Spanningsregelaar tot 2x toe kapot!

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2010 17:18 #1084320 door Miquel Engelen (GAST)
Spanningsregelaar tot 2x toe kapot! is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
Beste Volvoïsten,

Accu laade niet bij... en meten is weten dus ik was er al snel achter dat de spanningsregelaar van de dynamo kapot was. Nu had ik er gelukkig nog eentje liggen, geen nieuwe maar de dynamo waar hij uit kwam is werkend uit een auto gehaald. Sleueldesleutel en voila, keurig 14V laadspanning.
Lekker een dagje rond gekart en zeker 100 KM gereden.... wil ik net eventjes boodschapjes doen, accu plat! Lopen doet ie wel, maar de verlichting wordt steeds zwakker en na het uit zetten opnieuw starten is er niet bij, dus waarschijnlijk weer de spanningsregelaar overleden!
Nu mijn vraag: Waardoor kan of gaat een spanningsregelaar kapot? Want nu kan ik er morgen wel weer een nieuwe inzetten, maar als die het na een dag ook begeeft...
Iemand die een suggestie heeft?

GG,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2010 17:27 #1297786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koolbortsels
Ik dacht (weet het niet helemaal zeker) dat versleten koolborstels of hoe heten die sleepcontacten ook vervangen moeten worden, anders gaat de regelaar weer snel kaduuk.

Succes

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2010 17:36 #1297789 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic complete set
Ik heb er een complete (dus spanningsregelaar én koolborstels) in gezet, het was wel een 2e handse maar de koolborstels zagen er nog netjes uit.

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2010 19:02 #1297801 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic te ver versleten
Sleepringen te ver ingesleten waardoor te hard contact vlak ervoor zorgt dat de borstels zo weg zijn.
Remedie andere dijnamo of revisie...

Groet chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2010 19:23 #1297804 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad
Ja, dat was het inderdaad, de sleepringen.
Die moesten ook vervangen worden.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2010 19:30 #1297805 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic nieuwe dynamo?
Zo te horen gaat het een nieuwe dynamo moeten worden.... heb inderdaad de sleepringen niet vervangen, maar de koolborstels zagen er ok uit... ook nadat de spanningsregelaar kapot is gegaan....
Toch vreemd dat hij een dag goed werkt en dan ineens de brui eraan geeft.
Thanx voor de input! ;-)

GG,

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2010 20:30 #1297813 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Verbinding...
Een slechte verbinding met de accu, plus draad en massa, vindt de spannings regelaar ook niet leuk.
Hoe is het met het laadstroomlampje? Een gecorodeerde lamp-fitting kan ook slecht of niet laden ten gevolg hebben.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2010 20:50 #1297818 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic controlelampje
Hey André,

even ter verduidelijking, het gaat hier om een wisselstroom dynamo van een B30 blok, dus ik denk niet dat het laadstroomlampje er invloed op heeft, maar volgens mij werkt dat lampje wel gewoon goed... hoewel.. hij gaat niet branden als de spanningsregelaar kapot is....
Ik zal morgen bij het installeren van de nieuwe dynamo wel elle contactpunten, zoals plus en massa extra goed controleren en bevstigen.
In ieder geval bedankt voor je advies!

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2010 09:58 #1297874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tricky..
Hey Miquel,
gebruikte borstels monteren is altijd een beetje tricky. Zelfs als de collector onregelmatig is ingesleten, zullen in de meeste gevallen de koolborstels helemaal op gaan. Zit er al een slijtage patroon in, ontstaat er vaak zoveel vonkvorming, dat je zelfs je collector af kunt schrijven als je pech hebt. Als je motor draait en je met de punt van een schroevendraaier aan de achter zijde dynamo op de plek waar de as eindigt, geen magnetisme constateert, laadt de dynamo niet bij. Tikje met een rubber of houten hamer vlak boven de spanningsregelaar/koolborstelmodule, nog een keertje controleren en dan wel magnetisch? Dan blijven de borstels in hun messing huisje kleven tgv slijtagestof, of ze zijn bijna op hun eind, of het draadje zit klem in het gleufje waar die tijdens slijtage doorheen moet glijden.
Even voor de duidelijkheid, kapot laadstroomcontrolelampje = niet laden! Dus zo snel mogelijk vervangen of bedrading controleren als bij contact aan dit lampje niet brand. Het trucje met de hamer als het lampje tijdens het rijden knippert (zo nu en dan) helpt je in ieder geval naar CoDynamo voor nieuwe borstels en spanningsregelaar.
Ik heb een keer onderweg een draadje naar een stadsverlichtingslampje getrokken en dan naar massa om de dynamo bekrachtigd te houden. Gelukkig had ik op tijd in de gaten dat alle verlichting minder werd, anders had ik niet meer kunnen starten.

Suc6

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC