Dynamo / Alternator 940GLE 2.0i
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2012 20:50 #1095353
door V700 register
Dynamo / Alternator 940GLE 2.0i is gemaakt door V700 register
Tijdens de rit van vandaag begonnen diverse controle lampjes te flikkeren op 't dashbord.
Ben onmiddellijk onder de motorkap gaan kijken en constateerde dat de dynamo/alternator naar beneden was gezakt en dus de riem los zat.
Onder op de bodem lag een afgebroken schroef van M8 (denk ik) met 6kant kop.
Het was al redelijk donker en kon niet zien hoe het spansysteem eruit zag want het zit onder de dynamo.
Kan iemand mij even wegwijs maken, eventueel met foto's?
Dan kan ik er morgen aan sleutelen.
De vraag is natuurlijk waarom die schroef is afgebroken?
De dynamo draait overigens soepel.
Alvast bedankt.
Groeten,
Stefan.
Ben onmiddellijk onder de motorkap gaan kijken en constateerde dat de dynamo/alternator naar beneden was gezakt en dus de riem los zat.
Onder op de bodem lag een afgebroken schroef van M8 (denk ik) met 6kant kop.
Het was al redelijk donker en kon niet zien hoe het spansysteem eruit zag want het zit onder de dynamo.
Kan iemand mij even wegwijs maken, eventueel met foto's?
Dan kan ik er morgen aan sleutelen.
De vraag is natuurlijk waarom die schroef is afgebroken?
De dynamo draait overigens soepel.
Alvast bedankt.
Groeten,
Stefan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2012 22:10 #1373110
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo spanschroef
Morgen bij de ijzerwinkel 2 schroeven halen.( een voor reserve).
Spanschroef breekt doormidden, omdat na het spannen van de riem andere moeren en bouten die nieuwe stand van de riem moeten overnemen. Om de riem gespannen te houden.
En je de spanschroef iets terug moet draaien. Dit euvel komt regelmatig voor, door de metaal moeheid van de spanschroef.
Montage bij daglicht wijst vanzelf, even rustig bekijken, dan zie je hoe het zit.
Controleer de riem op beschadiging, eventueel vervangen, en zo spannen dat je de riem een kwartslag kan draaien.
Succes
Spanschroef breekt doormidden, omdat na het spannen van de riem andere moeren en bouten die nieuwe stand van de riem moeten overnemen. Om de riem gespannen te houden.
En je de spanschroef iets terug moet draaien. Dit euvel komt regelmatig voor, door de metaal moeheid van de spanschroef.
Montage bij daglicht wijst vanzelf, even rustig bekijken, dan zie je hoe het zit.
Controleer de riem op beschadiging, eventueel vervangen, en zo spannen dat je de riem een kwartslag kan draaien.
Succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2012 22:43 #1373112
door V700 register
De boel niet lossen, aan de spanschroef draaien en hopen dat de boel meeschuift is uiteraard niet zoals de constructie bedacht is.
Beantwoord door V700 register in topic De boel lossen/vastzetten
Moeheid, of overbelasting omdat de andere bouten/moeren voor het spannen niet gelost en na het spannen niet meer vastgezet worden. Die andere bouten/moeren er voor zorgen dat de boel op zn plaats blijft, die spanschroef mag in normale toestand niet belast zijn.Mart schreef : Spanschroef breekt doormidden, omdat na het spannen van de riem andere moeren en bouten die nieuwe stand van de riem moeten overnemen. Om de riem gespannen te houden.
De boel niet lossen, aan de spanschroef draaien en hopen dat de boel meeschuift is uiteraard niet zoals de constructie bedacht is.
Moderators: Jerry Stam