defecte klokkenset 740 1986 VDO: vervanger aansluitingen niet gelijk

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-09-2011 18:59 #1089232 door Mart Brouwer
Ik heb een probleem met de km. teller, deze staat stil, de snelheidsmeting doet het wel.
Verder staat de benzinemeter altijd op 1/4.
Ik heb eerst de unit uit elkaar gehaald en de solderingen nagelopen, maar dit had geen resultaat.
Nu heb ik een andere unit gekocht, met toerenteller, maar deze heeft juist bij de km. teller een contact meer.
Als ik alles aansluit werkt de snelheidsmeting en km. teller niet, maar de toerenteller doet het wel.
De benzinemeter begint  op max. en zakt na een minuut naar 1/4. Klokje had ik geen geduld voor.

Heeft misschien iemand uitgezocht wat er aangepast moet worden om de nieuwe teller te laten werken?
Of zijn er schema's van de verschillede aansluitingen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 19:03 #1331899 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinemeter kan ook in de tank defect zijn
Hoi Mart van tellerunits heb ik verder geen verstand maar als bij beide tellers de benzinemeter hetzelfde aanwijst kan natuurlijk ook de vlotter of een ander onderdeel in de tank zelf stuk zijn. Met de zoekfunctie hier op het forum is er wel wat over te viinden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 19:10 #1331900 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als de totaal- en dagteller niet meer lopen is er vaak een tandwieltje stuk. Tandwieltje is te vervangen.

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-09-2011 19:11 #1331901 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic Juist die benzine is niet
Juist die benzine is niet interessant, ivm LPG.
Die km. telling moet het gaan doen, maar ik wil nu natuurlijk ook die toerenteller.
Op het forum kom ik veel tegen, maar ik zag zelf geen bedradingsaanpassingen ofzo.

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-09-2011 20:46 #1331904 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic Ik snap er nog niet veel
Ik snap er nog niet veel van, maar ik denk dat de oplossing hier staat.
<a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=120730 "> forums.turbobricks.com/showthread.php?t=120730

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 23:15 #1331921 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic VDO
Voor de 740 t/m bouwjaar 1989 heeft Volvo twee verschillende typen (rechthoekige) tellerbakken van VDO gebruikt. Er zijn verder ook tellerbakken van Yazaki toegepast. 
Het verschil bij de VDO tellerbakken zit hem in de aansluiting van km teller. Deze is voor de oudere typen 740's 3 polig en voor de laatste bouwjaren 4 polig. Bij welk bouwjaar de overgang is geweest weet ik niet.
Een 86'er heeft een tellerbak met een drie polige aansluiting. Je heb kunt een tellerbak met een 4 polige aansluiting niet werkend krijgen.
De oplossing is om het beruchte tandwieltje te vervangen zoals henk740LPT schrijft of om op zoek te gaan naar een VDO tellerbak met een 3 polige aansluiting. 

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-10-2011 10:45 #1331943 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic bedrading naar sensor aanpassen?

Ceska schreef :  
Een 86'er heeft een tellerbak met een drie polige aansluiting. Je heb kunt een tellerbak met een 4 polige aansluiting niet werkend krijgen.

Dat is nu juist de uitdaging!
I was able to make mine work, and described it above- but I'm unclear about what you're unclear on.There are several long connectors (many pins) that connect to the instrument cluster. I had to provide ground to pin 2 on the longest of these to make my speedometer work correctly, as this pin was not grounded in older cars. When this pin is not grounded, the speedometer will read too high a speed.I also had to run 2 dedicated wires directly to the sensor on the rear axle, exactly as is done on the 1990 model your cluster is from. These go directly from the sensor on the axle to the small connector on the back of the speedometer. If I remember correctly this connector has 4 pins on the 1990 model and 3 pins on the 1988 model. You will need the 4 pin connector and a few inches of wire from the 1990 donor car.Three of the pins on this 4 pin connector connect to the same things as before: green and white to speedo sensorblue and red to +12v from ignition switchblack to groundBut the fourth wire (brown and white) needs to be run directly to the second pin on the axle sensor (brown) without being grounded along the way (as I think was done on the 1988 model cars). You will need to run a new wire the length of your chassis to accomplish this.So basically you run one new wire the length of the chassis to the brown wire on the speedo sensor, and install the 4 pin connector connecting 3 of the pins to the same things as the old connector, and one to this new chassis length wire. You can intercept the speedo sensor wire in the trunk at the rear left wheel well. This will make the speedo work, but read incorrectly- so you will need to ground pin 2 on the longest gauge cluster connector to get it to read the correct scale.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2011 12:54 #1331961 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitdaging
Ik ben niet zo van de uitdagingen. Als je de 86 tellerbak weg doet houd ik me aanbevolen. :-)
Rob

• Mart Brouwer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-10-2011 11:28 #1332066 door Mart Brouwer
Beantwoord door Mart Brouwer in topic tandwieltje
Ik heb de 2 slijtage tandwieltjes uit de 1989 unit in de teller van de 86 unit geplaatst.
De 86-er teller doet het nu weer.
Probleem is wel dat ik nu een 89-er unit met toerenteller opgeofferd heb.
Vervolgaktie weet ik nog niet:
-86-er teller in de 89-er unit bouwen ivm 1989-er toerenteller of tandieltje kopen en de 89-er unit weer verkopen?
Die extra draad trekken heb ik in ieder geval geen zin in.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC