ECC / airco en aanjager problemen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Namelijk:
- bij fel accelereren is het logisch dat de blower minder hard werkt, dat heb ik hier o.a. gelezen.Echter bij het minste of geringste acceleratie valt de snelheid van de blower/ aanjager al terug. Ook als deze op 5 staat of een ander getal dan AUT.
- Het systeem is vorig jaar rond deze tijd opnieuw gevuld. Daarbij is toen gekeken naar lekkage. Dat was allemaal prima. Het airco systeem werkte goed, behalve als deze een tijd aan stond en de auto warm werd, dan sloeg de koppeling op de compressor niet meer aan en uit.
- Momenteel moet ik de airco met de knop uitschakelen. Doe ik dat niet, knalt zekering 6 er uit. Doet de hele aanjager het ook niet meer.
Ik hoor jullie suggesties graag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Volgens mij zou de blowersnelheid geen relatie met acceleren cq vacuum mogen hebben. Wel de verdeling van de lucht tussen boven, midden en onder natuurlijk.
Heb je echt het idee dat de blower minder toeren maakt?
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Normaal gesproken moet de aanjager enkel bij fel accelereren gedempt worden in toeren. Dat schijnt zo te horen en lees je ook overal. Maar bij mijn auto is het wel wat veel van het goede en gebeurt dit al bij minimale acceleratie. Dat klopt niet.Wie heeft er ECC kennis en kan mij op weg helpen? Andere vraag. Hebben aircospecialisten voldoende kennis in huis om onze ECC systemen goed te doorgronden en te repareren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Het kan zijn dat je denkt dat de blower minder goed werkt omdat de lucht door een vacuumprobleem niet meer uit de middenopening komt maar onder of boven.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Piet, mijn excuses. Ik was te snel in mijn conclusie. Door jou bovenstaande post ben ik toch nog eens kritischer naar het probleem gaan kijken.Piet22 schreef : Ik lees alleen dat het vacuumsysteem van slag kan raken bij accelereren. Maar het vacuum stuurt alleen de drie vacuummotoren aan die de verdeling van de lucht boven/midden/onder regelen en de kachelkraan. De blower wordt elektrisch door de ecc unit aangestuurd.
Het kan zijn dat je denkt dat de blower minder goed werkt omdat de lucht door een vacuumprobleem niet meer uit de middenopening komt maar onder of boven.
Piet
Tijdens de rit vanavond door de stad dus nog maar eens geprobeerd....de aanjager op 5 gegooid. In eerste instantie de uitstroomopeningkeuze op AUT. leverde hetzelfde resultaat als eerste post hierboven. Toen daarna weer bij accelereren de uitstroomkeuze op vloer gezet. En inderdaad, het lijkt er inderdaad op dat de aanjager wel zijn werk blijft doen, maar dat dus de keuze van uitstroom een eigen leven leidt.
Dit wetende en combinerende met de post waar ik aan refereerde in mijn startpost, denk ik dat ik eens begin de twee balgjes aan het schutbord te checken en eventueel te vervangen. Of zou er een lek kunnen zijn achter t dashboardkastje, waar de verdeelunit zit van al die vacuum? Dit probleem is trouwens al zo lang als ik de auto heb. Maar ik heb er nooit aandacht aan gegeven omdat er andere, belangrijkere issues waren die opgelost moesten worden. Buiten dat is het enkel hinderlijk bij warm, zonnig weer.
Ik ga eens even verder zoeken. Tips en ervaringen zijn welkom!
*945LPT 1998, Blackberry Pearl, M90, LPi-G3, 383dkm.
____________________________________________
<a href=" www.volvolvo.nl "> www.volvolvo.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Begin eens bij alle vacuumaansluitingen op en rond het inlaatspruitstuk, naarmate de auto's op leeftijd komen willen slangen wel eens scheurtjes krijgen op de einden en in de bochten. (jongste 940 is immers ook al 14 jaar oud). Bij de mijne heb ik ze bijna allemaal moeten vervangen, 1997-er.
Doe vervolgens eens hetzelfde onder het dashboard, vacuumslangetjes komen binnen via het schutbord aan de bestuurderszijde. Schopplaat even wegnemen, rechtsbovenin zie je de slangen zitten. Volg deze richting het verdeelblokje achter het dashboardkastje. (dashkastje even eruit halen). Achter dashkastje zit ook een voorraadvaatje voor vacuum, check daar ook ff alle aansluitingen.
Controleer daarna de aansluitingen op het verdeelblok en volg daarna zoveel mogelijk de slangen vanaf het verdeelblok naar de verschillende balgjes. Controleer ook ff of ze goed op het balgje vastzitten. Extra vastzetten van aansluitingen, niet te strak, met een kabelbindertje wil wel eens helpen. (Verdeelblokje zit achter dashkastje)
Nog niets gevonden? Vervang dan eens die 2 zwart witte tonnetjes die in de vacuumslangetjes zitten die door het schutbord gaan. Zijn eenrichtingsventieltjes, die laten vacuum door en blokkeren overdruk.
Pas dan zou ik naar de balgjes gaan kijken, het vervangen van de balgjes is een K-klus. Als je het netjes wilt doen, dan zal er veel uitgebouwd moeten worden.
Succes!
Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Voor wat betreft het vacuum heb ik nog wel een vacuummeter liggen; kunnen we beginnen het vacuum van onze 940 te vergelijken met die van jou.
Zekering 6 wordt gebruikt voor de blower en voor de ECC unit. De ECC unit bekrachtigd weer de magneetkoppeling. Je zou het draadje van de magneetkoppeling bij de compressor los kunnen halen en kijken of de kortsluiting dan weg is.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Door het lekkende deel van de kraan af te doppen verdwijnt het vacuumlek én je problemen. Alleen geen airco-gekoelde lucht meer over de grond naar de achterpassagiers. Niks zeggen, ik ben de enige hier in huis die dat weet:-)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.