Haperende ruitenwisser
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2012 22:08 #1091010
door V700 register
Haperende ruitenwisser is gemaakt door V700 register
Beste lezer,
mijn 960 sedan (1995) heeft al enige tijd een vervelend euvel dat steeds erger wordt. Bij het gebruiken van de interval, de "ga 1 keer heen en weer" stand en het in een van de twee wisstanden zetten wil hij nog wel haperen. Dat wil zeggen, als ik hem de "ga 1 keer heen en weer" stand gebruik, dan blijft hij wissen zolang ik de hendel naar beneden duw. Laat ik los, blijven de wissers staan. Bij het in de andere standen zetten haperde hij ook, maar werkte het wel goed zodra hij in de stand stond zeg maar.
Nu is alleen de interval stand nog verder gaan haperen. Ik moest eerst de handel een klein beetje naar beneden duwen terwijl hij in de intervalstand stond, dan bleef hij het doen, maar dat werkt nu ook niet meer, nu moet ik hem naar mij toe halen.
Wie heeft dit al eens eerder meegemaakt? Wat zou het kunnen zijn?
mijn 960 sedan (1995) heeft al enige tijd een vervelend euvel dat steeds erger wordt. Bij het gebruiken van de interval, de "ga 1 keer heen en weer" stand en het in een van de twee wisstanden zetten wil hij nog wel haperen. Dat wil zeggen, als ik hem de "ga 1 keer heen en weer" stand gebruik, dan blijft hij wissen zolang ik de hendel naar beneden duw. Laat ik los, blijven de wissers staan. Bij het in de andere standen zetten haperde hij ook, maar werkte het wel goed zodra hij in de stand stond zeg maar.
Nu is alleen de interval stand nog verder gaan haperen. Ik moest eerst de handel een klein beetje naar beneden duwen terwijl hij in de intervalstand stond, dan bleef hij het doen, maar dat werkt nu ook niet meer, nu moet ik hem naar mij toe halen.
Wie heeft dit al eens eerder meegemaakt? Wat zou het kunnen zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2012 22:12 #1344604
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Versleten hendel
Mijn 745 16V heeft ongeveer hetzelfde, in de intervalstand van de wisser gaat ie mooi op en neer, rij ik over een bobbel in het wegdek of op een slecht wegdek, dan gaan mijn wissers ook 'stotterren' en blijven soms dan zelfs gewoon stilstaan!
Wriemel ik dan even met de handel, gaan ze weer vrolijk verder.
Grote kans dus dat je hendel is versleten.
Groeten,Gerben
Wriemel ik dan even met de handel, gaan ze weer vrolijk verder.
Grote kans dus dat je hendel is versleten.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2012 22:18 #1344606
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is de techniek/werking van
Is de techniek/werking van die hendel hetzelfde bij de 960 en de 740/940?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2012 22:21 #1344607
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Vergelijkbaar
De Techniek/Werking zal vergelijkbaar zijn, ongeveer hetzelfde.
Handel van een 960 zal natuurlijk Niet in een 740 passen en ook niet vice versa...maar het electronische principe is hetzelfde.
Groeten,Gerben
Handel van een 960 zal natuurlijk Niet in een 740 passen en ook niet vice versa...maar het electronische principe is hetzelfde.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2012 22:22 #1344608
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En wat is dan dat
En wat is dan dat electronische principe? Waardoor geeft het die storing?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2012 22:27 #1344609
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Verbindingen
De signalen van en naar de handel zullen vergelijkbaar zijn. (theoretisch zou je dus de wissers van een 960 kunnen bedienen met de handel van een 7 serie, als je hem goed aansluit, maar fysiek - estetisch passen in de wagen zal de handel niet...)
De storing komt omdat de contacten in de handel, na al die jaren en al die KM's aan ruitenwisser standen kiesen gewoon zijn versleten.
Mogelijk dat contactspray (op korte termijn) wat soelaas biedt.
Groeten,Gerben
De storing komt omdat de contacten in de handel, na al die jaren en al die KM's aan ruitenwisser standen kiesen gewoon zijn versleten.
Mogelijk dat contactspray (op korte termijn) wat soelaas biedt.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2012 22:39 #1344610
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, maar hoe wérkt het dan?
Ja, maar hoe wérkt het dan? Daar ben ik benieuwd naar. Hoe zit die mechaniek in elkaar?
Overigens, de auto heeft 150kkm gelopen, dus dat leek mij een beetje vroeg voor slijtage?
Overigens, de auto heeft 150kkm gelopen, dus dat leek mij een beetje vroeg voor slijtage?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2012 22:47 #1344612
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Simpel
Het werkt redelijk simpel:
Aan de hendel zit een contactje, in de 'uit' stand maakt dit contacttje nergens contact mee
Druk je de handel nu naar de stand die je hebben wilt, dan komt het contactje van de handel, aan een contactje in de handel-unit. Een stroompje gaat nu lopen via het gekozen contact en gaat via een kabel naar het wisser relais en laat je wissers wissen op de gekozen stand.
Het is zeg maar gewoon een (licht) schakelaar met meerdere standen.
(Hopelijk zo wat duidelijker
)
Slijtage hoeft niet afhankelijk te zijn aantal gereden KM's, slijtage is meer afhankelijk van hoe vaak de handel is (mis)gebruikt en leeftijd.
Een wagen die maar weinig KM's heeft en maar weinig is gebruikt, kan het ook krijgen, bv als het voertuig lang stilstaat (en vochtig is) dan corroderen de contacten (weg) en wil het ook niet meer lekker.
Groeten,Gerben
Aan de hendel zit een contactje, in de 'uit' stand maakt dit contacttje nergens contact mee

Druk je de handel nu naar de stand die je hebben wilt, dan komt het contactje van de handel, aan een contactje in de handel-unit. Een stroompje gaat nu lopen via het gekozen contact en gaat via een kabel naar het wisser relais en laat je wissers wissen op de gekozen stand.
Het is zeg maar gewoon een (licht) schakelaar met meerdere standen.
(Hopelijk zo wat duidelijker

Slijtage hoeft niet afhankelijk te zijn aantal gereden KM's, slijtage is meer afhankelijk van hoe vaak de handel is (mis)gebruikt en leeftijd.
Een wagen die maar weinig KM's heeft en maar weinig is gebruikt, kan het ook krijgen, bv als het voertuig lang stilstaat (en vochtig is) dan corroderen de contacten (weg) en wil het ook niet meer lekker.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2012 22:58 #1344615
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, e n wat moet er dan
Ok, e n wat moet er dan precies vervangen worden?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2012 23:04 #1344616
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 960
Ik ben niet heel bekend met de 960, dus wat ik hieronder zeg kan niet 100% accuraat zijn.
De complete handel moet vervangen worden, geen moeilijk klusje
Het Is een gegoten plastic unit en er valt dus niets aan zelf te 'sleutelen'.
Het vervangen van de handel is erg simpel (bij de 7 en 940), het plaatje boven en onder het stuur moeten eraf (4 schroeven) en dan zit de handel met 2 schroeven (vaak Torx) vast en er zit een stekker ingedrukt voor de electronica.
Handel valt los te halen Zonder het stuur te verwijderen, maar het verwijderen van het stuur maakt het wel een Stuk makkelijker.
Dan vervangende handel erop schroeven, stekker erin en klaar.
Valt makkelijk binnen een half uur te doen.
Groeten,Gerben
De complete handel moet vervangen worden, geen moeilijk klusje
Het Is een gegoten plastic unit en er valt dus niets aan zelf te 'sleutelen'.
Het vervangen van de handel is erg simpel (bij de 7 en 940), het plaatje boven en onder het stuur moeten eraf (4 schroeven) en dan zit de handel met 2 schroeven (vaak Torx) vast en er zit een stekker ingedrukt voor de electronica.
Handel valt los te halen Zonder het stuur te verwijderen, maar het verwijderen van het stuur maakt het wel een Stuk makkelijker.
Dan vervangende handel erop schroeven, stekker erin en klaar.
Valt makkelijk binnen een half uur te doen.
Groeten,Gerben
Moderators: Jerry Stam