220v aan boord
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2011 23:50 #1086736
door V700 register
220v aan boord is gemaakt door V700 register
weet iemand hoe je het beste een 12v > 220v omvormer kunt aansluiten? (vraagt veel ampere dus sigarette aansteker gaat niet), zit er misschien achter het dashboardkastje een aansluiting vanaf de accu?
gr
wouter
gr
wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2011 09:15 #1314605
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ligt eraan.
Dat ligt er een beetje aan welk wattage je kiest.Ik heb bijvoorbeeld een 150 watt omvormer, afgezekerd met 20A smeltzekering in aparte houder aan de accu.De omvormer ligt links achterin het opbergvakje, stopcontact moet ik nog steeds een keer inbouwen.
Overigens is de normale netspanning inmiddels grofweg 230 volt, hier gemeten zelfs 231,6 volt.De meeste omvormers leveren een blokgolf en geen zuivere sinus, zodat het kan zijn, dat er in de aangesloten apparaten inductiespanning optreed, kijk even of je een omvormer hebt, met een beveiliging hiervoor, die zijn er namelijk ook.Als je er gewoon een telefoonlader of lamp op wil zetten, maakt het niet uit.
Overigens is de normale netspanning inmiddels grofweg 230 volt, hier gemeten zelfs 231,6 volt.De meeste omvormers leveren een blokgolf en geen zuivere sinus, zodat het kan zijn, dat er in de aangesloten apparaten inductiespanning optreed, kijk even of je een omvormer hebt, met een beveiliging hiervoor, die zijn er namelijk ook.Als je er gewoon een telefoonlader of lamp op wil zetten, maakt het niet uit.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
01-05-2011 10:47 #1314608
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Misschien ook voor de teamwagen
Schud jij zo een goed adresje uit je mouw Bas?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2011 12:58 #1314618
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter
Achter het dashboard zitten wel stekkers voor accessoires maar die kunnen minder stroom leveren dan de sigarenaansteker. Zoals Bas aangeeft: Direct op de zekering aansluiten, met een goede zekering. Je zou de omvormer eventueel via een relais kunnen schakelen zodat de omvormer alleen werkt als de motor draait. Daarmee voorkom je dat je accu zomaar leeg blijkt te zijn (ook als de auto langere tijd niet gebruikt, wellicht gebruikt de omvormer in rust ook nog een klein stroompje)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2011 13:06 #1314620
door V700 register
Of deze, bij dezelfde winkel, die door de ANWB getest is en een eerste plaats kreeg:<a href=" www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=3703 " target="_blank"> www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=3703
Met de site zelf, heb ik een aantal goede ervaringen, qua levering en responsetijd, in mijn geval met schakelmateriaal en groepenkasten.
Beantwoord door V700 register in topic Schud, schud......
......deze bijvoorbeeld:<a href=" www.elektronica-online.nl/?content=9815 " target="_blank"> www.elektronica-online.nl/?content=9815Wytze schreef : Schud jij zo een goed adresje uit je mouw Bas?
Of deze, bij dezelfde winkel, die door de ANWB getest is en een eerste plaats kreeg:<a href=" www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=3703 " target="_blank"> www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=3703
Met de site zelf, heb ik een aantal goede ervaringen, qua levering en responsetijd, in mijn geval met schakelmateriaal en groepenkasten.
Dat klopt, dat doen ze bijna allemaal.Schakelen in de motorruimte, met een draadje vanaf de accesoiseplus uit de zekeringenkast met een relais is inderdaad verstandig.henk 940LPT schreef : wellicht gebruikt de omvormer in rust ook nog een klein stroompje)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2011 22:48 #1314683
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Bij die ene die door de ANWB als beste was getest zou ik die klemmen wel vervangen door AMP's met een oog je die je onder het boutje van de originele accuklemmen kunt schroeven. Ondanks de interne beveiliging lijkt extra zekering bij de accu me toch wenselijk. Mocht een draadje doorschuren dan ben je toch gezekerd (letterlijk).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2011 10:37 #1314714
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trekhaakbedrading
Ik heb in de plastic afdekplaat van het linkerachterlicht (Estate) een inbouwstopcontact gemonteerd en met een extra zwevende zekering aangesloten op de constante plus van de trekhaakbedrading. Bij mij was die al voorbedraad met een aansluitstekker in het opbergvak. Daarmee dus eigenlijk dubbel gezekerd dus. De omvormer ligt altijd in dat opbergvak en die haal ik tevoorschijn als die nodig is.
Rob
Rob
Moderators: Jerry Stam