Probleem met radio aansluiten - probleem opgelost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2011 19:40 #1086040 door V700 register
Beste allen,
Vandaag geprobeerd om een nieuwe radio aan te sluiten in onze 940 estate uit 1996. De vorige eigenaar had zijn radio er weliswaar in laten zitten, maar het frontje laten stelen. Onhandig, een nieuwe (Kenwood) radio dus.
Op zich leek het een simpel klusje. Oude radio eruit, andere, meegeleverde, ISO kabel erin, radio vastzetten en spelen. Helaas dat laatste deed hij dus niet.
Vervolgens radio getest in onze Fiat Spider. Resultaat: radio OK; de Fiat had nog nooit zo'n goed geluid uit de speakers gehad. De radio doet het dus.
Vervolgens de bedrading en zekering gecheckt in de Volvo. Alle draden zitten juist op de connectoren en de zekering is heel. Vervolgens de draden doorgemeten. De rode draad heeft spanning met het contact aan (is ook de bedoeling), de gele, vaste, 12V stroomdraad echter niet. Dat zal dus het probleem ook wel zijn, maar heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Bovendien er zitten meer kleurige draden op de zwarte connector op de kabelboom. Geel/wit en Oranje/Groen (als ik het goed kan zien) en die lijken allemaal op de gele draad in de witte conector uit te komen.
Alvast dank voor jullie suggesties,
Ruud

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2011 20:35 #1310124 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic luidsprekers ?

Quintilian schreef : de Fiat had nog nooit zo'n goed geluid uit de speakers gehad. De radio doet het dus. 

daarom schiet mij te binnen, misschien een beetje flauw, maar zitten er wel luidsprekers in de Volvo ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2011 21:02 #1310136 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat flauw valt zelfs wel mee
Dat flauw valt zelfs wel mee ;O) Kwestie van alles uitsluiten.
Ik zou het zelfs kunnen testen als de radio uberhaupt enig teken van leven zou geven in de Volvo. Helaas, niks, noppes, nada.
Ruud
ps. eigenlijk hoeft er geen radio in die Fiat, die maakt kabaal genoeg van zichzelf.
ps. 2 oh, ja en er zitten speakers in de Volvo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2011 21:12 #1310140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gele draad
Die gele draad is de permanente voeding voor o.a. voeding voor het geheugen van de radio. Hierop moet spanning staan anders doet de radio idd niks. Aangezien dit niet een draad is waar het vermogen uit getrokken wordt kun je deze vrijwel aftakken van elke permanente voeding.
De blauwe draad is voor een trigger van een elek. antenne of een eindversterker.
Voeding draden en speaker draden zijn meestal fysiek gescheiden van elkaar en zitten elk op hun eigen connector.

succes

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2011 21:12 #1310141 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Al gelezen
Hallo Ruud,
Had je <a href="/node/7771" target="_blank">deze pagina</a> al gevonden ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2011 21:15 #1310137 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geschakelde draad aansluiten
Ruud kun je dan niet de geschakelde stroomdraad aansuiten in plaats van de constante stroomdraad? Dan kun je met contact aan tenminste kijken waarom de radio niets doet. Er is bij mijn weten maar 1 constante stroomdraad in de buurt van de radio. Ook de aansteker is een geschakelde draad.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2011 21:30 #1310149 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maarten, dank voor de
Maarten, dank voor de suggestie. Ik heb dat vanmiddag idd al geprobeerd. In het kabelboompje bij de radio zijn de gele en rode draad keurig via een stekkerverbinding in het midden los te halen en dus gemakkelijk geel/rood, rood/geel aan te sluiten (schijnt bij VW zo te moeten bijv.). Het enige verschil is dat je dan de CD motor dan eenmalig hoort zoemen en dan is het weer over. Ook geen display of iets anders dat op leven duidt.
Ik vrees dat de gele draad ergens een breuk heeft of op een andere wijze geen contact maakt en dus geen spanning levert, maar ja, hoe meet je dat. Ik meten dat hij geen spanning, maar niet waar en hoe niet.
De hele kabelboom en alles ziet er overigens keurig en origineel uit. Ik heb alleen geen spanning op die ene draad. Vraag is, waar ga ik zoeken naar de oorzaak, bij voorkeur zonder het halve dashboard af te breken.
Wat ik wel apart vind is dat de draad geel is tot aan de brede zwarte connector die aan de kabelboom. Daar lijkt het of er twee meerleurige draden op die ene gele zitten die dan weer verder naar beneden loopt. Dit vind ik ook niet terug op alle andere posts die over dit onderwerp gaan.
Gr. Ruud

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2011 21:31 #1310150 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Had ik, Dank, Ruud
Had ik,
Dank,
Ruud

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2011 00:52 #1310172 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Verlichtingsdraadje
Hallo Ruud
Meet eens na of het gele draadje niet voor de verlichting van de display van de radio is?  Dus massa bij licht uit en 12V bij licht aan.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2011 08:45 #1310178 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh?

Quintilian schreef : Het enige verschil is dat je dan de CD motor dan eenmalig hoort zoemen en dan is het weer over. Ook geen display of iets anders dat op leven duidt.

Wat voor radio is dat dan?Dat doen alleen Volvo Bigfronts, als ik me niet vergis.
Welke stekker, hoeveel polig zit er nu in je dashboard, dus zonder gebruikmaking van enig verloopstuk?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC