dashboard speakers wél aanwezig, geen geluid
- V700 register
- Nieuw lid
-
Langzaam aan begin ik de "nieuwe" 940 te veroveren. De gerimpelde binnenpanelen zijn vervangen, komende vrijdag gaat een "uitdeuken-zonder-spuiten-tovenaar" met de vier storend aanwezige deukjes aan de linkerkant werken, de buitentermperatuurmeter ligt reeds klaar, kortom: de spaarzame vrije tijd zal de komende weken vooral "volvo-tijd" worden.
Maar...ik kom helaas niet verder met het vervolmaken van de radio die er in zit.Het gaat om een Pioneer DEH-P65BT. Kan veel meer dan ik nodig heb, maar zit er nu eenmaal in. Er komt geen geluid uit de rechtervoordeur en ook de dashboardtweeters zijn wel aanwezig, maar houden zich akelig stil. Als ik het verbindingsstuk tussen de radio en de kabelboom die Volvo in de 940 gemaakt heeft zie, dan heb ik het idee dat er "veel" verbindingen niet gebruikt worden.
Is mijn denkwijze correct als ik voor b.v. de rechter box in de kabelboom op zoek ga naar dezelfde kleuren als de draadjes die ik op de speaker in de deur schuif? En ook dat ik voor de tweeters in het dashboard "alleen" maar een aansluiting hoef te maken op de kabeltjes naar linksvoor en rechtsvoor?
Als altijd dankend voor jullie hulp,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martijn Caris
- Nieuw lid
-
Heb hem laatst nog losgehad, maar weet ff de kleurencombi niet meer.Er zal vast wel iemand zijn die het hier wel weet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je weet zeker dat er speakers in het dashboard zitten?
Nu ben ik vast een prutser soms en jullie niet

- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb onder de roostertjes gekeken en er zitten wel degelijk tweetertjes onder.
De "nieuwe" is modeljaar '98. Met zelfs voor volvokenners de verrassing dat mistlicht voor en achter elk een schakelaar hebben: de schakelaar voor de acherkant is er net zo een als voor achterruitverwarming en spiegelverwarming. Argumentatie: als de motor uit is geweest is ook het mistachterlicht weer uit.
Mijn zoektocht heeft vooral te maken met "het zootje" dat ik achter de radio aantrof. Er zweven (aanr radiozijde) nogal wat losse stekkers aan de verbindingskabel en hetzelfde geldt voor de autozijde. Ze passen echter niet op elkaar . Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de nogal liefdeloze wijze waarop alles wat met een telefoon te maken heeft uit de auto is verwijderd/weggenknipt.
Die truc met het batterijtje is een optie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor mij niet (met zelf ook een van modeljaar '98) Is inderdaad handige functie, een zelf-resettend mistachterlicht. Voorkomt dat je nog dagen met mistachterlicht aan rond blijft rijden.hans dus schreef : De "nieuwe" is modeljaar '98. Met zelfs voor volvokenners de verrassing dat mistlicht voor en achter elk een schakelaar hebben: de schakelaar voor de acherkant is er net zo een als voor achterruitverwarming en spiegelverwarming. Argumentatie: als de motor uit is geweest is ook het mistachterlicht weer uit.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
In de meeste gevallen zitten de speakers in het dashboard aangesloten op andere pinnen in de stekkers dan die van de voordeuren. Originele Volvo radio's hadden nog wel eens aparte aansluitingen voor de dashboardspeakers. Bij niet-originele radio's wordt er vaak een adaptorkabel tussen radio en beide radiostekkers van de Volvo gezet. Daarbij worden de dashboardspeakers vaak verbinden met dezelfde uitgangen van de radio, als die waarop de voordeurspeakers op aangesloten zijn.
Volvo heeft in de loop der jaren verschillende stekkers gebruikt om z'n speakers op de radio aan te sluiten. En daarbij zijn niet altijd alle pinnen gebruikt. Sommige stekkers hadden een pin voor "Mute", voor zover ik weet hadden de meeste die niet. Het achteruitrijsignaal is volgens mij nooit origineel voorhanden en ook het snelheidssignaal was niet of meestal niet aanwezig.
groetjes
Mathy