verklikkerlampje koelvloeistoftemperatuur 90 graden update

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2011 13:57 #1088840 door Adrian Maarleveld
Ik heb een informatie pagina gemaakt voor een modificatie toepasbaar op de 940 vanaf 1995.
Het lijkt me een goed waarschuwingssignaal om storingen aan het koelsysteem vroegtijdig te signaleren.
www.volvo700vereniging.nl/node/40346
Update 12 sept.:
Na aansluiting blijkt de oplossing om het koelvloeistofniveaulampje te gebruiken toch niet zo vlekkeloos te werken.
Bij contact uit en in de contacstand voor het starten wordt er nl aarde gezet op de min van het lampje.
Dit als testmode om te laten zien dat het lampje werkt.
Nu wordt bij aansluiting op de signaaldraad van de ecu op dit tijdstip ook aarde gemaakt naar het relais van de fan en gaat de fan highspeed draaien.
Dat lijkt me niet de bedoeling.
Je moet daarom een apart verklikkerlampje gebruiken en het koelvloeistofniveaulampje laten voor wat het bedoeld is.
Plaats je een niveausensor dat moet je de draad naar het instrument panel wel zelf trekken, want de aansluiting ligt er niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2011 21:22 #1329123 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slim
ook dat is "weer mooi é doan"
Fijn al die handige Harrie,s hier binnen de club....
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-09-2011 15:00 #1329834 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Dat is het zeker.
Er wordt hier gesproken over een ECU uit de laatste series.
Hoe zit het bij de ECU's van de series van na 1990 tot de lpt turbo's? 
Na 1989/90 is geloof ik alleen nog maar LH 2.4 gebruikt toch?
Ik wil een lampje maken en een signaalgevertje. Piepje of zo bij hoge temperaturen.
Aansluiten op de standaard tempsensor is natuurlijk het mooiste.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2011 19:47 #1329865 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schema's
Bekijk eens een schema voor het bouwjaar van de ecu.
Op een 1992 schema zie ik al de vermelding van efan aansluiting op poort 10 en 11.
Dikke kans dat je daar je signaal vandaan kan halen.
Andere oplossing: Voor een tdic kan er een lampje in het instrumentpanel gestoken worden,
recht onder de tempmeter. Er gaat een aftakking vanaf de tempmeter naar het lampje.
Een diesel heeft wel een andere tempmeter en sensor dan een benzine. Maar misschien liggen hier ook mogelijkheden.
Nog een optie: leg een huis-tuin -keuken-buitenthermometer onder de radio en sluit de voeler aan op de retourbuis van de radiator. De bijrijder kan in kritieke situaties de reserve capaciteit van de koeling in de gaten houden. Werkt beter/sneller dan een signaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD