B21A

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
29-06-2011 12:05 #1087831 door Alexander Satter
B21A is gemaakt door Alexander Satter
even een niet 700 /900 vraagje / probleempje het gaat in dit geval over een volvo 240 met een B21A met een solex carb. op alleen benzine.
buurman heeft een klein halfjaar een 240 uit 1985 gekocht.
gekocht bij een "volvo specialist"(zo noemen ze zich) uit Lichtenvoorde.
met helaas een aantal probleempjes die zogenaamd niet onder de garantie vielen.
remkauw vast-geslagen/gelopen
nu heeft hij ook vanaf het begin al problemen dat de motor niet goed loopt.
er werdt aangegeven dat de auto lang stil had gestaan en en dat dat vanzelf wel zou weggaan.
nu blijven de problemen toch.
paar keer bijna aan de kook geweest, inhouden tijdens het rijden, stationair niet mooi lopen, en bij koude start op 3 (en soms 2) cilinders lopen.
na een paar 100 meter gaan ze alle 4 weer mee draaien.
carb zou gereviseerd zijn.
nieuw verdelerkap en rotor
bougiekabels
bougies
verder hebben we reeds een aantal dingen nagekeken en gemeten.
compressie is van 1 naar 4   12.4-12.7-12.7-13.3
ontsteking stond niet goed deze stond op 10 graden NA b.d.p.
deze is reeds op 12 graden voor b.d.p. gezet
bij 740 rpm met de vervroeger los
bij 2500 rpm 30-32 graden dus dat klopt ook.
daarna het toerental iets hoger gezet om de motor toch net even iets mooier te laten lopen (920rpm).
wel zien we dat als de eerste cilinder netjes op tijd staat dat de 4e net iets vroeger staat (ongeveer 4 graden)
ook zijn er mis-firing te zien waarna even een schommeling is in de vervroeging (vacuum slang los)
verbranding is goed volgens het bougie beeld en is ook alle gelijk netje lichtbruin.
hebben we al met meerdere lopen dubben wat het nog meer kan zijn.
lekke koppakking?
vinden we wel onwaarschijnlijk immers de compressie is goed,en het bougiebeeld is niets vreemds aan te zien.
wel gaan we de thermostaat van de week vervangen omdat we die verdenken dat die niet goed werkt
ivm het (te) warm worden. (en spoelen meteen alles even goed door)
water wat erin zit is een beetje roestbruin, maar ruikt niet naar benzine is, niet echt vettigen ook geen belletjes te zien (waarschijnlijk een lekpil geweest).
wie o wie heeft er nog een sugestie of idee waar we naar moeten kijken.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2011 13:37 #1321706 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De rest van de keten
Hoi Alexander,

Ik zou verdergaan met de rest van de keten:
1. Bobine (tijdelijk) ruilen met een aantoonbaar werkende
2. Eindtrap ontsteking ruilen met een aantoonbaar werkende
3. EZK ontstekingscomputer ruilen met een aantoonbaar werkende
Vervolgens naar het brandstofsysteem:
1. Is de carb ECHT wel aangetoond goed?
2. Pompt de (mechanische, membraam-) pomp wel genoeg (lage) druk? Wellicht versleten?
3. Controleer brandstoftoevoer met tijdelijke transparante brandstofslangetjes

Groet, Lieme Huib

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
29-06-2011 14:32 #1321711 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic ?
danke Leime maar??????
EZK  is het niet want die zit er niet op.
en het zelfde voor de eindtrap....???
bobine wel verdacht (ivm het mis-firing) maar idd nog niet uitgewisseld
pomp is (bijna) nieuw.
de auto is uitgevoerd met een board computer en deze geeft een normaal gebruik van brandstof.


Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
30-06-2011 08:09 #1321810 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic vervangen
gisteren bericht van de buurman " loopt een stuk beter als voorheen, na de onstekeing op tijd zetten.
ook rustiger, maar houd nog steeds in /hikt nog af en toe."
zaterdag nog het contact puntje, koelwater en de thermostaat vervangen.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD