Snelheidsmeter is van slag
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2011 22:13 #1090330
door Mathy van Nisselroy
Snelheidsmeter is van slag is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Sinds een paar dagen is m'n snelheidsmeter van slag. Soms doet ie het gewoon, soms blijft ie op nul staan en soms schommelt de wijzer met een redelijk tempo op en neer (tussen twee waardes). En soms wisselen deze symptomen zich af. De kilometer- en dagteller (aparte venstertjes voor ieder cijfer) doen het. Net als de CC en de navigatie, die beide op de snelheidsuitgang achter op de tellerunit aangesloten zijn. Ligt dit aan de blauwe print achter op de unit of is, zoals ik zelf vermoed, de snelheidsmeter kapot? En is dat laatste een kwestie van snelheidsmeter even doorsolderen? Het gaat om een 945 GLE modeljaar 1991.
groetjes
Mathy
Sinds een paar dagen is m'n snelheidsmeter van slag. Soms doet ie het gewoon, soms blijft ie op nul staan en soms schommelt de wijzer met een redelijk tempo op en neer (tussen twee waardes). En soms wisselen deze symptomen zich af. De kilometer- en dagteller (aparte venstertjes voor ieder cijfer) doen het. Net als de CC en de navigatie, die beide op de snelheidsuitgang achter op de tellerunit aangesloten zijn. Ligt dit aan de blauwe print achter op de unit of is, zoals ik zelf vermoed, de snelheidsmeter kapot? En is dat laatste een kwestie van snelheidsmeter even doorsolderen? Het gaat om een 945 GLE modeljaar 1991.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2011 22:26 #1339611
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier even kijken
Mathy misschien heb je hier wat meer info:
<a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalInstr...peedometerFluctuates "> www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalInstr...peedometerFluctuates
<a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalInstr...peedometerFluctuates "> www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalInstr...peedometerFluctuates
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2011 22:59 #1339617
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic nog eentje ook 91
Vorig jaar bij koud weer en enige tijd stilstand.
Nu wat vaker. Na verloop van tijd doet de meter het altijd weer, tot nu toe.
De klok is dan een beetje opgewarmd.
Ik denk een slecht contact of soldeerbreuk in de meter zelf.
Even doorsolderen lijkt met een precaire aangelegehied wanneer ik de printplaat en flexibele strip naar de motor bekijk die er gebruikt is.
Nu wat vaker. Na verloop van tijd doet de meter het altijd weer, tot nu toe.
De klok is dan een beetje opgewarmd.
Ik denk een slecht contact of soldeerbreuk in de meter zelf.
Even doorsolderen lijkt met een precaire aangelegehied wanneer ik de printplaat en flexibele strip naar de motor bekijk die er gebruikt is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2011 11:02 #1339651
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic achteras
Mathy, was er ook niet iets met een sensor op de achteras ? Meen dat ik dit ooit wel eens gelezen had hier. bij mijn 945 gebeurt het heel af en toe dat na flink afspuiten van de auto de teller ook kuren heeft. Hij staat dan geloof ik op 140 vast. Soms helpt dan uitzetten en weer aan. na een paar uur is het weg en blijft het weg. ( voor een jaar of zo....)
08-12-2011 12:45 #1339662
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic elco
dat is met grote waarschijnlijkheid een elco (precies boven een IC op het teller board dat rot is.
vaak is er dan ook al corrosie te zien, in het begin stadium is alleen elco wissellen mogelijk daarna worden het al snel meerdere componenten.
het eerste model 940 tellerunits hebben hier last van (zover ik weet) de latere heb ik nog geen problemen mee gehoord.
vaak is er dan ook al corrosie te zien, in het begin stadium is alleen elco wissellen mogelijk daarna worden het al snel meerdere componenten.
het eerste model 940 tellerunits hebben hier last van (zover ik weet) de latere heb ik nog geen problemen mee gehoord.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2011 13:00 #1339665
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op de VKB zag ik iemand die
Op de VKB zag ik iemand die van de reparaties van snelheidsmeters zijn beroep heeft kunnen maken, kennelijk komt het dus vaak voor.
Het gaat om:
The Instrumentmaster
A.W.J.F.M. Rijsenbrij
Fokkerstraat 25
1171 EV Badhoevedorp
tel: 0206593906
Mobiel: 0620515302
email: <a href="mailto:classicinstruments@hetnet.nl">classicinstruments@hetnet.nl
Ik heb deze gegevens van zijn kaartje overgenomen dus hij loopt daar zelf ook mee te koop. Dit voor de privacy lovers onder ons.
Je krijgt tegen inlevering van het oude instrument een gerepareerd instrument terug. Tegen meerprijs kan hij dan ook de kilometerstand van het ingeleverde instrument overnemen.
P.S. Mijn 960 1991 heeft ook een bijzonder vrolijke snelheidsmeter die maar aangeeft wat hij wil en zelden tot nooit de goede snelheid is. Deze moet dus binnenkort ook onder het mes.
Groetjes Willem
Het gaat om:
The Instrumentmaster
A.W.J.F.M. Rijsenbrij
Fokkerstraat 25
1171 EV Badhoevedorp
tel: 0206593906
Mobiel: 0620515302
email: <a href="mailto:classicinstruments@hetnet.nl">classicinstruments@hetnet.nl
Ik heb deze gegevens van zijn kaartje overgenomen dus hij loopt daar zelf ook mee te koop. Dit voor de privacy lovers onder ons.
Je krijgt tegen inlevering van het oude instrument een gerepareerd instrument terug. Tegen meerprijs kan hij dan ook de kilometerstand van het ingeleverde instrument overnemen.
P.S. Mijn 960 1991 heeft ook een bijzonder vrolijke snelheidsmeter die maar aangeeft wat hij wil en zelden tot nooit de goede snelheid is. Deze moet dus binnenkort ook onder het mes.
Groetjes Willem
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2011 15:36 #1339681
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Inderdaad, sensor
Mathy,
Ik zou inderdaad eerst even de stekker op de sensor controleren. Na verloop van tijd kunnen door corrosie en beweging de aansluitdraden loskomen. Je ziet dit het eerste bij de snelheidsmeter. Bij mij was het op een gegeven moment raak bij iedere plotselinge bobbel. Later ging het ook fout met de CC, die slaat dan opeens af. Na het losmaken van de stekker en het opnieuw strippen en monteren van de kabel in de stekker was het over.
Ik zou inderdaad eerst even de stekker op de sensor controleren. Na verloop van tijd kunnen door corrosie en beweging de aansluitdraden loskomen. Je ziet dit het eerste bij de snelheidsmeter. Bij mij was het op een gegeven moment raak bij iedere plotselinge bobbel. Later ging het ook fout met de CC, die slaat dan opeens af. Na het losmaken van de stekker en het opnieuw strippen en monteren van de kabel in de stekker was het over.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2011 16:28 #1339687
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic op stap
morgen ga ik met de auto een week op stap en maak flinke afstanden, ik zal eens kijken wat de meter dan doet.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-12-2011 20:10 #1339717
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Lijkt me sterk
Hallo Volvisti
Het lijkt me sterk, dat de CC en de navigatie gewoon werken zoals het hoort, net als kilometer- en dagteller, de snelheidsmeter soms lange tijd op nul staat en het dan aan de (aansluiting van de) sensor ligt.
groetjes
Mathy
Het lijkt me sterk, dat de CC en de navigatie gewoon werken zoals het hoort, net als kilometer- en dagteller, de snelheidsmeter soms lange tijd op nul staat en het dan aan de (aansluiting van de) sensor ligt.
groetjes
Mathy
- John den Turck (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
08-12-2011 22:47 #1339729
door John den Turck (GAST)
Beantwoord door John den Turck (GAST) in topic Hoi Marthy,
heb hetzelfde
Hoi Marthy,
heb hetzelfde probleem gehad en na het loshalen en opnieuw monteren van de flatcable die van de printplaat naar de teller loopt was het probleem verdwenen.
Achterop de unit zit een wit blokje en daarvan kan het bovenste klepje losgehaald worden. blokje zit geklemt en kan je met een klein schroevendraaiertje los peuteren.
Daaronder zit een metalen klemmetje die een plat snoertje (flatcable) vastklemt op een paar metalen lipjes.
Als deze verbinding slecht contact maakt kraag je deze problemen, heb alles even schoongemaakt enalles weer in elkaar gezet en weg probleem.
succes, John
heb hetzelfde probleem gehad en na het loshalen en opnieuw monteren van de flatcable die van de printplaat naar de teller loopt was het probleem verdwenen.
Achterop de unit zit een wit blokje en daarvan kan het bovenste klepje losgehaald worden. blokje zit geklemt en kan je met een klein schroevendraaiertje los peuteren.
Daaronder zit een metalen klemmetje die een plat snoertje (flatcable) vastklemt op een paar metalen lipjes.
Als deze verbinding slecht contact maakt kraag je deze problemen, heb alles even schoongemaakt enalles weer in elkaar gezet en weg probleem.
succes, John
Moderators: Jerry Stam