Binnenverlichting trekt accu leeg?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2013 00:33 #1097806 door Mathy van Nisselroy
Binnenverlichting trekt accu leeg? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Ik wilde net m'n auto wegbrengen naar m'n monteur, nadat de auto sinds vrijdagavond stil stond.  Maar hij wilde niet starten.  De CV reageerde al niet, de binnenverlichting ging niet aan, de waarschuwingslampjes op het dashboard ook niet.  En de startmotor sliep rustig verder.
Meting toonde dat er 0,6 (jawel, nul komma zes) Volt spanning op de accu stond.
Na overstarten sloeg de motor gewoon weer aan zoals altijd.  En de grote lamp van de binnenverlichting was al redelijk rap aan.  Maar omdat ik niet echt opgelet heb of er op dat moment een deur open stond en er vertraging op de binnenverlichting zit, vond ik dat eigenlijk niet vreemd.  Onderweg had ik wel het idee, dat de lamp wel erg lang aan bleef.  Ik heb hem handmatig uitgezet.  Ik meen dat de schakelaar in de voorste stand stond, voor ik eraan gezeten heb.  De schakelaar doet al wat langer vreemd, in die zit dat de lamp soms helemaal niet aangaat.  Dat deed ie nu ook niet gelijk.
Kan de grote lamp van de binnenverlichting de accu inderdaad in die tijd (van vrijdagavond tot maandagavond) zover leegtrekken?
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2013 00:51 #1388261 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Paar maanden geleden.....
Als ik me niet vergis had je een paar maanden geleden toch ook al gez**k met de accu/boordspanning?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2013 01:01 #1388263 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic H3
Hallo Andre
Ja, maar toen lag het volgens mij aan de verkeerd aangesloten H3-tjes van de grootlichtlampen.  Die zijn inmiddels weer vervangen door echte lichtbronnen.
groetjes
Mathy

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-05-2013 01:16 #1388266 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Tuurlijk trek ie hem leeg in drie dagen
Denk in 24 uur al te kort om te starten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2013 08:28 #1388271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoeveel
Hoeveel watt is dat lampje eigenlijk? Als je met de opgenomen stroom x tijd uitrekent hoeveel Ah je verbruikt hebt valt er kwantitatief wat over te zeggen. Maar ik denk dat als de resterende capaciteit de helft is (of nog minder) je m niet meer aan krijgt. Maar.... 0.6 V? Klopt je meter wel, had je  op het goede bereik en geen indicatie van lege batterij? Zodra de "batterij leeg" indicator in het scherm verschijnt moet je de batterij vervangen. Doe je dat niet, en blijf je doormeten dan krijg je gekke resultaten. Bij goedkopere meters helemaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2013 09:06 #1388273 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10 Watt
Volgens het boekje zit daar een 10 watt lamp in.
Grof gesteld, 1 amp/uur
Dus drie dagen is dan 50 a 60 amp uit je accu.
Schiet je echt wel een mooi eind op ja.
Als je accu echt 0,6 volt aan gaf, 0,1 volt per cel, hoop ik dat je accu niet stuk is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2013 20:00 #1388308 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep dat kan
Had ook gedoe met de accu van de 744 (ding heeft een paar jaar stil in de wei gestaan) tot mijn lieve oplettende vrouw een keer zag dat de binnenverlichting het soms wel deed. Ik dacht dat het lampje stuk was.
Na drie dagen doet ie dan niet veel meer. Lampje heb ik eruit gehaald nu geen problemen meer.
Rob

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2013 10:05 #1388349 door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic Inderdaad, het kan tot
Inderdaad, het kan tot verminderde spanning van de accu zorgen.
Ook een accu die niet gebruikt wordt zal na verloop van tijd leeg raken.
Normaal gesproken zal een regelmatig in gebruik zijnde accu zijn spanning lang vast houden en mag niet zomaar leeg zijn.
Ook een lampje dat aan staat mag een accu niet zo snel leeg trekken, Ik den hierbij aan dat ik gedurende mijn nachtdienst ( praktisch 10 uur) de lampen aan had gelaten van mijn auto( MG ), die startte normaal.
Als een accu al aan de zwakke kant is zal je er sneller last van hebben, en dan komt ooit de tijd van vervanging.
Laat een spanningstest doen op de accu waarbij de accu zwaar belast wordt, dan weet je zeker hoe het gesteld is met jou accu.
Groet Fred

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2013 20:37 #1388364 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Uit de ouwe doos

FredSch schreef : Laat een spanningstest doen op de accu waarbij de accu zwaar belast wordt, dan weet je zeker hoe het gesteld is met jou accu. Groet Fred

Moderne accu testers, testen je accu zonder deze te belasten.
De luxere uitvoeringen sluit je op de gemonteerde auto accu aan, voeren een systeem test uit.
Testen de accu, dynamo en de startmotor.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC