spanning valt weg tijdens rijden?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2012 10:03 #1094406
door V700 register
spanning valt weg tijdens rijden? is gemaakt door V700 register
Vandaag een merkwaardig verschijnsel: tijdens het rijden merk ik dat de radio enkele keren kort (ca. 1 seconde) uitvalt, en vanzelf weer aanspringt. Merkwaardig, maar nog niet direct alarmerend. Ik begon me wél zorgen te maken toen even later de motor ook even kort uitviel tijdens het rijden. Ik reed op lpg overigens. Even een korte schok, en aan de knipperende led op de Vialle schakelknop (benzine/gas) zie ik dat er weer op benzine gereden wordt, en dat even later wordt overgeschakeld op lpg. Auto maar aan de kant gezet, en uitgezet. Opnieuw starten op benzine. Ik zie dat het ABS lampje knipperend aan gaat en weer uit gaat en zie de toerenteller pulserend op en neer bewegen tussen 0 en 1000 toeren, en hoor de pulsen ook in zachte tikjes. Aan de blower te horen varieert deze in toerental. Motor weer uitgezet, alle relais en zekeringen schoongemaakt. Accupolen losgenomen. Aarde dynamo gecontroleerd. Ingespoten met contactspray en de boel weer gemonteerd. Nu start de motor normaal, en ook na rijden op benzine voor enkele kilometers merk ik niets geks. Stationaire loop is niet helemaal zo smooth als ik gewend ben. Licht fluctuerend tussen 700 - 800 toeren. Nadat ik de motor uitzet merk ik op dat de rode led (ik reed immers op benzine) op de Vialle schakelaar blijft branden, ook met de sleutels uit het contactslot! Ik druk op de schakelaar en deze wordt geel, maar hij blijft branden. Pas na contact aan en weer uit gaat ook de led uit. Iemand die deze verschijnselen herkent?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2012 10:17 #1367628
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic contact slot?
Heb geen lpi maar heb wel gehad dat de radio het soms wel en soms niet deed. Beetje prutsen met de sleutels loste dat op. Lui als ik ben heb ik daar lang mee rondgereden maar later bleven er ook dingen aan staan met de sleutel uit het contact. oa het licht bleef branden. Toen moest ik er toch wat aan doen. Na vervanging van de schakelaar achter op het slot doet alles het weer normaal. Wat jij hebt is niet helemaal hetzelfde maar het lijkt er toch wel op.
Kan je de radio weer aankrijgen door voorzichtig met de sleutels te prutsen? Milimetertje of minder moet genoeg zijn.
Rob
Kan je de radio weer aankrijgen door voorzichtig met de sleutels te prutsen? Milimetertje of minder moet genoeg zijn.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2012 20:23 #1367630
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kort
Wellicht ter verduidelijking: de radio valt slechts ongeveer een seconde uit en gaat daarna vanzelf weer aan. Die krappe seconde is (nog?) te kort om aan de sleutels te gaan prutsen. Overigens heb ik nu het brandstofrelais vervangen door mijn reserve exemplaar. Het lijkt er nu op dat in elk geval de stationaire loop is verbeterd. Later op de dag nog een rit van 50 kilometer gehad waar zich geen haperingen meer hebben voorgedaan. Onderweg wat aan de sleutels zitten morrelen, maar niks. Kan een haperend brandstofrelais de eerder genoemde verschijnselen veroorzaken?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2012 22:51 #1367698
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spanning valt weg
Ook ik heb een tijd geleden dergelijke verschijnselen gehad en alhoewel de motor niet uitviel, haperde hij wel wat. Bij mij begon het ook met de radio die af en toe uitviel.
Ook gingen er allerlei lampjes branden. (o.a. de lambda sonde).
Op een gegeven moment had ik helemaal geen stroom meer en viel alles uit. Uiteindelijk bleek het de massakabel van de dynamo te zijn, waar het moertje ietsiepietsie los zat. (had er al wel inmiddels 3 keer overheen gekeken, zo miniem was de speling)
Eerder had ik de accu er al van verdacht, maar aangezien die steeds na een nachtje aan de stroom, weer perfect functioneerde, kon dat eigenlijk ook niet het probleem zijn. Het vreemde van dit alles vond ik, dat het acculampje op het dashboard nooit is gaan branden, dus in eerste instantie zocht ik de oorzaak dan ook niet in de dynamo.
Later is mij door een monteur verteld, dat bij een loszittende massakabel van de dynamo (die dus af en toe wel en dan weer niet contact maakte), dit lampje van het niet goed bijladen van de accu nooit zal oplichten. Weer wat bijgeleerd dus.
Het probleem van een haperend brandstofrelais heb ik ook gehad, alleen uitte zich dat bij mij in het op een willekeurig moment (meestal bij een stationair draaiende motor) plotseling uitvallen van de motor, die daarna ook met geen mogelijkheid onmiddelijk weer aan de praat was te krijgen. Het LPG-lampje was op dat moment gewoon volledig 'dood', dus geen rood,groen of geel, gewoon helemaal niets, terwijl de rest van de dashboardlampjes wel gewoon brandden. Na vervanging door een nieuw exemplaar heb ik daar nooit meer problemen mee gehad.
Maar aangezien jij de contacten van de massakabel van de dynamo hebt gecheckt en ingespoten, zal dat het wel niet zijn. Voor de veiligheid zou je misschien toch nog even kunnen checken of de kabel echt strak aan de dynamo vastzit. Ik dacht nl. ook dat hij wel goed contact maakte, toch bleek dit uiteindelijk niet het geval.
Na het aandraaien van een nieuw moertje is het probleem nooit eer opgetreden.
Succes!
Mvg. Johan
Ook gingen er allerlei lampjes branden. (o.a. de lambda sonde).
Op een gegeven moment had ik helemaal geen stroom meer en viel alles uit. Uiteindelijk bleek het de massakabel van de dynamo te zijn, waar het moertje ietsiepietsie los zat. (had er al wel inmiddels 3 keer overheen gekeken, zo miniem was de speling)
Eerder had ik de accu er al van verdacht, maar aangezien die steeds na een nachtje aan de stroom, weer perfect functioneerde, kon dat eigenlijk ook niet het probleem zijn. Het vreemde van dit alles vond ik, dat het acculampje op het dashboard nooit is gaan branden, dus in eerste instantie zocht ik de oorzaak dan ook niet in de dynamo.
Later is mij door een monteur verteld, dat bij een loszittende massakabel van de dynamo (die dus af en toe wel en dan weer niet contact maakte), dit lampje van het niet goed bijladen van de accu nooit zal oplichten. Weer wat bijgeleerd dus.
Het probleem van een haperend brandstofrelais heb ik ook gehad, alleen uitte zich dat bij mij in het op een willekeurig moment (meestal bij een stationair draaiende motor) plotseling uitvallen van de motor, die daarna ook met geen mogelijkheid onmiddelijk weer aan de praat was te krijgen. Het LPG-lampje was op dat moment gewoon volledig 'dood', dus geen rood,groen of geel, gewoon helemaal niets, terwijl de rest van de dashboardlampjes wel gewoon brandden. Na vervanging door een nieuw exemplaar heb ik daar nooit meer problemen mee gehad.
Maar aangezien jij de contacten van de massakabel van de dynamo hebt gecheckt en ingespoten, zal dat het wel niet zijn. Voor de veiligheid zou je misschien toch nog even kunnen checken of de kabel echt strak aan de dynamo vastzit. Ik dacht nl. ook dat hij wel goed contact maakte, toch bleek dit uiteindelijk niet het geval.
Na het aandraaien van een nieuw moertje is het probleem nooit eer opgetreden.
Succes!
Mvg. Johan
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2012 23:21 #1367704
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic massa kleppendeksel schutbord.
Deze zelfde problemen heb ik ooit gehad met een 740 met B230F.
Wat bleek? De massakabel op het kleppendeksel bij de verdeelkap naar het schutbord toe zat los.
Iedere keer bij een heuvel of "boemp" op het wegdek, viel de radio even kort uit.
Soms gebeurde het dan ook wel dat de motor afsloeg.
Massakabeltje vervangen en probleem weg.
Groeten,Gerben
Wat bleek? De massakabel op het kleppendeksel bij de verdeelkap naar het schutbord toe zat los.
Iedere keer bij een heuvel of "boemp" op het wegdek, viel de radio even kort uit.
Soms gebeurde het dan ook wel dat de motor afsloeg.
Massakabeltje vervangen en probleem weg.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2012 09:49 #1367790
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost
Het is opgelost, hoewel niet helemaal duidelijk is wat 't hem nou precies heeft gedaan. Enkele massakabels (waaronder die van de dynamo) schoongemaakt en opnieuw gemonteerd en mijn andere brandstofrelais geplaatst.
Moderators: Jerry Stam