hoe wordt een bobine aangestuurd en lpg inbouw

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 11:40 #1082944 door V700 register
hoe wordt een bobine aangestuurd en lpg inbouw is gemaakt door V700 register
Ik wil in mijn 744 lpg inbouwen. Ter voorbereiding heb ik bij de 745 waar al lpg inzit het draden schema uitgezocht. Tot mijn verbazing wordt de benzine afsluitklep als je op benzine rijdt opengehouden met de plus van de bobine (en een draadje naar massa). Ik dacht dat de bobine een puls signaal krijgt en geen continue spanning. Is de + van een bobine continue spanning en gaat het puls/onderbreek gebeuren via de min?
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 11:47 #1288620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke installatie?
Welke LPG installatie heb je er nu in zitten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 12:01 #1288622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa
Geknipt uit vadis (sectie 0, Algemeen - Motorsysteem):
"De regeleenheid bepaalt het ontstekingstijdstip door signalen te verzenden naar de ontstekingsontlader die aangeven wanneer de massa-aansluiting van de bobine moet worden geopend en gesloten.
-Het opladen begint wanneer de bobine met de massa is verbonden.
-De periode waarin de bobine is verbonden met de massa is gelijk aan de oplaadtijd van de bobine.
-Wanneer de massa-aansluiting van de bobine is geopend, wordt de bobine ontladen en wordt een hoge spanning gegenereerd."

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 12:26 #1288627 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bobine..
hey Rob,
dat klopt idd. Er hoort zelfs nog iets bij, nl een <a href=" www.vogelsautogas.nl/documenten/Technisc...lais_aansluiting.pdf ">veiligheidsrelais. Op die site vind je  trouwens bijna alle antwoorden op je vragen in de vorm van dit soort pdfjes. 
De bobine krijgt idd een constante spanning aangeleverd en wordt dmv de contactpunten, hallsensor oid naar de min geschakeld.
Suc6

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 14:52 #1288641 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weer wat geleerd
Boy en Pietjeprecies bedankt :-)
@Bas het is een originele volvo/vialle installatie die er vanaf de aflevering al inzit.
Mijn schema is zelfs nog iets simpeler dan het schema van vogels:Er gaat een draad van de plus van de bobine naar een zekering van 10A en dan door naar de B/G tuimelschakelaar. Op benzine stand wordt deze verbonden met de plus van de benzine afsluiter en op gas stand wordt deze verbonden met het veiligheids relais (vialle flow control geval) Dit relais heeft dan nog een massa en de min van de bobine en 1 aansluiting die de plus is voor alle 3 gaskleppen (op de verdamper/leiding/tank)
Nu ik er nog eens over nadenk, de enige plus die het relais ingaat is die van de bobine dus die levert op de gas-stand ook de spanning voor de gasafsluiters.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 15:08 #1288644 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AMS

Rob Hiemstra schreef : @Bas het is een originele volvo/vialle installatie die er vanaf de aflevering al inzit.

Vialle + af fabriek ingebouwd door volvo = AMS, bijna altijd.
Heb je de inbouwhandleiding gezien, die hier op de site staat?Staat in de documentatiedatabase tussen de inbouwhandleidingen sectie (duh) en bij recente pagina's vindt je hem ook terug.
Complete schema heb ik ook nog voor je, al heb ik die ook aan die pagina vastgehangen, als het goed is en mocht je zeker willen zijn van de zaak, heb ik hier nog steeds de Signalite staan, waarmee je de draadboom kunt testen.
Dat aangehaalde schema is trouwens van een OMVL, die toch inderdaad wel anders is dan een AMS.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 15:12 #1288645 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van het padje..
nu ben ik even van het padje af. Is er iemand die weet hoe het werkt met die vialle flow control? als er een plus en een min van de bobine afkomen en niet zoals het latere veiligheidsrelais (voorbeeld van Vogels) dan kan in theorie de motor afgeslagen zijn en dan blijven de gasafsluiters op de tank en bij de verdamper open staan.
In het schema van vogels loopt een spoel over de secundaire bobinekabel (de dikke in het midden dus) . Dit kan een simpele stroomdraad zijn die verscheidene keren om de bobinekabel gewikkeld zit. Door de hoogspanning die door de bobinekabel loopt, wordt een magnetisch veld in deze spoel opgewekt en blijft het relais open. Slaat de motor af (auto-ongeluk bv) en blijft het contact aan staan omdat de bestuurder niet meer in staat is deze af te zetten, blijft er slechts enkele seconden gas stromen. Het veiligheidsrelais sluit dan de afsluiters af van de boordspanning.
De plus en de min van de bobine kunnen op spanning blijven staan ondanks dat de motor niet loopt.
Wie heeft de oplossing?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 15:57 #1288650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als de motor NIET loopt gaat er toch geen stroom meer door de kabels (er kan nog wel spanning op staan). Als de bobine één keer vol is en de energie die erin zit niet gebruikt wordt voor een vonk dan wordt hij niet opnieuw opgeladen. Geen stroom = geen inductiespanning in het draadje dat om de hoogspanningskabel is gewikkeld = afvallend relais ? Weet het niet zeker hoor, maar kan het me zo voorstellen. Vialle AMS in een 745 al ? Kan het geen Vialle verdamper (zonder AMS) zijn ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 16:12 #1288654 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen ams
pre ams :-) ongeregelde lpg installatie op een carburateur.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 16:18 #1288657 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klein beetje licht op het padje...
Geen idee :-)
Ik kan alleen zeggen dat mijn vorige keurder bij de apk het wel een testte. Hij liet dan de koppeling opkomen met de voet strak op de rem. En dan ging de klep op de tank dicht. Het werkt zo dus wel maar ik weet niet hoe en waarom.

Rob

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC