Startprobleem 960 - PnP

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2012 13:32 #1090772 door Jerry Stam (GAST)
Startprobleem 960 - PnP is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Zoals jullie misschien al gelezen hebben, heb ik een vaag startprobleem met de 960
Koud start ie prima, maar meestal de tweede keer en soms op andere momenten wil ie niet starten.
Ik heb al veel gedaan en gecontroleerd zoals, elektrische gedeelte contactslot wisselen, draadje van startmotor naar accu (werkt prima indien nodig), speciaal relais ipv guard relais geprobeerd (werkt niet)
 
Ik denk nu toch dat het in de startonderbreker zit (maar ben geen eletrcospecialist).
Nu heb ik onderstaande beschrijving op het web gevonden. Zou dat iets voor me kunnen zijn en is dat moeilijk in te bouwen?
En voor de experts: waar zit het startmotorrelais bij een 960?
 <p class="postmetadata"><a href=" www.mijnvolvo.nl/?p=1193 ">Bron

Euro-alarm Volvo 940 start probleem!

Misschien dat sommige het probleem herkennen. De startonderbreker van het Euroalarm bij een volvo 940 (bj 95 – 97) begint keuren te vertonen, waardoor de auto soms wel en soms niet start. Als het goed koud was starte de auto prima, maar zo gauw hij warmgelopen was of als de buitentemperatuur steeg, was het altijd spanned startmotor bij het omdraaien van de sleutel rond ging. De oorzaak zit in de electronica van de startonderbreker. Deze verouderd met de tijd waardoor de stromen die erdoor lopen afnemen. De startmotorrelais is gevoelig voor zwakkere stroom en schakelt dan niet meer. Nu zijn er egenlijk drie nette oplossingen mogelijk om dit probleem te tackelen:
  1. de hoofdcomputer van de startonderbreker vervangen: duur en bovendien is deze niet meer nieuw leverbaar
  2. de onderbroken kabel van het contactslot naar het startrelais bypassen: hele dashboard moet zowat uit elkaar en de functionaliteit van de onderbreker en je kwijt
  3. een extra relais installeren, waardoor het verzwakte startrelaissignaal het relais schakelt en directe stroom van de accu schakelt naar het startmotorrelais: goedkoop, makkelijk en alle functionaliteit van de startonderbreker blijft in takt.
  <a href=" www.mijnvolvo.nl/wp-content/uploads/2010...lais-30-85-86-87.jpg "> www.mijnvolvo.nl/wp-content/uploads/2010...lais-30-85-86-87.jpg " title="relais 30 85 86 87" width="109" height="98" /> Ik heb de derde optie gekozen. Het werkt verbazingwekkend goed. Ik heb een standaard relais bosch relais gebruikt met 4 poten (nr 30, 85, 86 en 87). Eindelijk af van dat gezeik met dat starten.  De draden zijn netjes weggewerkt in zwarte kabelhoesjes en vast geript aan de bestaande kabelbomen.
  • 30 – plus van accupool
  • 85 – originele startmotorsignaal (losmaken van het startmotorrelais)
  • 86 – aarde
  • 87 – naar startmotorrelais
Ik verwacht dat dit wel goed gaat tot het einde van levensduur van deze auto. <dl class="gallery-item"><dt class="gallery-icon"> <a href=" www.mijnvolvo.nl/?attachment_id=1206 " title="Bosch Relais"> www.mijnvolvo.nl/wp-content/uploads/2010...h-Relais-150x150.jpg " alt="Bosch Relais" title="Bosch Relais" width="150" height="150" />

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2012 15:47 #1342665 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Starten
Jerry,
Vergeet het hele euro-alarm verhaal; je schrijft dat je een guard alarm hebt dus dit is bij jou niet van toepassing.
Je hebt een '95 960-II, dus met Motronic 1.8 en geen immobilizer.
Dan zijn er volgens mij de volgende mogelijkheden:
1. defecte startmotoronderbreking in Guard II alarmrelais. Maar dat zal het niet zijn wan je meldt dat je dit alarmrelais al hebt gewisseld. Anders heb ik nog wel een dummy liggen die ik op kan sturen.
2. defect startmotorrelais of startmotor. Je meldt dat je een draadje direct van de accu naar de startmotor hebt getrokken en dat alles dan steeds goed werkt. Dus dit zal het niet zijn.
3. defect contactslot. Maar die heb je ook al gewisseld
4. defect PNP schakelaar op de automaat. (heb je een automaat?) Die zorgt er voor dat je alleen kunt starten als de pook in P staat.
5. Slechte connector/draadboom ergens.
Ik zou eerst een andere PNP schakelaar uitproberen (als je een automaat hebt). Of. Als de startmotor weigert, de automaatpook een paar keer heen en weer halen en kijken of dat helpt
Piet
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2012 17:11 #1342673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaat?
Klinkt voor mij ook als die schakelaar op je bak die er voor zorgt dat de motor alleen start in P en/of N-stand.
Middentunnel er af halen en door verbinden. Wel opletten dat je inderdaad alleen start in P of N !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2012 22:29 #1342720 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic @Piet22
Wat me nog tegenhoudt bij het(laten) vervangen van de pnp zijn de tijd en de kosten. En de carterventilatie moet ook nog ...

Wel vast de volgende test nog doen de komende dagen die ik op brickboard vond:

960 Won't Restart: PNP or Harness? [Inquiry] My '92 960 wagon will not start after short trips. The gear shifter will lock when placed into "park" and the car will not make a sound (other than the "click" when I turn over the ignition) when I attempt to re-start it. Usually, after sitting for about an hour, the car will start normally. However, today it refused! Could this be the PNP switch? [Response: Etherman] Put the trans in PARK. Turn the key to #2. Step on the brake and attempt to shift out of Park. Does it happen? I think it will. If so, your PNP is working. In this case, look to a bad battery and/or voltage drop in the batt cables which may or may not exhibit signs of corrosion. Check the voltage drop on both cables. Greater than .40 volts is bad. $5.00 says your positive cable needs to be spliced or replaced. [Quick Fix Tip] Cycle yourshifter back and forth a bunch of times (I did it with the engine off) to clean the PNP switch contacts. It works!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2012 11:12 #1343088 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic PnP
Na een bezoekje aan GeeJee en zijn 960 (en anderen) is het me nu toch helderder dat het de PnP is.

Vanmorgen na eerste keer goed gestart te hebben, wilde hij de tweede keer weer niet. Toen de PnP test gedaan.

Zet de sleutel op contact, zet de versnellingsbak in R, stap uit en kijk of de achterruitrijlichten het doen. En ... Ze deden het niet. Na het boodschappen doen, zelfde test, achteruitrijlampen doen het, auto start.

Soms is het toch eenvoudig ...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2012 20:17 #1343145 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goeie tip
goeie tip, wel jammer dat zo'n schakelaar twijfelgedrag vertoont. Maak een keuze zeg...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD