Lekstroom, laadstroom, niet starten, waar gaat het heen? Update

  • Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2013 21:36 #1096461 door Peter van Luijk
Ook ik ben maar eens aan het meten geslagen.
De wagen start namelijk niet meer na drie dagen omdat de accu leeg is.
De vraag is natuurlijk: Ligt het aan de aanvoer, de opslag of het verbruik.
Anders gezegd, dynamo, accu of lekstroom.
Ik heb een Skandia multimeter van het<a href=" www.ikklus.nl/skandia/multimeters/808572...meter_600_volt_5amp/ "> type 80857245, geschikt voor 600V en tot 200mA of via een aparte aansluiting 5A.
De interne weerstand hiervan kan ik zo gauw niet vinden maar ik ben gewoon aan de slag gegaan.
Ik heb gemeten tussen de min-pool en de massadraad.
Met de deur op slot, alarm (euroalarm) niet geactiveerd meet ik een wisselende stroom met pieken tot 20mA.
Zekering vijf eruit, of het alarm los, allebei apart getest, meet ik hetzelfde. 0.20 mA maximaal, sterk wisselend.
Vervolgens wilde ik ook met alarm geactiveerd gaan meten, maar toen kreeg ik geen waardes meer in beeld. Morgen gaan we verder, graag ook met uw input.
 
Probleempje twee zo mogelijk. Ik meet over de dynamo 14.5 V. Over de accu meet ik maar 13.9 V. Ben ik dan aan een nieuwe kabel toe?
Ook niet onbelangrijk, kan dit mijn leegloop verklaren?
Motor uit heb ik een spanning over de accu van ongeveer 12.3 V.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2013 21:49 #1380553 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Niet goed

Petervanluijk_740-1992 schreef : Probleempje twee zo mogelijk. Ik meet over de dynamo 14.5 V. Over de accu meet ik maar 13.9 V. Ben ik dan aan een nieuwe kabel toe?

Dan laad je accu dus niet voldoende op. Check kabel &amp; massa aansluiting.
20 Milli-Ampère lijkt me niet echt een probleem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2013 22:02 #1380554 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om te bepalen
Om te bepalen of het de pluskabel of de massakabeltjes zijn kun je de spanning OVER de pluskabel meten. Ene meetpen dus op de plus op de dynamo, andere meetpen op de plus van de accu. Een weerstand veroorzaakt een potentiaalverschil, hoe groter het verschil hoe groter de weerstand is.
De stroom door de kabel speelt hier natuurlijk ook mee volgens de wet van Ohm (weerstand = spanning gedeeld door de stroom, of de spanning is de weerstand maal de stroom). Voor de meting kun je dit verwaarlozen, bij een goede kabel en grote verbruikers uitgeschakeld zou het verschil niet meer dan een (paar) tiende volt mogen zijn. Immers, goede elektrische aansluitingen en een goede kabel hebben een lage weerstand (minder dan 1 ohm).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 16:50 #1380603 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klem niet goed meer kontact met kabel
bij mij laatst zelfde probleem, was de accuklem die niet goed meer op de kabel zit. nieuwe klemmen gehaald  (halffords universeel 10€) en oude afgezaagd. geen probleem meer.
sicco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 17:04 #1380605 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Zo, wat metingen gedaan.
Vandaag meet ik helemaal geen lekstroom meer, ook geen 20mA
Beetje vreemd.
Wel heb een staalkabeltje met toevalliger wijs een weerstand van 1Ohm aangesloten en daarover had ik een voltage van 0.3V wat zou betekenen dat er een lekstroom is van 300mA. Nu ik dat uitgerekend heb, niet moeilijk, maar had de formules beneden niet bij de hand, is dat toch wel fors.
Dadelijk nog maar eens die meting doen.
Ook heb een voltageverlies van 0.4V over de plus van dynamo naar accu. De weerstand daarover is 0.3Ohm, net als trouwens over mijn dynamo massapunt naar het blok. Kan dat komen door mijn meetpunten? Boutjes ipv direct de draad?
En is dat alsnog teveel?
Voor het gemak heb toch ook de accu maar gewisseld met die uit de andere wagen.
Voltmeting gedaan over de accu, nu 12.6 V, met alarm erop.
Hoeveel zou dat mogen verlopen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 17:25 #1380607 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beneden
Weerstand beneden de 1 ohm meting wordt lastig met een gewone multimeter. Meetsnoeren zijn snel een paar tiende ohm en je hebt vaak toch wat overgangsweerstand op een (licht) geoxideerde klem etc.Voltage is daarom wat meer betrouwbaar. Ik heb niet genoeg ervaring om een keiharde grens te stellen voor een acceptabele/niet acceptabele spannigsval.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 18:08 #1380612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stroom meten
Peter,

Mooie oplossing om stroom te meten, maar kan niet inschatten bij dit soort kleine stromen hoe groot het effect is van meet en of weerstands afwijkingen.

Met dit soort stromen zou ik gewoon de meter er tussen hangen. (Dan niet per ongeluk starten :)

Ik snap alleen even niet precies hoe je het bedoeld, geen lek stroom maar even later schrijf je 300 mA.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 18:19 #1380613 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic er zijn inderdaad tegenstrijdigheden, dat is een beetje het punt

Petervanluijk_740-1992 schreef : Vandaag meet ik helemaal geen lekstroom meer, ook geen 20mA
Beetje vreemd.
Wel heb een staalkabeltje met toevalliger wijs een weerstand van 1Ohm aangesloten en daarover had ik een voltage van 0.3V wat zou betekenen dat er een lekstroom is van 300mA. Nu ik dat uitgerekend heb, niet moeilijk, maar had de formules beneden niet bij de hand, is dat toch wel fors.

Het is dus ook meer dat ik de stroommeting niet vertrouw. Het voltage verval doet vermoeden dat er toch stroom loopt.
De hoeveelheid voltageverval is dan een indicatie van de lekstroom. Samen met de weerstandsmeting van het staalkabeltje kun je de stroom berekenen. Echter zijn de waardes zo klein dat de schatting van 300mA alsnog vrij grof is.
Hoe lager de interne weerstand van de multimeter, hoe dichter het bij de waarheid ligt, echter de nauwkeurigheid valt bij deze waarde natuurlijk ook in twijfel te trekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 19:36 #1380620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb
Heb even gekeken, maar kon geen digitale handleiding van deze multimeter vinden. Nauwkeurigheid ligt denk ik rond de 1-2% van het meetbereik, als je een klein bereik (x00 mA)  kunt kiezen dan zit je er hooguit een paar mA naast. De spanningsval meten om de lekstroom te meten is lastig omdat je de weerstand van de kabel niet nauwkeurig genoeg kan meten. Het kan wel antwoord geven op de vraag waar het verschil in spanning op de dynamo en op de accu in kan zitten. Van de 0.6 volt verschil zit dus 0.4 in de pluskabel, de rest zal denk ik in de massakabels zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 19:48 #1380622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic interne weerstand
De interne weerstand zou ik mij niet druk om maken.
Bij een indirecte meting, zoals jij doet voeg je veel variabelen toe.
Overgangs weerstand dan dat staal kabeltje, weerstand meetpennen kabeltje, zulk soort dingen. Als je gewoon even een accupool lostrekt en dan de meter er tussen zet, zul je een veel nauwkeuriger meting krijgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD