Dashboardverlichting uitgevallen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2012 12:24 #1092219 door V700 register
Dashboardverlichting uitgevallen is gemaakt door V700 register
Van mijn 740 waren 2 lampjes van de tellerunit kapot, dus unit eruit en lampen vervangen. Tegelijk hele unit losgehaald om wat vuil achter 't plastic weg te halen. Na montage deed de gehele dashboardverlichting het niet meer. Heb op 't forum al diverse berichten hierover gelezen, maar heb het probleem nog niet opgelost. Een oplossing die op het forum gegeven wordt is een blauwe draad van de dashboardverlichting door te verbinden met aarde. Dan gaat alle verlichting inderdaad weer werken, maar is voor mij een noodoplossing. Verder heb ik gelezen dat de rheostat defect kan zijn, een dunne verbinding op de plastic printplaat, een zekering en nog een elektronische component. Rheostat kan ik wel vinden, maar de rest niet. Wie kan mij aangeven hoe ik de rheostat kan testen en waar ik de andere verstoringen kan vinden?

Op de foto heb ik aangegeven welke lampen ik vervangen heb (rode pijlen). Groene pijl is volgens mij de plek waar de spanning op komt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2012 12:32 #1354338 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic doormeten
De rheostat kun je door meten met een multimeter, als die defect is dan doet niets het en moet je de noodoplossing doen en een nieuwe rheostat kopen, maar wat vaak het probleem is dat de massa geen goed contakt meer heeft.
Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2012 12:36 #1354340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De rheostat zal ik aan zo'n
De rheostat zal ik aan zo'n multimeter hangen. De blauwe draad heb ik proberen te volgen, maar kan de plek niet vinden waar die aan de massa komt. Waar zit ie?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2012 12:38 #1354341 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic rheostat
op de blauwe komt massa te staan via de rheostat.
Je kan zelf ook een rheostat maken...gewoon een voltage draaiknop die de massa op de blauwe zet.
Ik ben nog aan het "pielen" om een 9 serie rheostat die naast de verlichtingsknop zit in mijn 760 in te bouwen.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2012 00:15 #1354629 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rheostat is het probleem.
Rheostat is het probleem. Ook 2 anderen die ik nog heb liggen geven geen teken van leven. Dus toch de blauwe draad maar aan de massa gelegd.
Is een rheostat makkelijk te repareren?

Moderators: Jerry Stam