richtingaanwijzer links probleem
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
Alles werkte, behalve de richtingaanwijzer links van de kar.........nou ja, zoek ik thuis wel uit, was mijn eerste gedachte. Dus gewoon naar huis gereden met die kar erachter. Thuis eens uitgezocht waarom het niet werkte, maar aan de kar was geen probleem..........los 12V erop, en de karrichtingaanwijzer brandde keurig.
De auto op contact gezet, kar losgehaald, en de richtingaanwijzer links uitgedaan.....ik meet een spanning op de juiste pin 1, gemerkt "L", afwisselend 0V en 12V met een voltmeter. Sluit ik er een los lampje op aan, blijft de spanning 0V, maar richtingaanwijzer van de auto gaat vrolijk verder. Dus om een lang verhaal kort te maken, zodra ik deze aansluiting belast, zakt de spanning in.
Waar wordt deze spanningen afgetakt? (ivm de defectlampje relay zit het niet direct op de achterlichten, denk ik) En waar zitten misschien de zekeringen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Knipperlichten worden niet bewaakt door defect lamp relais. Als er een defect lampje in een knipperlicht is wordt je gewaarschuwd doordat het knipperen van het lampje in de tellerunit en het tikken van het relais met dubbele snelheid gaat.wim de jong schreef : Waar wordt deze spanningen afgetakt? (ivm de defectlampje relay zit het niet direct op de achterlichten, denk ik) En waar zitten misschien de zekeringen?
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
De knipperlichten gewoon aan de lampunit achterop? Ga ik eens kijken daar op de lampunits!
En zitten er nog ergens zekeringen, speciaal voor de aanhangerlampen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Vanaf modeljaar 1992 of 1993 ligt er achter het linker achterspatbord een 10-polige stekker, waarop je de trekhaakelektriek aan kunt sluiten. Daarvoor was "houtje-touwtje" noodzakelijk.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beter is het om even bij je achterlichten te kijken hoe die boel zit aangesloten (hoogstwaarschijnlijk dus met die verrekte scotchlocks) en dan de boel netjes in orde maken met solderen (liefst zilversoldeer) en krimpkous.
Overigens willen jullie niet weten hoeveel auto's ik hier tegenkom met sotringen in de trekhaakaansluitingen. De meest vreemde elektro storingenen en zelfs bij hele jonge auto's (2008 en 2009) kom je nog steeds die scotchlocks tegen, terwijl hier gewoon originele verloopkabels voor te koop zijn.
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
De vorige eigenaar was er gek op, een paar weken geleden alles achter/voor de radio ook zo aangesloten, alles eruit gegooid, en een echte verloopkabel gebruikt voor de radio. Ook onder de motorkap zitten hier en daar dat soort dingen. Ook nu achter zie ik zoiets zitten.......zal eens goed kijken daar, en anders.beter aansluiten!
voor de meeste mensen is dat te veel geld, die klemmetjes kosten misschien €2 voor een stuk of 10. Maar meestal krijg je ook problemen met je waarschuwingen voor lamp-defect relay.terwijl hier gewoon originele verloopkabels voor te koop zijn.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
En veel monteurs zijn gewend om die scotchlocks te gebruiken. Of in ieder geval om de signalen gewoon af te tappen van de achterlichtunits. Een kant en klare kabelboom is dan "gedoe".
groetjes
Mathy (die vanwege dit soort gepruts ooit een kabelboom met 10-polige stekker in z'n 945 mj 1991 wil leggen)