Auto-down niet meer zo auto (opgelost!)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2011 12:46 #1088315
door V700 register
Auto-down niet meer zo auto (opgelost!) is gemaakt door V700 register
De auto-down functie van de elektrische raambediening in de bestuurdersdeur doet niet altijd meer wat hij hoort te doen. Soms het gaat het raam maar half naar beneden, soms een derde, soms driekwart, afijn het wisselt. Wanneer ik de knop ingedrukt houd gaat het raam gewoon zonder haperen omlaag.
Ik verdenk het autodown-relais, of kan het ook wat anders zijn? Valt er nog wat te controleren/repareren aan dat relais, of kan ik beter meteen op zoek gaan naar een ander?
Ik verdenk het autodown-relais, of kan het ook wat anders zijn? Valt er nog wat te controleren/repareren aan dat relais, of kan ik beter meteen op zoek gaan naar een ander?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2011 13:02 #1325309
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Schakelaar
Bij mij was de schakelaar een beetje op, maar als je een ander relais wilt proberen. Heb er nog wel eentje hier in Utrecht liggen. Er zijn overigens meer nummers die werken.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2011 13:20 #1325310
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zwaar lopen?
Hallo Pieter
Iets zegt me, dat het relais in de gaten houdt hoeveel stroom er vloeit (zodat ie weet wanneer ie af moet schakelen). Loopt je raam misschien wat zwaar?
groetjes
Mathy
Iets zegt me, dat het relais in de gaten houdt hoeveel stroom er vloeit (zodat ie weet wanneer ie af moet schakelen). Loopt je raam misschien wat zwaar?
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2011 14:56 #1325318
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gesmeerd
@Jerry: ik bedenk me net dat ik volgens mij zelf nog een schakelaar in de schuur heb liggen, dus dat kan ik eerst proberen. Maar ik houd je aanbod in gedachten.
@Mathy: Ik heb een paar maanden geleden een beetje siliconenspray in de rubbers gespoten om de raam-mechanismen te smeren. Daarna gingen de elektrische ramen juist sneller (dus lichter, denk ik) en de spierkrachtramen achter gingen ook een stuk lichter. Het semi-auto-down probleem is een poosje na die smeer-actie begonnen.
Kan natuurlijk dat het bestuurdersraam nog steeds (of weer) te zwaar gaat, maar hoe controleer ik dat zonder de hele zaak te demonteren. Het klinkt niet alsof het motortje het zwaar heeft. Zal voor de zekerheid nog eens smeren, is een kleine moeite.
@Mathy: Ik heb een paar maanden geleden een beetje siliconenspray in de rubbers gespoten om de raam-mechanismen te smeren. Daarna gingen de elektrische ramen juist sneller (dus lichter, denk ik) en de spierkrachtramen achter gingen ook een stuk lichter. Het semi-auto-down probleem is een poosje na die smeer-actie begonnen.
Kan natuurlijk dat het bestuurdersraam nog steeds (of weer) te zwaar gaat, maar hoe controleer ik dat zonder de hele zaak te demonteren. Het klinkt niet alsof het motortje het zwaar heeft. Zal voor de zekerheid nog eens smeren, is een kleine moeite.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2011 15:45 #1325329
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schakelaar
vrijwel zeker de (de manier van contact maken van de) schakelaar en niet het relais. Ook toen ze nieuwer waren, bleef het een vorm van Russische roulette, die auto-down-dingen.
02-08-2011 22:40 #1325360
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic schakelaar?
bij auto down neemt het relais het schakel contact over.
dus idd zwaar lopen van de motor, mechaniek of defect/slecht relais lijkt mij eerder het probleem.
dus idd zwaar lopen van de motor, mechaniek of defect/slecht relais lijkt mij eerder het probleem.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2011 22:52 #1325363
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Mechanisme
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2011 08:24 #1325382
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klopt
klopt, totdat je nogmaals down indrukt met de schakelaar. Als deze rot contact maakt druk je hem zonder te willen meerdere malen in.asatter schreef : bij auto down neemt het relais het schakel contact over.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2011 08:35 #1325383
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Mijn auto-down schakelaar en ik moesten even aan elkaar wennen, maar nu werkt hij bijna altijd goed. Combinatie van weer gebruiken na weinig gebruikt te zijn (denk ik) en indruktechniek. Met een beetje kracht, niet te langzaam indrukken en net eventjes vasthouden.Net als bij de CC eigenlijk. Het blijft wat oudere techniek, die ferm bediend kan/moet worden

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2012 17:36 #1357452
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het was de schakelaar
Het is weer lente, dus het raam gaat weer vaker open en daarmee diende deze kleine ergernis zich ook weer aan. Schakelaar vervangen door 'nieuwe' uit de schuur: opgelost. Het raam zoeft na een korte druk op de knop weer netjes helemaal naar beneden.
En dat is dan weer de reden om dit draadje even af te stoffen. Dank voor het meedenken.
En dat is dan weer de reden om dit draadje even af te stoffen. Dank voor het meedenken.
Moderators: Jerry Stam