bobine vs electronische ontsteking
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals ik het zie wordt in een bobine een spanning opgebouwd van zo'n 10Kv. Middels een samenstel van kabels, verdelerkap en rotor komt de vonk bij de bougie die boem doet.
Zijn er vervangers voor bobine/rotor en verdeler, zoals de 123 ignition? Of is dat een vervanging van de bobine?
Alvast bedankt voor de uitleg!JohnPeter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Een Bobine is altijd nodig hierbij om de Vonk op te wekken.
Vroegere, oudere systemen waren mechanisch: De contactpuntjes!
Heden ten dage is de electronische onsteking verder "gevolueerd" en is de verdeelkap en de rotor komen te vervallen en heb je een pak van 2 of 4 bobines of een bobine per cilinder (zoals bij de 960's!)
Een 4 cilinder zonder verdeelkap met 2 bobines draait op "Wasted Spark" (waar ook veel over te vinden is op dit forum..)
de 4 cilinders zijn dan verdeeld in 2 groepen, die allebei tegelijkertijd een vonk krijgen. 1 van de cilinders heeft maar een mengsel en zal kracht leveren, de andere is in de inlaat of uitlaat fase en zal niks doen.
Dat werkt ook erg leuk.
De 123 ignition is volgens mij een ombouw set, voor klassiekers, om van contactpuntjes naar electronische onsteking te gaan...maar..onze Volvo's hebben dit al.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ha, dat zit zelfs op m'n CX al.gerryberrie schreef : Heden ten dage is de electronische onsteking verder "gevolueerd" en is de verdeelkap en de rotor komen te vervallen en heb je een pak van 2 of 4 bobines of een bobine per cilinder (zoals bij de 960's!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals je ziet less ik niet alle topics, zeker niet als ik het idee heb van "dat gaat niet over mij(n volvo). Snap niet hoe maar wel een beetje wat er gebeurt, maar echt duidelijk is het nog niet. Zal de vroege morgen wel zijnChilm schreef : JP toch... kijk eens <a href="/node/47565" target="_blank">hier</a>!

Ik heb vaker still gestaan met m'n cx dan met enig andere auto terwijl ze zo mooi was (toen ze nieuw was dan..) en zo heerlijk kon rijden..Wasted car zeg maar...Michael Oud schreef :
Ha, dat zit zelfs op m'n CX al.gerryberrie schreef : Heden ten dage is de electronische onsteking verder "gevolueerd" en is de verdeelkap en de rotor komen te vervallen en heb je een pak van 2 of 4 bobines of een bobine per cilinder (zoals bij de 960's!)
Maar mijn 940, 1995, B23FK (dacht ik) heeft wel een verdelerkap en een rotor, en om er nu wat bobines bij te plaatsen lijkt me ook wel een goede reden om afscheid te nemen van de tank. Zou wel een hele wasted car worden op die manier.
Enfin, ik ga nu eerst maar eens de computers beschermen tegen een serieus java probleem. Fijne dag allen en bedankt voor het reageren!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die van mij heeft bijna alleen nog maar stilgestaan, dus ik kan nog geen mededelingen doen over de betrouwbaarheidJP Elverding schreef : Ik heb vaker still gestaan met m'n cx dan met enig andere auto terwijl ze zo mooi was (toen ze nieuw was dan..) en zo heerlijk kon rijden..Wasted car zeg maar...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.