Dynamo laad lampje blijft branden..al van alles geprobeerd..

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-03-2011 21:14 #1086028 door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Het dynamo laad lampje blijft branden (en daarmee samen enkele andere lampjes ook)
Dynamo laad ook niet bij.
Dynamo even bekeken, de collectoren zien er nog goed uit, de spanningsregelaar ziet er ook nog goed uit.
Toch maar een andere spanningsregelaar erop...maar nog steeds...het rode laad lampje blijft branden..wordt ook niet bijgeladen...voltage ook veels te laag op de accu gemeten.
(Bij een kapotte spanningsregelaar gaat vaak het lampje zelfs niet eens branden..)
Daarna kabels gecheckt en massa, is allemaal goed en in orde.
Haal ik een kabel eraf, dan gaat het lampje helemaal nooit niet aan....dat is dus ook niet de bedoeling (laad trouwens dan ook niet bij)
Beetje bizar dus...einde dynamo?
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2011 21:55 #1310031 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bekrachtigen
Hoi Gerben je schrijft het verder niet, maar ik neem aan dat je de dynamo ook buiten het normale circuit om even hebt bekrachtigd rechtstreeks vanaf de accu? Als dat niet werkt en een nieuwe spanningsregelelaar doet ook niets dan kan de dynamo wel een stuk zijn ja. Is mij een tijdje geleden alweer ook overkomen. Zal dan wel een breuk in de wikkelingen zijn, o.i.d. Je wordt wel achtervolgd door de nodige pech...

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-03-2011 22:11 #1310033 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Geprobeerd
Hoi Maarten,
Inderdaad geprobeerd buiten het 'normale' circuit om.
Dynamo ging toen ook niet laden...
Ben bang dat er inderdaad een wikkeling is 'gebroken'
Ik word heel erg vrolijk achtervolgd door 'pech'
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2011 22:32 #1310035 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch
niet de diesel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2011 22:33 #1310036 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hebbik

gerryberrie schreef : Hoi Maarten,Ik word heel erg vrolijk achtervolgd door 'pech'

Groeten,Gerben

He ho  pechvogel, ik heb nog wel een dynamo liggen geloof ik van mijn sloper.. zal eens kijken de volgende keer ik in Wrmnhzn ben...wie weet heb je geluk !

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2011 15:20 #1310086 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 16V Dynamo

volvo-henk schreef : niet de diesel?

<div class="content">Nee Henk, niet van de Diesel, maar van mijn 16V :)

Rudiger schreef :  
He ho  pechvogel, ik heb nog wel een dynamo liggen geloof ik van mijn sloper.. zal eens kijken de volgende keer ik in Wrmnhzn ben...wie weet heb je geluk !

Dat klinkt goed rudiger, maar het is waarschijnlijk niet meer nodig.
Heb er vandaag weeer, een andere laadregelaar in gedaan, en buiten het ciruit om geprobeerd, en toen deed ie het ineens wel!
Netjes 14 Volt.
Paar keer nog geprobeerd, perfect, buiten het circuit om met deze regelaar laad ie goed bij.
Toen weer geprobeerd via het 'originele' circuit, niks, laadlampje blijft branden, spanning onder 12V.
Weer buiten het circuit om, netjes 14V.
Is dus iets niet lekker in het originele circuit dat de dynamo moet bekrachtigen...
Groeten,Gerben</div>

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-06-2011 21:03 #1319957 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Opgelost
Vandaag het probleem opgelost!
Het bleek uiteindelijk HEEEL simpel te zijn.
Ik had in de weken voor de kopakking vervangen werd, all dashboard lampjes vervangen voor LEDjes.
Ook die van het Dynamo lampje.
Iedereen zei toen van "dan laad je dynamo niet meer"..maarja..ik ben wat eigenwijs dus zelf maar eens "ondervinden"..en..hola..bij mij laaddie met het LEDlampje wel gewoon netjes! 14Volt en LEDlampje uit!
Zo vrolijk een paar weken gereden, totdat de kop "zoek het zelf maar uit" zei en ik flink bezig moest.
Daarna..bleef het dynamo lampje branden en wou de dynamo NIET meer bijladen..
Vandaag de hele reeks LEDlampjes maar vervangen door normale Gloeilampjes..en..probleem opgelost!
Dynamo laad weer netjes bij met 14+Volts.
Wel vreemd, waar ineens dit "verschil" vandaan komt..maargoed..de dynamo doet weer laden!
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2011 22:25 #1319964 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Elektronica is niet jofel.
Dat lampje kan hoogstens je laadstroombekrachtiging onderbreken. Maar ik dacht dat je dat draadje al eens had omgelegd? Maar van de bedrading in de diesel is nu al een deel ook weg vanwege kortsluiting toch? Dan kunnen er vreemde dingen gebeuren. Sowieso die volvo's zijn fijne auto's maar de elektro erin is wat minder. Bij mij heb ik dus nu een ABS lampje dat af en toe aangaat, dus niet constant brandt en ook een 'lamp defect' lampje. Soms brandt het 'lamp defect' en soms niet, maar al mijn lampen zijn ok. En dan heb ik ook nog dashboardverlichting waarvan het lampje bij de benzinemeter soms wel brandt en soms ook niet. NB de andere lampjes in het dashboard branden altijd met gelijke intensiteit. Ik bedoel maar. Kom daar maar eens achter. En dan heb ik nog een jonge auto (1997). Genoeg gemopperd :-) Succes met de patiënt!

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2011 04:17 #1319990 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Laadstroom lampje
Het vermogen van het laadstroom lampje bepaald OOK in welke mate de dynamo bekrachtigd wordt (stroom begrenzing)
Een lampje van BV 10 ipv 5 Watt kan je rotor-wikkeling doen smelten.........

Moderators: Jerry Stam