Nieuwe claxon aansluiten

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2011 13:43 #1085203 door Peter van Luijk
Nieuwe claxon aansluiten is gemaakt door Peter van Luijk
He hallo allemaal.
Ik heb de draadjes er al wat op nageplozen, maar ik kom er niet uit hoe het aan te pakken.
Ik heb twee toeters gekocht 400 en 500 Hz. Hebben allebei twee stekkeraansluitpunten en een relais is meegeleverd. Zijn van Hella geloof ik bij de automaterialenwinkel met zo'n slakkehuis erop, 110 dB
Lijkt me lekker goed om op te vallen en niet te hoog qua toon. Wel zit ik dus met een paar vragen.
1. Moet ik nu dit relais vervangen voor een van de relais in mijn relais bak (en welke is dat dan) of pak ik de draden van de toeter zoals die nu zitten en gebruik ik die als schakeldraad.
2. Moet ik een nieuwe constante plus creeren, of kan ik die bijvoorbeeld ook ergens uit de relais bak halen en waar dan? Eigenlijk wil ik het namelijk zo mooi mogelijk wegwerken via originele daarvoor bedoelde routes. Alhoewel ik daar waarschijnlijk niet op uit ga komen, maar toch wil proberen.
3. Waar zal ik ze plaatsen, daar verschillen de meningen ook over.
Ik hoor het graag weer.
In afwachting van vele tips?
Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2011 13:48 #1304240 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik weet niet zeker of het kan, maar is het niet gewoon het makkelijkst het uiteinde (bij de claxons) van de originele kabel te pakken en dat naar de nieuwe te brengen ? Netjes gezekerd en via relais en je hoeft geen extra constante plus te trekken.Je kunt even nameten of één van de beide aansluitpunten op de claxons verbonden zijn met massa (de plek waar je de claxon mee aan de auto schroeft). Daar moet je even op letten bij het aansluiten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2011 13:51 #1304242 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toet toet
Kwa electra kunnen de anderen je helpen, maar de plek zou ik achter de gril doe of op een droge plek achter de bumper, zelf heb ik hem schuin achter de linker koplamp zitten en daar blijft hij redelijk droog, links voor het wiel zou ik niet doen en volgens mij kun je de kabels gewoon gebruiken en de kabels verlengen alleen tape ze goed af zodat er geen vocht bij kan komen en weg/vast werken met ty-wraps en dan zo aantrekken dat het vast zit zodat de kabels niet ingedrukt worden voor het behoud van je kabels en storingen in de toekomst te voorkomen.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2011 13:53 #1304245 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste
Beste verbinding voor de kabels, als je gaat verlengen, is solderen en dan krimpkous eroverheen. Kroontsteentjes zijn absoluut af te raden, corroderen en/of gaan los, zeker onder de auto.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2011 15:15 #1304259 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hella
Ik heb vorig jaar zomer de originele claxons ook vervangen door zo'n Hella setje, zie <a href="/node/33311" target="_blank">hier</a>. De originele zijn niet relais-geschakeld, dus daar zal je zelf wat voor moeten knutselen.
Ik heb het relais opgehangen aan het stuk metaal boven de linker veerpoot, waar bij eerdere 940's het pigtail-kastje zit. De kans dat er daar vocht bij komt is niet al te groot en de kabelboom met de originele toeterdraden komt langs die plek.De 4 originele draden (zwart en geel) terug getrokken tot aan het relais en één setje daarvan op het relais aangesloten, de andere 'afgedopt'. Nieuwe plus rechtstreeks van de accu gehaald en met een zwevende zekering aan het relais verbonden. Claxons opgehangen onder de koplampen aan weerszijden direct naast de radiateur achter de luchtgeleiders. Ik heb geloof ik wel een foto'tje op mijn andere PC als je daar behoefte aan hebt. Nieuwe gele draden van relais naar de toeters.Toeters ieder met een eigen massadraadje verbonden aan massapunt achter het voorknipperlicht.
Zekering + houder en bedrading overigens gekocht bij <a href=" www.rickdonkers.nl " target="_blank">Rick Donkers.

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2011 20:03 #1304289 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Het is gelukt
Ik begreep je lokatie eerst niet, maar volgens mij heb ik precies dezelfde gekozen nu ik het teruglees.
Onder de koplamp buiten het stroomgebied achter de grill. Opgehangen aan de onderste stel/bevestigingsschroef van het koplamphuis.
Ik had iets te weining stekkertjes, dus tijdelijk de contactpunten op de toeter gesoldeerd, maar daar ga ik nog netjes stekkertjes op doen.
Als aarde heb ik de bevestigingsschroeven van die luchtgeleider genomen, leek mij ook prima, of zijn er redenen om dat niet te doen?
De zekering moet ik er nog even tussen hangen op korte termijn, is nu ongezekerd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2011 20:50 #1304293 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed bezig

Petervanluijk_740-1992 schreef : Ik begreep je lokatie eerst niet, maar volgens mij heb ik precies dezelfde gekozen nu ik het teruglees.
Onder de koplamp buiten het stroomgebied achter de grill. Opgehangen aan de onderste stel/bevestigingsschroef van het koplamphuis.

Ja precies, dat is nog wat beter omschreven.

Petervanluijk_740-1992 schreef : Als aarde heb ik de bevestigingsschroeven van die luchtgeleider genomen, leek mij ook prima, of zijn er redenen om dat niet te doen?

Ik ben nu eenmaal een (zie forumalias)..., dus ik vond het netjes om dat massapunt te gebruiken. Verder ben ik ik geen electrotechneut en ik dacht in elk geval zeker massa te vinden op dat massapunt (duh). Maar als die van jou nu toetert heb je aan de bevestiging kennelijk ook massa, dus als jij er mee kunt leven... Er zijn geloof ik zelfs claxons te koop die de massa gewoon aan de bevestiging hebben zitten.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2011 21:57 #1304311 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Kroonsteentjes....
Daar heb ik andere ervaringen mee.
Vind ze de beste verbinding die er is!
Mits gemonteerd met adereind hulsjes en een klein beetje vloeibare vaseline uit een spuitbuis.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2011 11:37 #1304346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kroonsteentje
Ik bedoelde ook niet op de kroonsteentjes maar ik heb het gedaan met die blauwe stekkertje's weet niet hoe ze heten en daarna heb ik een hele rol van die zwarte isolatie tape er omheen gedraaid, heb die draden ook op de originele draden aangesloten (eerst een nieuw stukje kaal gemaakt) en daarna helemaal in de tape gedraaid vanaf het moment dat ze door de body heen komen tot aan de toeter en verder vast gezet met wat ty-wraps.

Tom.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC