Probleem met radio aansluiten - probleem opgelost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag geprobeerd om een nieuwe radio aan te sluiten in onze 940 estate uit 1996. De vorige eigenaar had zijn radio er weliswaar in laten zitten, maar het frontje laten stelen. Onhandig, een nieuwe (Kenwood) radio dus.
Op zich leek het een simpel klusje. Oude radio eruit, andere, meegeleverde, ISO kabel erin, radio vastzetten en spelen. Helaas dat laatste deed hij dus niet.
Vervolgens radio getest in onze Fiat Spider. Resultaat: radio OK; de Fiat had nog nooit zo'n goed geluid uit de speakers gehad. De radio doet het dus.
Vervolgens de bedrading en zekering gecheckt in de Volvo. Alle draden zitten juist op de connectoren en de zekering is heel. Vervolgens de draden doorgemeten. De rode draad heeft spanning met het contact aan (is ook de bedoeling), de gele, vaste, 12V stroomdraad echter niet. Dat zal dus het probleem ook wel zijn, maar heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Bovendien er zitten meer kleurige draden op de zwarte connector op de kabelboom. Geel/wit en Oranje/Groen (als ik het goed kan zien) en die lijken allemaal op de gele draad in de witte conector uit te komen.
Alvast dank voor jullie suggesties,
Ruud
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
daarom schiet mij te binnen, misschien een beetje flauw, maar zitten er wel luidsprekers in de Volvo ?Quintilian schreef : de Fiat had nog nooit zo'n goed geluid uit de speakers gehad. De radio doet het dus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zou het zelfs kunnen testen als de radio uberhaupt enig teken van leven zou geven in de Volvo. Helaas, niks, noppes, nada.
Ruud
ps. eigenlijk hoeft er geen radio in die Fiat, die maakt kabaal genoeg van zichzelf.
ps. 2 oh, ja en er zitten speakers in de Volvo
- V700 register
- Nieuw lid
-
De blauwe draad is voor een trigger van een elek. antenne of een eindversterker.
Voeding draden en speaker draden zijn meestal fysiek gescheiden van elkaar en zitten elk op hun eigen connector.
succes
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Had je <a href="/node/7771" target="_blank">deze pagina</a> al gevonden ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik vrees dat de gele draad ergens een breuk heeft of op een andere wijze geen contact maakt en dus geen spanning levert, maar ja, hoe meet je dat. Ik meten dat hij geen spanning, maar niet waar en hoe niet.
De hele kabelboom en alles ziet er overigens keurig en origineel uit. Ik heb alleen geen spanning op die ene draad. Vraag is, waar ga ik zoeken naar de oorzaak, bij voorkeur zonder het halve dashboard af te breken.
Wat ik wel apart vind is dat de draad geel is tot aan de brede zwarte connector die aan de kabelboom. Daar lijkt het of er twee meerleurige draden op die ene gele zitten die dan weer verder naar beneden loopt. Dit vind ik ook niet terug op alle andere posts die over dit onderwerp gaan.
Gr. Ruud
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank,
Ruud
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Meet eens na of het gele draadje niet voor de verlichting van de display van de radio is? Dus massa bij licht uit en 12V bij licht aan.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat voor radio is dat dan?Dat doen alleen Volvo Bigfronts, als ik me niet vergis.Quintilian schreef : Het enige verschil is dat je dan de CD motor dan eenmalig hoort zoemen en dan is het weer over. Ook geen display of iets anders dat op leven duidt.
Welke stekker, hoeveel polig zit er nu in je dashboard, dus zonder gebruikmaking van enig verloopstuk?