storende kortsluiting in radio

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 21:13 #1087345 door V700 register
storende kortsluiting in radio is gemaakt door V700 register
hallo allemaal,
ik heb gisterochtend ontdekt dat de accu van mijn 740 leeg was, na starten met een booster ben ik naar school gegaan en dezelfde middag was hij weer leeg.
na wat zoeken bleek het een lekstroom te zijn op de permanente 12 volt leiding op mijn radio, zo sterk zelfs dat mijn multimeter die afgezekerd is op 250 mA het niet heeft overleefd.
alle 12 volt draden lopen via zekering nummer 5 (rood groene draad) en alleen op de draad achter de radio heb ik die sluiting. wanneer ik de 12 volt aftap van mijn binnenverlichting werkt alles wel goed. de pest is dat de draden slecht te volgend zijn in deze auto.
weet iemand waar deze 12 volt draad uitkomt? dan kan ik ergens in dat pad gaan zoeken naar een sluiting

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Theo van Maanen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 22:08 #1318816 door Theo van Maanen
Beantwoord door Theo van Maanen in topic storende kortsluiting in radio
Het wil wel eens gebeuren dat in een autoradio er een condensator overlijd waardoor er in het backup gedeelte van de radio een flinke stroom blijft lopen waardoor de accu zich zeer snel ontlaad.
hoe heb je de stroom gemeten ? tussen massa en de rood groene draad of heb je de rood groene draad onderbroken en daar de meter tussen gezet ? bij het laatste geval meet je correct , het eerste geval brand de zekering van de meter door ...
btw het kan ook wel eens voor komen dat er een schakelaar van de deurverlichting of interieur verlichting vast zit waardoor deze blijft branden en zo ook de accu leeg trekt.denk hier ook aan het eventueele lampje onder de motorkap of in de kofferruimte wanneer je een sedan hebt.
een andere manier om de lekstroom te vinden is een amperemeter in serie te zetten met de - pool van de accu en dan proefondervindelijk vaststellen door loskoppelen van de diverse gebruikers , let wel met het contact uit en een amperemeter in de hoogste schaal beginnen .
Succes met zoektocht.
Theo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 22:52 #1318821 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de radio is gloednieuw dus
de radio is gloednieuw dus ik hoop niet dat het dat is, en hetzelfde gebeurt als ik de radio uit mijn andere auto erin zet.
ik heb de stroom gemeten tussen de minpool van de accu en massakabel, de zekering van de multimeter ging meteen kapot en iedere keer als ik de min vastmaak op de accu dan knettert het even.
als ik de groen/rode kabel loskoppel dan knettert er niks bij aansluiten, helaas werkt de radio niet als ik niet de permanente 12 volt aansluit.
ik heb voordat ik eraan begon bewust alle lampjes van de deuren en kleppen verwijderd, tot mijn verbazing kwam ik zelfs een buisje kwik tegen als schakelaar van de kofferbakverlichting.
de sluiting zit wel degelijk in de rood groene draad achter de radio, want wanneer ik deze pak van de interieurverlichting dan is er niets aan de hand.
tevens, sinds vandaag brand mijn lambdasonde lampje constant, is die dan aan vervanging toe?

• Theo van Maanen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 00:01 #1318826 door Theo van Maanen
Beantwoord door Theo van Maanen in topic radio is gloednieuw dus
het knetteren is een teken dat er een stroom loopt ...  maar als je de draad van de constante spanning loskoppeld (rood/groen) dan zou alleen de radio zijn geheugen niet vasthouden maar wanneer het contact aan staat zou de radio moeten werken.
is het niet zo dat de rd/gr draad verwisseld is met de draad voor inschakelen (contactslot) en visa versa? dan blijft er een aardige stroom lopen door de radio..in de zogenaamde standby stand zou er eigenlijk niet meer dan een 10-15Ma door de autoradio opgenomen mogen worden.
was dit probleem er ook al met de oude autoradio en heb je evt wat draden moeten verwisselen of koppelen om de radio aan de gang te  krijgen ?
Het branden van het lampje van de lambdasonde zou mischien kunnen veroorzaakt worden door een te lage spanning maar die zou dan uit moeten gaan na een tijdje rijden . mischien maar eens het forum doorspitten  mischien is er wel een goede verklaring te vinden ,of kan iemand anders daar misschien wat over zeggen ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 09:06 #1318839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat het lambdalampje brandt betekent dat het lucht/brandstof mengsel niet goed is, te arm of te rijk. Dat kan door meerdere oorzaken komen, en betekent dus niet automatisch dat de sonde kapot is. Kan het niet zijn dat iemand zelf wat aan de permanente 12V geklust heeft ? Heb je ergens een aftermarket accessoire (alarm, 12V aansluitingen etc) zitten ? Het licht dus niet aan de radio (verwisselen heeft geen effect).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 09:20 #1318841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekering 5

Menerik schreef : weet iemand waar deze 12 volt draad uitkomt? dan kan ik ergens in dat pad gaan zoeken naar een sluiting

Op zekering 5 zit ook je binnenlicht, eventueel met vertraging en je eventueel aanwezige Guard I of II alarm.Haal deze eens los en kijk dan nog eens wat je meet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 12:55 #1318846 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de draden zijn niet
de draden zijn niet verwisseld, ik heb er een iso stekker in gemonteerd. ik heb de oude volvo stekker deels laten zitten en alleen de draden voor deze pioneer radio overgezet naar de iso stekker. dat heb ik stap voor stap gedaan.
een pioneer radio heeft echt beide spanningen nodig om te kunnen werken dus ik kan helaas niet een ader loslaten.
het is heel goed mogelijk dat iemand er aan heeft lopen klussen in het verleden want ook de speakerkabels heb ik moeten volgen vanaf de speakers om te kunnen ontdekken welke kabel voor welke speaker was, dit had namelijk ook alle kleuren van de regenboog, maar niet de kleuren van de volvo kabelboom.
ik heb net de zekeringkast eruit gehaald en ik heb de draden op zekering 5 stuk voor stuk losgehaald om te kijken welke er naar de radio toe lopen. het gaat om een aansluiting waar meteen twee draden op zitten, ergens in die ader zit de sluiting, ik vermoed verborgen in de kabelboom. om dit te testen ga ik morgen (moet straks werken helaas) een nieuwe draad trekken vanaf de zekerinkast naar de radio, mogelijk is het dan opgelost. overigens zit er nog een ongeruikt contact op, maar die in omsloten met een plastic vierkant buisje, welke reden is hiervoor?

• Theo van Maanen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 13:09 #1318855 door Theo van Maanen
Beantwoord door Theo van Maanen in topic is dit probleem gelijk
is dit probleem gelijk opgetreden nadat je de radio vervangen hebt ?
zo ja dan ligt het echt wel aan de radio. vraag mij alleen af of jou radio wel werkt met het contakt in de uit stand , doet deze het namelijk wel dan blijft de gehele radio onder spanning staan en dus meer stroom verbruiken dan alleen de kleine stroom die de radio nodig heeft om het geheugen te behouden (het lijkt dan of de radio wel uit is op de display maar de rest blijft dan wel stroom verbuiken , vooral bij een versterker met classe a ruststroom instelling )dan is de kans groot dat de 2 plussen omgedraaid zijn..
Ook is het heel goed mogelijk wat bas heeft gezegt over het evt andere verbruikers zoals alarm etc.
Suc6 Theo  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 18:05 #1318873 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zoals eerder gezegd zijn de
de problemen zijn onstaan ongeveer twee weken na de installatie
zoals eerder gezegd zijn de draden niet omgewisseld, ik heb het voor de zekerheid bekeken en ze zitten echt goed.
er zit wel een start onderbreker in, maar die wordt niet via die draad gevoed. de radio werkt niet wanneer het contact af staat. ik vermoed dat vanwege het feit dat de draad op de zekerinkast meteen afsplitst in twee draden dat een van de twee de sluiting heeft. ik weet alleen niet waar de andere draad naartoe gaat.

• Theo van Maanen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 18:39 #1318879 door Theo van Maanen
Beantwoord door Theo van Maanen in topic Volgens haynes zitten er
Volgens haynes zitten er achter zekering 5 de volgende componenten , Clock, interior lighting, power arial, radio (fulltime) , edge marker lights .
bij mij in de sedan ligt er een losse stekker in de achterbak (onder de bekleding links)  voor de electrische antenne , het kan zijn dat deze mischien sluiting maakt .
clock misschien tussentijds overleden ?
of misschien wel isolatieschade aan de rood/groene draad op een plek welke je niet goed kunt zien
Groeten Theo

Moderators: Jerry Stam