Voorruitenwisser gaat bij intervalstand kleine stukjes en komt niet meer in ruststand
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2012 22:34 #1091110
door V700 register
Voorruitenwisser gaat bij intervalstand kleine stukjes en komt niet meer in ruststand is gemaakt door V700 register
Dag!
Mijn voorruitenwissers doen het op interval maar komen niet meer in de ruststand.
Het gaat om de Volvo 740 GL estate (1986)
Dus op interval, gaan ze 20cm en dan weer 20cm en dan weer, enzovoort. Ze maken geen hele slag meer.
De achterruitenwisser gaat wel correct heen en weer tot aan de ruststand.
Waar moet ik het zoeken? Onder de paravan, bij het relais of de stuurkolom-handel?
Groet!
Mijn voorruitenwissers doen het op interval maar komen niet meer in de ruststand.
Het gaat om de Volvo 740 GL estate (1986)
Dus op interval, gaan ze 20cm en dan weer 20cm en dan weer, enzovoort. Ze maken geen hele slag meer.
De achterruitenwisser gaat wel correct heen en weer tot aan de ruststand.
Waar moet ik het zoeken? Onder de paravan, bij het relais of de stuurkolom-handel?
Groet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2012 00:38 #1345393
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Motortje
Even zoeken, deze week nog een draadje over geweest.
Lijkt erop dat je het motortje moet vervangen.
Lijkt erop dat je het motortje moet vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2012 10:04 #1345778
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar te beginnen?
Hoi Andre,
Heb je het draadje nog kunnen vinden?
Weet jij anders of het relais dat 'voelt' dat de wisser in de ruststand is, in het motortje zit, of dat het een apart draadje is vanaf de wissermotor naar het wisser-relais?
Heb je het draadje nog kunnen vinden?
Weet jij anders of het relais dat 'voelt' dat de wisser in de ruststand is, in het motortje zit, of dat het een apart draadje is vanaf de wissermotor naar het wisser-relais?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2012 11:43 #1345791
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic doet de wissermotor
het wel normaal op de andere standen ?
Zo ja, lijkt me het intervalrelais de boosdoener.
Deze is te vinden achter de asbak
Succes, Rolf
Zo ja, lijkt me het intervalrelais de boosdoener.
Deze is te vinden achter de asbak
Succes, Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2012 11:47 #1345794
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan
Kan het niet zijn dat de contacten die de beweging regelen gecorrodeerd zijn ? Die zitten in het mechaniek van de motor. Dit is denk ik alleen een verdachte als de storing ook in de andere standen optreedt, zoals Rolf Roderick aangeeft.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2012 20:40 #1345844
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic In het motortje
Het contactje wat de ruststand bepaald, zit in het motortje.
NB ik weet niet hoe je moet verwijzen naar een ander draadje.........
Maar als je bij "zoeken" links bovenin ruitenwissers in tikt, heb je de hele avond wat te lezen.
NB ik weet niet hoe je moet verwijzen naar een ander draadje.........
Maar als je bij "zoeken" links bovenin ruitenwissers in tikt, heb je de hele avond wat te lezen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2012 20:54 #1345846
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic RELAIS
=stuk denk ik .
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2012 10:21 #1346272
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorruitenwisser niet meer in ruststand
Allemaal bedankt!
Het zal het relais achter asbak niet zijn ,want de achterruitenwisser doet het perfect.Ik ga de paravan er maar eens afhalen: dan op zoek naar het contact dat de ruststand bepaald.(Als het niet meer zo knetterhard vriest)
PS: Ik heb wel problemen met de claxon (inmiddels losgehaald, want die ging aan bij aanzetten contact en daar maakte ik geen vrienden mee). Als ik de bedradingsschema's bekijk, is dat dezelfde kabel vanaf de stuurkolom. Misschien heb ik wel ergens een kabelboom-probleem tussen cabine en motor-compartiment..... (shit)
Het zal het relais achter asbak niet zijn ,want de achterruitenwisser doet het perfect.Ik ga de paravan er maar eens afhalen: dan op zoek naar het contact dat de ruststand bepaald.(Als het niet meer zo knetterhard vriest)
PS: Ik heb wel problemen met de claxon (inmiddels losgehaald, want die ging aan bij aanzetten contact en daar maakte ik geen vrienden mee). Als ik de bedradingsschema's bekijk, is dat dezelfde kabel vanaf de stuurkolom. Misschien heb ik wel ergens een kabelboom-probleem tussen cabine en motor-compartiment..... (shit)
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2012 15:52 #1346305
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kleine correctie.
De voorruitenwisser en de achterruitenwisser hebben allebei een Eigen relais.
Voor de achterste ruitenwisser zit een geel relais in je relaisbak, de voorste is zwart, allebei ongeveer even groot.
Het zijn dus 'standalone' systemen, gescheiden van elkaar.
Je ruitenwisser krijgt 3 kabels: Constante12V +, Massa en signaal vanaf je relais.De constante + zorgt ervoor dat je ruitenwisser weer naar beginpunt teruggaat.
In het motor-mechaniek zit een baan waar die 12V+ constante op staat, als de ruitenwisser weer in beginpunt staat houdt dit baantje op zodat de wisser niet aan nog een slag begint.
Mogelijk is die baan in het mechaniek niet meer zo jofel waardoor die slecht contact maakt, wat ervoor zorgt dat je ruitenwisser Niet meer terug gaat naar beginstand...de bekabeling en signalen kunnen voorderest gewoon helemaal in orde zijn..
Groeten,Gerben
Voor de achterste ruitenwisser zit een geel relais in je relaisbak, de voorste is zwart, allebei ongeveer even groot.
Het zijn dus 'standalone' systemen, gescheiden van elkaar.
Je ruitenwisser krijgt 3 kabels: Constante12V +, Massa en signaal vanaf je relais.De constante + zorgt ervoor dat je ruitenwisser weer naar beginpunt teruggaat.
In het motor-mechaniek zit een baan waar die 12V+ constante op staat, als de ruitenwisser weer in beginpunt staat houdt dit baantje op zodat de wisser niet aan nog een slag begint.
Mogelijk is die baan in het mechaniek niet meer zo jofel waardoor die slecht contact maakt, wat ervoor zorgt dat je ruitenwisser Niet meer terug gaat naar beginstand...de bekabeling en signalen kunnen voorderest gewoon helemaal in orde zijn..
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2012 22:21 #1346385
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Relais
Hallo Volvisti
Het relais voor de achterruitenwisser zit op de achterste rij (als je ervan uitgaat dat de zekeringen vóór zitten) helemaal rechts. Het relais voor de voorruitenwissers zit er direkt (links dus) naast. De relais verwisselen gaat mechanisch en elektrisch niet (palletjes en andere werking). Meestal is het meest rechtse relais geel en het relais ernaast zwart. Maar tijdens een groupbuy een aantal jaar geleden hebben nog al wat mensen hier, een relais met "programmeerbare" interval aangeschaft. Dit was net zo geel als het relais voor de achterruitenwisser. In dat geval zitten er dus twee gele relais naast elkaar.
groetjes
Mathy
Het relais voor de achterruitenwisser zit op de achterste rij (als je ervan uitgaat dat de zekeringen vóór zitten) helemaal rechts. Het relais voor de voorruitenwissers zit er direkt (links dus) naast. De relais verwisselen gaat mechanisch en elektrisch niet (palletjes en andere werking). Meestal is het meest rechtse relais geel en het relais ernaast zwart. Maar tijdens een groupbuy een aantal jaar geleden hebben nog al wat mensen hier, een relais met "programmeerbare" interval aangeschaft. Dit was net zo geel als het relais voor de achterruitenwisser. In dat geval zitten er dus twee gele relais naast elkaar.
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam