OBDII lezer werkt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2014 20:05 #1100674 door V700 register
OBDII lezer werkt is gemaakt door V700 register
Gewoon even een tip:
Vandaag een OBDII code uitlezer gekoccht voor mijn '96 960 en deze werkt! Je kunt ook actuele data uitlezen zoals signaal lambdasensor, lucht stroom (in gr/sec) door LMM enz. Mijn 960 heeft wel een origineel OBDII systeem (ISO 9141-2). Let op: niet alle late brikken hebben dit!! Sommige zelfs een OBDII stekker , maar nog steeds gebasseerd op de puls uitlezing.
Type wil ik jullie niet onthouden, dat is een "Autosnap CR800".
Grt,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2014 20:35 #1403279 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je Robert! Zo gebruik
Dank je Robert! Zo gebruik ik al jaren de Android app torque daar kan je ook alles mee. Werkt idd op late 960's. Op 850's niet.
Handig om ff een foutcode uit te zetten :-)

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2014 21:48 #1403283 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic beginjaren
Het waren de beginjaren van OBDII en daarom gebruikte Volvo naast de officiele OBDII foutcodes ook nog speciale Volvo codes. Algemene uitlezers en programma's als Torque herkennen die codes niet.
Om alle foutcodes uit te kunnen lezen is een laptopje met de windows programma's Vol-FCR of Brickdiag nog steeds de beste keus.
Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2014 22:52 #1403289 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat weet ik niet..
Er is in die tijd door Volvo ook nog een soort OBD2 systeem, dat niet een echt OBDII is, in gebruik geweest (ik schrijf OBD2 opzettelijk zo omdat dat onder die naam werd vernoemd). Maar de 960 '96 B62504F heeft een heus OBDII systeem. De 3 liter lijnmotoren en ook V90's hebben nog geen standaard OBDII heb ik eens gelezen. Oppassen dus! De B62504F wel, en dat is een uitzondering geweest, want die zijn de enige in zijn soort onder onze brikken die dat wel hebben. De geïmplementeerde standaard is ISO 9141-2. Dat geeft de code lezer ook aan. Dat lees je van verschillende bronnen. Zelfs de 850's en late 850's zoals Paul ook aangaf hebben OBDII nog niet in gebruik.
Robert

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2014 22:53 #1403295 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Verschil?
Hallo Robert
Hou ze eens naast elkaar en vergelijk ze eens?  Lijkt me voor een elektroman als jij niet zo'n probleem om uit te zoeken wat er anders is en of je van een niet-OBDII ECU een OBD-II ECU kunt maken.
BTW zou een interessant artikel voor de Factor kunnen worden.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2014 23:22 #1403297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vergeten
Van een niet-OBD ECU een wel OBD-ECU maken kun je eigenlijk wel vergeten. Je moet dan 3 dingen, doen: 1. Software inbouwen voor communicatie naar buiten (naar de OBDII uitlezer), 2, zorgen dat de meetwaarden softwarematig omgezet worden naar getalletjes die je naar buiten kunt sturen en 3. evt. signalen nog hardwarematig bewerken voor je ze toe kunt voeren aan stappen 1 en 2. Misschien zou je die spullen er nog aan kunnen bouwen, om het zo te zeggen, en hopen dat je de ECU niet teveel beïnvloedt. Makkelijker lijkt me om een aftermarket injectiesysteem MET ingebouwde OBD2 in te bouwen. Heb je meteen nog wat andere leuke zaken (bijv. echt multipoint injectie).

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2014 01:31 #1403307 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Voorbereiding
Hallo Henk
Misschien is de printplaat daar al op voorbereid.  Als niemand ECU's vergelijkt, weet je niet waar de verschillen liggen.  Ik kan me niet voorstellen, dat Volvo een unieke ECU maakt voor één type motorblok uit één modeljaar.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2014 07:41 #1403311 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor
Voor de whiteblocks zou het misschien kunnen. Of een ECU nemen van die ene motor met OBD2 en kijken of je die kunt mappen voor een ander whiteblock. Mijn vorige bericht sloeg vooral op OBD2 ontwikkelen voor een redblock.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2014 22:14 #1403341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mathy toch wel...

Mathy schreef : Ik kan me niet voorstellen, dat Volvo een unieke ECU maakt voor één type motorblok uit één modeljaar.

De wonderen zijn de wereld niet uit bij Volvo. Het is niet zo dat Volvo een ECU maakt, dat doet Bosch. Volvo past hem alleen aan. Heb volgende gevonden in boeken van Volvo:
Enige modellen met heuse OBDII zijn de 960 bj 1996 B6254F automaat (dus niet de handgeschakelde) zonder immobilizer, de 960 bj 1996 B6304F2 (dus niet de F1) zonder immobilizer en de V/S90 bj 1997 B6304F2 automaat zonder immobilzer.
De rest van het gamma heeft het oude OBD pulsuitlezing met Motronic 1.8 of Motronic 4.4... Alleen Montronic 4,4 heeft heuse OBDII maar dan alleen de drie genoemde modellen. Motronic 4.4 is geïntroduceerd vanaf 1996 t/m 1998 bij onze brikken bij de whiteblocks 6 cilinders en wel in 24 verschillende uitvoeringen. De Motronic 1.8 in 20 verschillende uitvoeringen bij modeljaren 1991 t/m 1995 bij de whiteblocks 6 cilinders. De redblocks zijn niet verder gegaan dan LH2.4 en Regina.
Ik dacht dat alleen de 2.5 liter het had maar daar zat ik dus naast. Ik weet nu ook dat ik geen immobilzer in de auto heb zitten (sleutel met ingebouwde chip voor extra start blokkering).
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2014 22:15 #1403358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oeps
24 en 20 verschillende uitvoeringen das niet mis zeg, wat ben ik dan blij met mijn oude dieseltje met weinig poespas maar hoe weet je nou welke je precies hebt gezien de aantal verschillende uitvoeringen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC