krukas sensor

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-07-2011 12:52 #1087893 door Peter Borghs
krukas sensor is gemaakt door Peter Borghs
Hoe kun je controleren of de krukas sensor defect is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2011 12:57 #1322151 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Visuele
Visuele inspectie op beschadiging van de kabel/mantel (isolatie) is een gemakkelijke manier. Deze mag nergens beschadigd zijn. Mogelijk kun je m ook nog doormeten maar zeker ben ik daar niet van. Vanwaar de vraag (waarom denk je dat de sensor kapot is) ?

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-07-2011 17:44 #1322169 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic doormeten sensor
Hoe meet je de sensor door.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2011 19:37 #1322182 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Weerstand
De stekker losnemen.
Op pen 1 en 2 moet je een weerstand meten van 300±100 ohm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2011 09:46 #1322213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe kopen
Monteren ....
Geen verschil, heb je er één reserve ... ;-)
(Al uitgelezen via je management module??)

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-07-2011 16:05 #1322249 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic sensor
Met een multimeter meet ik niets. Nu hoorde ik dat de blokspanning gemeten dient te worden en tegelijk de krukas ronddraaien. Het beste zou zijn met een scope.
Kan deze ook getest worden wanneer hij los gemaakt is?
Het wordt waarschijnlijk gewoon een nieuwe kopen en dan kijken of ie het doet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2011 17:06 #1322251 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niets meten is kaduk helaas...
Zoals Timen al zei, je moet een weerstand meten tussen 200-400 Ohm anders is ie kapot. Het is niet meer dan een spoeltje wat je door moet kunnen meten met een gewone multimeter.

Suc6

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-07-2011 16:16 #1322436 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic BDP sensor
Ik heb dit gevonden 5) B.D.P.sensor:Dit component staat ook bekend onder diverse namen, zoals:a) B.D.P. sensor (bovenste dode punt sensor)b) E.S.S. Engine Speed Sensor (is de officieele en correcte benaming)c) Impulse Sensord) R.P.M. sensor (revolutions per minute sensor, toerental sensor)e) cranckshaft position sensor (krukas positie sensor)f)  vliegwiel sensor, toerental- en positiegever.De montageplaats is net achter het motorblok in de bovenzijde van het vliegwielhuis. Dit huis wordt ook wel het Bell-House genoemd. Dit bell-house is van aluminium gemaakt. Ook deze sensor is origineel van Bosch, echter er zijn twee uitvoeringen met nummer : 0.986.280.401 en gebruikt in de periode 08-1988 ~1993 en erna op 740 en 940 modellen. Het Bosch nummer staat er vaak niet op, maar wanneer je er een door volvo geleverd hebt staat er een nummer-stempel. Hier wat info:B230F : 1989 ~1991   volvo nr: 130890399-5                                    bosch nr: 14.64.039.0004Deze heeft een spoelweerstand van 240Ω (+/- 25 Ω)B230F : 1991 ~            volvo nr: 35 47 847-8                                     bosch nr: 14.64.040.000Deze heeft een spoelweerstand van 170Ω (+/- 30Ω)Wees zeker dat je de juiste sensor hebt ! Dit signaal is erg belangrijkzoals je in dit gedeelte hebt kunnen lezen.De functie van deze sensor is , om het brandstof-systeem & het ontstekings-systeem te synchroniseren ! Dit zijn twee verschillende "regel-computers" die meestal aan de bij-rijderskant voetenruimte achter het dashboard gemonteerd zitten. De onstekingsmodule heeft een zwart kunststof behuizing, de injectiemodule heeft een zilverkleurige aluminium behuizing.Wanneer je je koppelingsplaat gaat vervangen raad ik je aan in ieder geval deze sensor te demonteren (slechts een boutje) voordat je je bak van het blok haalt ivm de serieuze mogelijkheid van beschadigen.Wanneer je naar de rand van het vliegwiel kijkt, zie je dat er af-fabriek putjes geboord zijn en er een stukje ontbreekt. Dit laatste is het signaal-trigger-punt tbv de synchronisatie. LET OP: wanneer je het vliegwiel demonteerd, dat je een markering maakt op het vliegwiel én op de krukas HOE het vliegwiel gemonteerd zat ! Je kunt het vliegwiel in 6 verkeerde posities terugplaatsen en de motor loopt dan echt niet hoor !! Let er ook op dat er twee verschillende vliegwielen zijn, een voor een handgeschakelde bak (M46, M47) en een voor een automaat bak. volvo nummer : 137.8112 is het vliegwiel voor alle 4 cilinder benzine modellen, handgeschakeld.De stekker aan de ESS is een 3-pins uitvoering en je kunt deze sensor testen met een multimeter.De waarde tussen pin 1 en pin 2 moet bij een nieuwe senser: 170 Ohm zijn.Deze waarde moet hetzelfde zijn tussen pin 2 en pin 3 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2018 16:19 #1450702 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP sensor en weerstandswaarden...
Dag Volvofans,
Ik haak even aan, aan deze meer dan 7 jaar oude mail.
Ik heb een BDP sensor van Bosch aangeschaft met het nummer 0 986 280 401 op basis van mijn Volvo gegevens als motortype B230FT en bouwjaar 1997.
Uit bovenstaand mailbericht van Godspeed blijkt dat er 2 typen BDP sensoren te koop zijn. Afhankelijk van het bouwjaar heb je de één of de ander nodig.
Na bouwjaar 1993 zou de spoelweerstand van de sensor 170 Ohm (+/- 30 Ohm) moeten bedragen, gemeten op pin 1 en 2 en ook op pin 2 en 3.
Op pin 1 en 2 meet ik inderdaad 170 Ohm, maar op pin 2 en 3 meet ik 1 Ohm.
Betekent dit, dat de nieuw aangekochte sensor er één is van het verkeerde type (bovenstaande volvo nr. en bosch nr. ontbreken) of dat deze al defect is?
Of doe ik iets doms en moet de weerstand bijv. gemeten worden aan een gemonteerde BDP sensor.....?
Ik stel deze vraag om mij de moeite te besparen een defecte sensor te monteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2018 16:30 #1450703 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP sensor en weerstandswaarden....deel 2
Toch nog even de internet site geraadpleegd...en in de info behorende bij de door mij gekochte BDP sensor staat toch het OEM volvonummer 3547847 vermeld.
Dan kan ik er waarschijnlijk wel van uit gaan, dat dit de juiste sensor is. Maar hoe zit het dan met de gemeten Ohm waarden?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC