bobine vs electronische ontsteking

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 22:59 #1096101 door V700 register
bobine vs electronische ontsteking is gemaakt door V700 register
Een technisch vraagje...
Zoals ik het zie wordt in een bobine een spanning opgebouwd van zo'n 10Kv. Middels een samenstel van kabels, verdelerkap en rotor komt de vonk bij de bougie die boem doet.
Zijn er vervangers voor bobine/rotor en verdeler, zoals de 123 ignition? Of is dat een vervanging van de bobine?
Alvast bedankt voor de uitleg!JohnPeter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 23:07 #1378044 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Zonder
De Volvo 7 en 9 serie hebben altijd een electronische onsteking.
Een Bobine is altijd nodig hierbij om de Vonk op te wekken.
Vroegere, oudere systemen waren mechanisch: De contactpuntjes!
Heden ten dage is de electronische onsteking verder "gevolueerd" en is de verdeelkap en de rotor komen te vervallen en heb je een pak van 2 of 4 bobines of een bobine per cilinder (zoals bij de 960's!)
Een 4 cilinder zonder verdeelkap met 2 bobines draait op "Wasted Spark" (waar ook veel over te vinden is op dit forum..)
de 4 cilinders zijn dan verdeeld in 2 groepen, die allebei tegelijkertijd een vonk krijgen. 1 van de cilinders heeft maar een mengsel en zal kracht leveren, de andere is in de inlaat of uitlaat fase en zal niks doen.
Dat werkt ook erg leuk.
De 123 ignition is volgens mij een ombouw set, voor klassiekers, om van contactpuntjes naar electronische onsteking te gaan...maar..onze Volvo's hebben dit al.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2013 23:07 #1378045 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou moe...
JP toch... kijk eens <a href="/node/47565" target="_blank">hier</a>!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2013 00:45 #1378057 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha.

gerryberrie schreef : Heden ten dage is de electronische onsteking verder "gevolueerd" en is de verdeelkap en de rotor komen te vervallen en heb je een pak van 2 of 4 bobines of een bobine per cilinder (zoals bij de 960's!)

Ha, dat zit zelfs op m'n CX al.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2013 07:15 #1378058 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Parbleu

Michael Oud schreef : Ha, dat zit zelfs op m'n CX al.

Ja maar Michael, dat is ook een CX! 4x sneller de kans om uit te vallen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2013 08:13 #1378061 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog meer..

Chilm schreef : JP toch... kijk eens <a href="/node/47565" target="_blank">hier</a>!

Zoals je ziet less ik niet alle topics, zeker niet als ik het idee heb van "dat gaat niet over mij(n  volvo). Snap niet hoe maar wel een beetje wat er gebeurt, maar echt duidelijk is het nog niet. Zal de vroege morgen wel zijn ;). Ik zie de bobine zitten zonder kabel naar die print, betekent dat dat de bobine dan overbodig is? Wel apart, ik benieuwd naar de ervaringen maar vooral op langere termijn, zoals betrouwbaarheid en brandstofverbruik.

Michael Oud schreef :

gerryberrie schreef : Heden ten dage is de electronische onsteking verder "gevolueerd" en is de verdeelkap en de rotor komen te vervallen en heb je een pak van 2 of 4 bobines of een bobine per cilinder (zoals bij de 960's!)

Ha, dat zit zelfs op m'n CX al.

Ik heb vaker still gestaan met m'n cx dan met enig andere auto terwijl ze zo mooi was (toen ze nieuw was dan..) en zo heerlijk kon rijden..Wasted car zeg maar...
Maar mijn 940, 1995, B23FK (dacht ik) heeft wel een verdelerkap en een rotor, en om er nu wat bobines bij te plaatsen lijkt me ook wel een goede reden om afscheid te nemen van de tank. Zou wel een hele wasted car worden op die manier.

Enfin, ik ga nu eerst maar eens de computers beschermen tegen een serieus java probleem. Fijne dag allen en bedankt voor het reageren!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2013 10:43 #1378074 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha

JP Elverding schreef : Ik heb vaker still gestaan met m'n cx dan met enig andere auto terwijl ze zo mooi was (toen ze nieuw was dan..) en zo heerlijk kon rijden..Wasted car zeg maar...

Die van mij heeft bijna alleen nog maar stilgestaan, dus ik kan nog geen mededelingen doen over de betrouwbaarheid ;-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC