Lekstroom, laadstroom, niet starten, waar gaat het heen? Update
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
De wagen start namelijk niet meer na drie dagen omdat de accu leeg is.
De vraag is natuurlijk: Ligt het aan de aanvoer, de opslag of het verbruik.
Anders gezegd, dynamo, accu of lekstroom.
Ik heb een Skandia multimeter van het<a href=" www.ikklus.nl/skandia/multimeters/808572...meter_600_volt_5amp/ "> type 80857245, geschikt voor 600V en tot 200mA of via een aparte aansluiting 5A.
De interne weerstand hiervan kan ik zo gauw niet vinden maar ik ben gewoon aan de slag gegaan.
Ik heb gemeten tussen de min-pool en de massadraad.
Met de deur op slot, alarm (euroalarm) niet geactiveerd meet ik een wisselende stroom met pieken tot 20mA.
Zekering vijf eruit, of het alarm los, allebei apart getest, meet ik hetzelfde. 0.20 mA maximaal, sterk wisselend.
Vervolgens wilde ik ook met alarm geactiveerd gaan meten, maar toen kreeg ik geen waardes meer in beeld. Morgen gaan we verder, graag ook met uw input.
Probleempje twee zo mogelijk. Ik meet over de dynamo 14.5 V. Over de accu meet ik maar 13.9 V. Ben ik dan aan een nieuwe kabel toe?
Ook niet onbelangrijk, kan dit mijn leegloop verklaren?
Motor uit heb ik een spanning over de accu van ongeveer 12.3 V.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Dan laad je accu dus niet voldoende op. Check kabel & massa aansluiting.Petervanluijk_740-1992 schreef : Probleempje twee zo mogelijk. Ik meet over de dynamo 14.5 V. Over de accu meet ik maar 13.9 V. Ben ik dan aan een nieuwe kabel toe?
20 Milli-Ampère lijkt me niet echt een probleem.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De stroom door de kabel speelt hier natuurlijk ook mee volgens de wet van Ohm (weerstand = spanning gedeeld door de stroom, of de spanning is de weerstand maal de stroom). Voor de meting kun je dit verwaarlozen, bij een goede kabel en grote verbruikers uitgeschakeld zou het verschil niet meer dan een (paar) tiende volt mogen zijn. Immers, goede elektrische aansluitingen en een goede kabel hebben een lage weerstand (minder dan 1 ohm).
- V700 register
- Nieuw lid
-
sicco
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Beetje vreemd.
Wel heb een staalkabeltje met toevalliger wijs een weerstand van 1Ohm aangesloten en daarover had ik een voltage van 0.3V wat zou betekenen dat er een lekstroom is van 300mA. Nu ik dat uitgerekend heb, niet moeilijk, maar had de formules beneden niet bij de hand, is dat toch wel fors.
Dadelijk nog maar eens die meting doen.
Ook heb een voltageverlies van 0.4V over de plus van dynamo naar accu. De weerstand daarover is 0.3Ohm, net als trouwens over mijn dynamo massapunt naar het blok. Kan dat komen door mijn meetpunten? Boutjes ipv direct de draad?
En is dat alsnog teveel?
Voor het gemak heb toch ook de accu maar gewisseld met die uit de andere wagen.
Voltmeting gedaan over de accu, nu 12.6 V, met alarm erop.
Hoeveel zou dat mogen verlopen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mooie oplossing om stroom te meten, maar kan niet inschatten bij dit soort kleine stromen hoe groot het effect is van meet en of weerstands afwijkingen.
Met dit soort stromen zou ik gewoon de meter er tussen hangen. (Dan niet per ongeluk starten

Ik snap alleen even niet precies hoe je het bedoeld, geen lek stroom maar even later schrijf je 300 mA.
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Het is dus ook meer dat ik de stroommeting niet vertrouw. Het voltage verval doet vermoeden dat er toch stroom loopt.Petervanluijk_740-1992 schreef : Vandaag meet ik helemaal geen lekstroom meer, ook geen 20mA
Beetje vreemd.
Wel heb een staalkabeltje met toevalliger wijs een weerstand van 1Ohm aangesloten en daarover had ik een voltage van 0.3V wat zou betekenen dat er een lekstroom is van 300mA. Nu ik dat uitgerekend heb, niet moeilijk, maar had de formules beneden niet bij de hand, is dat toch wel fors.
De hoeveelheid voltageverval is dan een indicatie van de lekstroom. Samen met de weerstandsmeting van het staalkabeltje kun je de stroom berekenen. Echter zijn de waardes zo klein dat de schatting van 300mA alsnog vrij grof is.
Hoe lager de interne weerstand van de multimeter, hoe dichter het bij de waarheid ligt, echter de nauwkeurigheid valt bij deze waarde natuurlijk ook in twijfel te trekken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij een indirecte meting, zoals jij doet voeg je veel variabelen toe.
Overgangs weerstand dan dat staal kabeltje, weerstand meetpennen kabeltje, zulk soort dingen. Als je gewoon even een accupool lostrekt en dan de meter er tussen zet, zul je een veel nauwkeuriger meting krijgen.