Hoe trekhaak aansluiten 1992er 944?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2013 20:22 #1098700
door V700 register
Hoe trekhaak aansluiten 1992er 944? is gemaakt door V700 register
Bij mijn 93er lag een prachtige stekker achterin de koffer waar de trekhaak op aangesloten kon worden. Helaas niet bij mijn 92er.
Ooit eens bij een 740 aangesloten, halve auto moeten slopen omdat er veel draden naar voren moesten oa zekeringkast en remlichtschakelaar.
Hoe zit dit bij een 92er 940 ? Als ik ze aftak van de achterlichten gaat dan het lamp kapot lampje alleen branden met kar erachter of altijd ?
Zitten op beide achterlichten overigens loze contacten, zijn hier stekkers voor te koop om hier de trekhaakbedrading op aan te sluiten ?
Dank voor de reacties.
Ooit eens bij een 740 aangesloten, halve auto moeten slopen omdat er veel draden naar voren moesten oa zekeringkast en remlichtschakelaar.
Hoe zit dit bij een 92er 940 ? Als ik ze aftak van de achterlichten gaat dan het lamp kapot lampje alleen branden met kar erachter of altijd ?
Zitten op beide achterlichten overigens loze contacten, zijn hier stekkers voor te koop om hier de trekhaakbedrading op aan te sluiten ?
Dank voor de reacties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
26-08-2013 01:30 #1392619
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Stekker
Hallo Paul
Die stekker ligt er inderdaad pas vanaf modeljaar 1993. Het remlichtsignaal zul je rechtstreeks vanaf het rempedaal moeten halen, voor de gewone achterlichten zitten er twee aansluitingen in de stekker. Maar als je toch bezig bent, kun je ook de kabelboom aanpassen en er zelf voor zorgen dat er een 10-polige trekhaakstekker in de achterbak komt te liggen.
groetjes
Mathy
Die stekker ligt er inderdaad pas vanaf modeljaar 1993. Het remlichtsignaal zul je rechtstreeks vanaf het rempedaal moeten halen, voor de gewone achterlichten zitten er twee aansluitingen in de stekker. Maar als je toch bezig bent, kun je ook de kabelboom aanpassen en er zelf voor zorgen dat er een 10-polige trekhaakstekker in de achterbak komt te liggen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2013 01:43 #1392620
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Dan zou ik....
Een dikke "plus" en een dikke "min/massa" draad van voor naar achter trekken, bij de accu vandaan, 6 mm2 draad.
5 of 6 Stuks relais met vaste zekeringhouder achterin monteren, de relais aan laten sturen door de achterlichten.
5 of 6 Stuks relais met vaste zekeringhouder achterin monteren, de relais aan laten sturen door de achterlichten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2013 07:22 #1392621
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom
zo moeilijk doen ? Ik heb bij beide auto's een paar weken terug een 13polige Multicon gemonteerd en meteen alle bedrading vervangen.
In principe, als je geen trekhaakaansluiting momenteel hebt, zou je voor het goede minimaal 4 tot 6 draden naar voren moeten trekken afhankelijk van wat je zelf wilt. In ieder geval 2x verlichting en 1x remdraad ivm het kapotte lampje verlichting. De andere 3 draden zijn een 4 mm2 constante stroom van de accu, eventueel (niet noodzakelijk) een constante - (massa) van de accu en eventueel een 2.5 -4 mm2 geschakelde stroom via contact. De laatste zou je ook van de electrische antenne af kunnen halen en scheelt een kabel trekken.
De rest kun je allemaal van de achterlichten afpakken zonder enig probleem. Doe jezelf een lol en werk niet met die rottige scotch locks, zijn niets waard die dingen en geven geheid storingen maar maak het netjes door de kabels te solderen en met krimpkous af te werken.
Als je de kabels, die van voren afkomen, even bij elkaar knoopt met een stuk tape en daaraan een losse 2.5 mm2 draad aanbevestigd trek je de draden samen heel gemakkelijk door
In principe, als je geen trekhaakaansluiting momenteel hebt, zou je voor het goede minimaal 4 tot 6 draden naar voren moeten trekken afhankelijk van wat je zelf wilt. In ieder geval 2x verlichting en 1x remdraad ivm het kapotte lampje verlichting. De andere 3 draden zijn een 4 mm2 constante stroom van de accu, eventueel (niet noodzakelijk) een constante - (massa) van de accu en eventueel een 2.5 -4 mm2 geschakelde stroom via contact. De laatste zou je ook van de electrische antenne af kunnen halen en scheelt een kabel trekken.
De rest kun je allemaal van de achterlichten afpakken zonder enig probleem. Doe jezelf een lol en werk niet met die rottige scotch locks, zijn niets waard die dingen en geven geheid storingen maar maak het netjes door de kabels te solderen en met krimpkous af te werken.
Als je de kabels, die van voren afkomen, even bij elkaar knoopt met een stuk tape en daaraan een losse 2.5 mm2 draad aanbevestigd trek je de draden samen heel gemakkelijk door
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2013 08:13 #1392623
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reacties.
Bedankt voor de reacties. @Mathy je zegt naar het rempedaal? Neem aan ivm het gaan branden van het lampje dat er een lampje kapot is ? Als ik het gewoon aftak van de remlichen achter brand het lampje dan altijd met remmen of alleen met de kar erachter ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2013 08:46 #1392624
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb een sloper staan daar
Heb een sloper staan daar kan ik de 10 polige stekker wel afhalen want daar zit haak en originele montageset onder.
@Mathy heb jij het schema van de stekker?
@Mathy heb jij het schema van de stekker?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2013 09:53 #1392630
door V700 register
dat zelf nooit doen Paul voor die 25 euro want die dozen kunnen een bron van storingen zijn. Wees verstandig en schroef er een nieuwe doos (en kabels op) dan weet je ook zeker dat het goed is.
caravanhandboek.biod.info/plaatjes/stekker13campo.jpg
Het aansluitschema is voor alle stekkers precies hetzelfde, dus op de Jager nummer 2 (bijvoorbeeld) is ook op de Multicon nummer 2, etc.
Beantwoord door V700 register in topic Zou
solexpaul schreef : Heb een sloper staan daar kan ik de 10 polige stekker wel afhalen want daar zit haak en originele montageset onder.
dat zelf nooit doen Paul voor die 25 euro want die dozen kunnen een bron van storingen zijn. Wees verstandig en schroef er een nieuwe doos (en kabels op) dan weet je ook zeker dat het goed is.
caravanhandboek.biod.info/plaatjes/stekker13campo.jpg
Het aansluitschema is voor alle stekkers precies hetzelfde, dus op de Jager nummer 2 (bijvoorbeeld) is ook op de Multicon nummer 2, etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
27-08-2013 01:56 #1392721
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Remlicht
Hallo Volvisti
@Dirk: Volgens mij heb jij het over de stekker naast te trekhaak (buiten de auto) en hebben wij het over de stekker in de buurt van het linker achterspatbord (in de auto).
@Paul: Helaas niet. Hij zou ergens op het forum moeten staan, maar met een momenteel niet-werkende zoekfunktie wordt het lastig om die te vinden. Inderdaad vanwege het relais. Knoop je de aanhanger er aan één kant aan, dan is je lampje-kapot-lampje continu aan. Knoop je de aanhanger aan twee kanten aan de verlichting, dan merk je nooit meer of je remlicht het aan één kant niet meer doet. Het lampje gaat alleen aan, als je op de rem gaat staan. (Tenzij je imitatie gebruikt, daar(door) slecht contact ontstaat en door warmte rare effecten optreden. Ik spreek helaas uit ervaring.)
groetjes
Mathy
@Dirk: Volgens mij heb jij het over de stekker naast te trekhaak (buiten de auto) en hebben wij het over de stekker in de buurt van het linker achterspatbord (in de auto).
@Paul: Helaas niet. Hij zou ergens op het forum moeten staan, maar met een momenteel niet-werkende zoekfunktie wordt het lastig om die te vinden. Inderdaad vanwege het relais. Knoop je de aanhanger er aan één kant aan, dan is je lampje-kapot-lampje continu aan. Knoop je de aanhanger aan twee kanten aan de verlichting, dan merk je nooit meer of je remlicht het aan één kant niet meer doet. Het lampje gaat alleen aan, als je op de rem gaat staan. (Tenzij je imitatie gebruikt, daar(door) slecht contact ontstaat en door warmte rare effecten optreden. Ik spreek helaas uit ervaring.)
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam