zekering pos. 9 vliegt er uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2012 20:32 #1092077 door V700 register
zekering pos. 9 vliegt er uit. is gemaakt door V700 register
Hoi,
Sinds enkele dagen heb ik geen knipperlicht meer op mijn 744 diesel uit 1985. De alarmlichten doen het wel. De knipperautomaat is het dus niet dacht ik. Zekering bekeken en ja positie 9 fikt er iedere keer uit. Contact aan en pats.... vette kortsluiting. Ook als ik geen richting aan geef en verder alles uit zet fikt de zekering uit. Radio en overige andere elektrische dingen lijken het allemaal goed te doen.
Het is een hele kale uitvoering, dus geen elektrische ramen/spiegels/ airco ed.
Op het zekeringkastje staat dat pos 9 - die dus iedere keer uitfikt - behalve de knipperlichten ook evt. - dus tussen haakjes - de koelfan , el. ramen spiegels, e.d. van stroom voorziet maar dat zit er dus allemaal niet op.
Zou het in de gordels kunnen zitten? Als je de gordels niet omdoet begint normaal dat lampje op het dashboard te knipperen. Nu dus niet meer vanwege die kapotte zekering.
Omdat ik geen elektrisch schema heb van mijn 744 wordt het een beetje lastig zoeken.
Wie heeft de gouden tip? Wat zit allemaal op positie zekering 9? kan iemand voor el. schema zorgen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2012 20:35 #1353115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sluiting in de sluiting
Kijk even naar de sluiting van de gordel(s) evt ook naar de verlichting in die sluiting (als die aanwezig is )
Misschien is dat de oorzaak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2012 09:08 #1353167 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stekkers van stoelschakelaar
stekkers van stoelschakelaar en gordels losgehaald maar geen effect.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2012 10:39 #1353173 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb de zekeringkast er in
Heb de zekeringkast er in zijn geheel uit gehaald onder de radio vandaan.
Knipperlichtrelais er uit getrokken en er weer in geplugd. Toen deed ie het in een keer weer zonder dat de zekering er uit vloog.
Een pootje van het knipperlichtrelais is een beetje verkleurd door verhitting. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
Stekkers die op die pootjes zitten had ik een week geleden al iets aangeknepen voor verbeterd contact. Toen bleek het relais niet goed meer in de stekkers te klemmen.
Heb hem nu een kwartier laten knipperen zonder dat ie warm word of zekering er uit vliegt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2012 19:22 #1353220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleur
Als een relais slecht contact maakt dan vonkt deze aan en uit, wat ook weer verhitting met zich meebrengt en wat verkleuring. Dti heb je mogelijk al verholpen door de contactjes aan te knijpen.
Een andere verkleuring komt door verhitting door een te grote stroom door het onderdeel. (En een te grote stroom zou het eruit vliegen van een zekering een heel stuk kunnen verklaren)
Misschien kan je aan het type verkleuring al een beetje zien wat de oorzaak is.
Bij een verkleuring door een te grote stroom is het van belang dat je de oorzaak weet te herleiden, en lijkt mij dat bij het zoeken de functie van het verkleurde pootje een aardig beginpunt is. (Tenminste als dit pootje de stroom levert aan iets en niet een "algemeen" pootje is waarmee de stroom het relais in gaat want dan kan het alles "achter" het relais inclusief het relais zelf zijn.)
Als het pootje voor links of rechts is moet het meten van de weerstand over links en rechts een groot verschil vertonen en kan kan je aan de meter al een beetje afleiden of je tijdens het zoeken de oorzaak hebt gevonden.
Ik moet zeggen dat ik zelf redeljik onbekend ben het sleutelen aan de Volvo's en dat deze reactie is gebaseerd op mijn algemene technische kennis, en ik dus geen rekening hou met mogelijke "typische" kwalen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2012 22:52 #1353270 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het lijkt er op dat de
Het lijkt er op dat de verkleuring van binnenuit het relais komt. Het is namelijk niet zo dat er een pootje half is weggevonkt. Dat zou je krijgen als de stekker slecht contact maakt lijkt mij.
De stekker die op het pootje zit is slecht gaan klemmen door oververhitting lijkt mij. Dat gaf dus ook weer problemen: knipperlicht deed het helemaal niet meer, ook alarmlichten niet.
Vreemd is dus dat het relais wellicht een keer te heet is geweest. Wat daar de oorzaak van is....Joost mag het weten, maar vaak zijn er geen problemen. Totdat tot voor kort de zekering van de knipperlicht iedere keer uitfikte.
Nu doet alles het dus weer zonder dat ik echt een oorzaak heb gevonden. Bevredigend is het allemaal niet. Afwachten maar.
Bedankt tot zo ver.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 21:40 #1355543 door V700 register
Omdat de zekering pos. 9 een paar weken geleden er iedere keer uit vloog heb ik geprobeerd uit te vinden wat de oorzaak was. Totdat op een gegeven moment de storing zich niet meer voordeed. Dan word het lastig zoeken...
Het ging een paar weken goed tot afgelopen zondag. Doet in eens de knipperlicht het niet meer. Alarmlichten wel. Zekering vervangen en we konden weer een paar dagen zonder problemen rijden tot vandaag mijn vrouw belde: Knipperlicht doet het niet meer.
Gelukkig bleef de storing zich nu herhaaldelijk voor doen. Maar ik kon het niet oproepen. Uiteindelijk heb ik stekker bij stuur losgehaald: geen effect. Stekkers onder zekeringkast pos 9 een voor een losgehaald. Het kostte me aardig wat zekeringen. Heb er nu wel totaal 20 doorheen gejaagd.
Uiteindelijk bleek de dubbele blauw groene draad onder op de zekeringkast op pos 2 van zekering 9 de oorzaak. Stekker losgetrokken en toen deed de RAW-zers het niet meer. Dat was volgens mijn beredenering de dikste bl/gr draad. De dunste bl/gr draad toen maar doorgeknipt. Voor de zekerheid een lichte zekering gepakt en die tussen de twee afgeknipte draden gehouden:pats. De storing zat zeker weten in dit gedeelte.
Eindelijk bleef nu de zekering pos. 9 heel. Tot mijn verbazing bleek wel alle elektra in de auto het nog te doen. Er is geen enkele functie uitgevallen. Ik sta voor een raadsel!
Volgens mijn wiring diagram zou er op die dunne draad seatbelt warning moeten zitten. Volgens mijn wiring diagram zouden het ook eigenlijk 3 draden op een stekker moeten zitten. 1 voor RAW. 1 voor seatbeltwarning front en 1 seatbeltwarning rear (USA).
Dat laatste zit er dus bij mij niet op. Wel seatbeltwarnig front en dat doet het gewoon. Dus hoe kan dat nou kortsluiting veroorzaken?
Blij dat het opgelost is maar heb nog steeds het gevoel dat ik de oorzaak niet echt gevonden heb.
We kunnen in ieder geval weer veilig rijden. Zo met je hand uit het raam seinen is ook zo wat...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 21:41 #1355546 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch
problemen met de gordels?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2012 21:43 #1355548 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Misschien dat het draadje voor de gordelverklikker ooit is afgeknipt en nu als twee kale eindjes eindigt ? Die soms contact met elkaar (evt. via carosserie) met elkaar maken ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2012 22:11 #1355690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals vermeldt doet alles
Zoals vermeldt doet alles het nog naar behoren, dus ook de gordelverklikkers.
Er is nooit iets geknipt aan de bedrading van deze auto dus is die suggestie niet van toepassing.
Hij doet het weer probleemloos.
Bedankt voor alle hulp

Moderators: Jerry Stam