels, meestal ben je zo rond de 200 000 Km wel aan de beurt............
Één en ander is natuur wel sterk afhankelijk van het gebruik van de auto, lange/korte stukken rijden, het stroomverbruik/belasting van de dynamo enz enz
370 000 Km is wel veel voor een eerste setje koolborstels, meestal ben je zo rond de 200 000 Km wel aan de beurt............
Één en ander is natuur wel sterk afhankelijk van het gebruik van de auto, lange/korte stukken rijden, het stroomverbruik/belasting van de dynamo enz enz
Moderators: Jerry Stam