ECC / airco en aanjager problemen

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2012 13:28 #1093017 door V700 register
ECC / airco en aanjager problemen is gemaakt door V700 register
Heren, het goede weer is natuurlijk een zege voor velen. Maar onderweg in onze Blackberry pearl Volvo (382.000km) is dit eigenlijk het enige minpuntje geworden van deze fantastische automobiel.
Namelijk:
  • bij fel accelereren is het logisch dat de blower minder hard werkt, dat heb ik hier o.a. gelezen.Echter bij het minste of geringste acceleratie valt de snelheid van de blower/ aanjager al terug. Ook als deze op 5 staat of een ander getal dan AUT.
  • Het systeem is vorig jaar rond deze tijd opnieuw gevuld. Daarbij is toen gekeken naar lekkage. Dat was allemaal prima. Het airco systeem werkte goed, behalve als deze een tijd aan stond en de auto warm werd, dan sloeg de koppeling op de compressor niet meer aan en uit.
  • Momenteel moet ik de airco met de knop uitschakelen. Doe ik dat niet, knalt zekering 6 er uit. Doet de hele aanjager het ook niet meer. :-(
Mijn voorlopige conclusies;De koppeling op de compressor af laten stellen of vervangen zal wellicht een groot deel van de problemen oplossen. Maar wat te doen met het wegvallen van de aanjager? Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Waar is de ECC specialist!?
Ik hoor jullie suggesties graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2012 15:47 #1359402 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Zegen
Het goede weer is voor misschien sommigen een overwinning maar voor velen een zegen.
Volgens mij zou de blowersnelheid geen relatie met acceleren cq vacuum mogen hebben. Wel de verdeling van de lucht tussen boven, midden en onder natuurlijk.
Heb je echt het idee dat de blower minder toeren maakt?
Piet
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2012 18:00 #1359407 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanjager
Het is niet alleen een idee. Je kunt het gewoon goed voelen (met je hand) en ook horen. Als je de fan op 5 gooit. En je accelereert normaal of fel, dan merk je dat. Toen de airco nog wel koelde, vorig jaar zomer, reed je berg op en voelde je het warm worden (geen aanjager), reedt je berg af werd het weer koel en blies de fan de koele lucht naar binnen.
Normaal gesproken moet de aanjager enkel bij fel accelereren gedempt worden in toeren. Dat schijnt zo te horen en lees je ook overal. Maar bij mijn auto is het wel wat veel van het goede en gebeurt dit al bij minimale acceleratie. Dat klopt niet.Wie heeft er ECC kennis en kan mij op weg helpen? Andere vraag. Hebben aircospecialisten voldoende kennis in huis om onze ECC systemen goed te doorgronden en te repareren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2012 19:15 #1359409 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Vacuum
Ik lees alleen dat het vacuumsysteem van slag kan raken bij accelereren. Maar het vacuum stuurt alleen de drie vacuummotoren aan die de verdeling van de lucht boven/midden/onder regelen en de kachelkraan. De blower wordt elektrisch door de ecc unit aangestuurd.
Het kan zijn dat je denkt dat de blower minder goed werkt omdat de lucht door een vacuumprobleem niet meer uit de middenopening komt maar onder of boven.
Piet
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2012 01:18 #1359427 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diagnosewijziging

Piet22 schreef : Ik lees alleen dat het vacuumsysteem van slag kan raken bij accelereren. Maar het vacuum stuurt alleen de drie vacuummotoren aan die de verdeling van de lucht boven/midden/onder regelen en de kachelkraan. De blower wordt elektrisch door de ecc unit aangestuurd.
Het kan zijn dat je denkt dat de blower minder goed werkt omdat de lucht door een vacuumprobleem niet meer uit de middenopening komt maar onder of boven.
Piet
 

Piet, mijn excuses. Ik was te snel in mijn conclusie. Door jou bovenstaande post ben ik toch nog eens kritischer naar het probleem gaan kijken.
Tijdens de rit vanavond door de stad dus nog maar eens geprobeerd....de aanjager op 5 gegooid. In eerste instantie de uitstroomopeningkeuze op AUT. leverde hetzelfde resultaat als eerste post hierboven. Toen daarna weer bij accelereren de uitstroomkeuze op vloer gezet. En inderdaad, het lijkt er inderdaad op dat de aanjager wel zijn werk blijft doen, maar dat dus de keuze van uitstroom een eigen leven leidt.
Dit wetende en combinerende met de post waar ik aan refereerde in mijn startpost, denk ik dat ik eens begin de twee balgjes aan het schutbord te checken en eventueel te vervangen. Of zou er een lek kunnen zijn achter t dashboardkastje, waar de verdeelunit zit van al die vacuum? Dit probleem is trouwens al zo lang als ik de auto heb. Maar ik heb er nooit aandacht aan gegeven omdat er andere, belangrijkere issues waren die opgelost moesten worden. Buiten dat is het enkel hinderlijk bij warm, zonnig weer.
Ik ga eens even verder zoeken. Tips en ervaringen zijn welkom!
*945LPT 1998, Blackberry Pearl, M90, LPi-G3, 383dkm.
____________________________________________
<a href=" www.volvolvo.nl "> www.volvolvo.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2012 10:10 #1359591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekering 6
Heeft er iemand een verklaring voor het feit dat zekering 6 kapot gaat?  Keer op keer als de airco aangezet wordt? Deze zekering is toch enkel voor de kachelaanjager of heeft die ook betrekking op de koppeling van de aircocompressor die afgesteld moet worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2012 10:37 #1359594 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic uitsluiten
Het vacuumlek is een kwestie van systematisch uitsluiten van onderdelen. De oorzaak kan overal in het vacuumsysteem zitten, ook onder de motorkap. Immers, als de motor onvoldoende vacuum levert, dan blijft er ook weinig over voor de ECC.
Begin eens bij alle vacuumaansluitingen op en rond het inlaatspruitstuk, naarmate de auto's op leeftijd komen willen slangen wel eens scheurtjes krijgen op de einden en in de bochten. (jongste 940 is immers ook al 14 jaar oud). Bij de mijne heb ik ze bijna allemaal moeten vervangen, 1997-er.
Doe vervolgens eens hetzelfde onder het dashboard, vacuumslangetjes komen binnen via het schutbord aan de bestuurderszijde. Schopplaat even wegnemen, rechtsbovenin zie je de slangen zitten. Volg deze richting het verdeelblokje achter het dashboardkastje. (dashkastje even eruit halen). Achter dashkastje zit ook een voorraadvaatje voor vacuum, check daar ook ff alle aansluitingen.
Controleer daarna de aansluitingen op het verdeelblok en volg daarna zoveel mogelijk de slangen vanaf het verdeelblok naar de verschillende balgjes. Controleer ook ff of ze goed op het balgje vastzitten. Extra vastzetten van aansluitingen, niet te strak, met een kabelbindertje wil wel eens helpen. (Verdeelblokje zit achter dashkastje)
Nog niets gevonden? Vervang dan eens die 2 zwart witte tonnetjes die in de vacuumslangetjes zitten die door het schutbord gaan. Zijn eenrichtingsventieltjes, die laten vacuum door en blokkeren overdruk.
Pas dan zou ik naar de balgjes gaan kijken, het vervangen van de balgjes is een K-klus. Als je het netjes wilt doen, dan zal er veel uitgebouwd moeten worden.
Succes!
Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2012 11:21 #1359596 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Twee problemen
Er lijken twee zaken tegelijk te spelen.
Voor wat betreft het vacuum heb ik nog wel een vacuummeter liggen; kunnen we beginnen het vacuum van onze 940 te vergelijken met die van jou.
Zekering 6 wordt gebruikt voor de blower en voor de ECC unit. De ECC unit bekrachtigd weer de magneetkoppeling. Je zou het draadje van de magneetkoppeling bij de compressor los kunnen halen en kijken of de kortsluiting dan weg is.
Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2012 18:32 #1359610 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fietsventieldopje
Een fietsventieldopje kan je waarschijnlijk uit de problemen helpen. Er zit rechts naast het gaspedaal een drieweg-vacuumkraan met een lek. Ik had ooit het voornemen deze kraan te vervangen, maar die operatie is (nog) niet uitgevoerd. Operatie Market Garden wordt deze ingreep <a href="/node/32760" target="_blank">in dit draadje </a>genoemd.
Door het lekkende deel van de kraan af te doppen verdwijnt het vacuumlek én je problemen. Alleen geen airco-gekoelde lucht meer over de grond naar de achterpassagiers. Niks zeggen, ik ben de enige hier in huis die dat weet:-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD