CV inbouwen: Hawk en VDO bedrading (nu duidelijk) (en storing?)

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2010 20:00 #1082460 door Vincent van der Spek
Mede liefhebbers
Ik heb begin dit jaar meegedaan met de groupbuy centrale deurvergrendeling. Het Hawk setje geleverd door Bas. Ik had al eens zitten kijken hoe ik die motortjes erin moest krijgen, maar dat zag ik niet zo 1,2,3. Het motorje zo plaatsen dat ie werkt en dat ook nog het raam open kan dat zag er lastig uit. Bovendien kan je moeilijk bij het slot in de deur komen om het aan te sluiten.  Bij de orginele set zit bij de voordeuren de motor dwars onderin en mbv een scharniertje verbonden aan het stangetje van het slot. Mijn 745 is geheel cv loos. Ook niet voorbedraad.
Vandaag was ik op de sloop en heb uit een 745 de gehele orginele (VDO) set gehaald. Dwz alles wat in de deuren zit: motor en stangetjes. Geen kabels die door de rest van de auto lopen. Die zitten immers bij mijn Hawk setje.
Nu zou het het makkelijkst zijn om de VDO motortjes te monteren (plug and play), behalve in de bestuurders deur. Dit vanwege de aansturing van het geheel. Zowel de VDO motortjes als die van Hawk zijn twee draads. Dan heb ik twee vragen:
Kan ik de VDO motortjes aansluiten op het Hawk systeem? Zo ja, dan welke draad op welke? Die VDO hebben een rood-witte draad en een rood-blauwe draad. De Hawk motortjes hebben een blauwe en een groene draad. Dus moet de rood-witte op de groene of op de blauwe?
Alvast bedankt.
Toevoeging antwoord: Even een testje gedaan met een oude computervoeding. Van de (originele) VDO motor moet de rood-witte op blauwe en de rood-blauwe op de groene. Dan schakelt ie vrolijk mee. Lijkt ook minder geluid te maken die VDO
groeten
Vincent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2010 20:56 #1285511 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon even allebei
Gewoon even allebei proberen, is gewoon een servotje. Op het ene signaal zet hij hem open en op het andere dicht. Draadjes omdraaien geeft een omgekeerd signaal.
Anders kun je bijvoorbeeld je 2 voordeuren open laten gaan, terwijl je 2 achterdeuren dan dicht gaan .

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 18:19 #1285599 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Hawksetje
De actuator met vijf draadjes van het Hawksetje moet in de bestuurders deur. Even pielen maar dat gaat lukken. Kijk even naar de super handige inbouwinstructies van Alex van Bemmel. ik kan zo gauw het draadje niet vinden maar dat heeft mij geholpen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 20:05 #1285604 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gevonden
<a href="/node/31142" target="_blank">hier</a> heb ik beschreven hoe ik het setje heb ingebouwd. Zoals je op de foto's kan zien zit er een mooi scharnier aan het VDO motortje wat je perfect kan gebruiken om de Hawk motor op aan te sluiten.Ik zou gewoon het Hawk-servo gebruiken; die is nieuw en bedoelt om de andere servo's mee te laten gaan.
Ik heb nog drie servo's over dus als je er per ongeluk eentje door het toilet spoelt kan je me PB'en

succes

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2010 23:33 #1285642 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic priegelen
Dank je. Mijn deuren zijn helemaal leeg wat betreft electra. Alleen het draadje van het deurlampje en een box snoertje. Ook de 'scharniertjes' zitten er niet. Ik ben dus van plan de orginele motortjes die ik nu heb met scharniertjes en stangetjes in drie deuren de maken. Alle gaten zitten al. Je schroeft ze er zo in, zeker achter. Linksvoor komt natuulijk het Hawk motortje. Bij de voordeuren wel even priegelen om het stangetje van af het scharniertje aan het stangetje van het deurknopje te krijgen. Rechtsvoor zit erin en toen ging het regenen (vanaf gisteren)........................ Draden trekken is nog het meeste werk. Veel plastic losmaken om het mooi weg te werken. Staat er ondertussen ook nog in de woonkamer een nieuwe (12 jaar oude) hemel klaar en zijn er vandaag nieuwe speakers binnen gekomen. Ook is er als het goed is een voltmeter onderweg. Wordt een slagveld in de auto zo, maar wel leuk.
groeten
Vincent

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2010 16:16 #1285676 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leuke klusjes
Mooi om zo je auto een beetje te upgraden. Voltmeter had ik ook op het oog echter na een lekker koppakking heeft dat nu geen prioriteit meer.
Draden trekken is inderdaad het meeste werk. Smeer te doorvoerrubbers even in met een beetje vloeibare zeep, dan floepen de kabels er veel makkelijker doorheen (rubber op rubber is nogal stroef)

succes maar weer

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2010 21:40 #1285787 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic storing?
Na meer dan een dagje pielen, zit de cv erin. Omdat veel plastic toch al los was, gelijk een andere hemel erin gezet. Wat een luxe, alle deuren open en dicht met een knopje. Dan weer al het plastic terugplaatsen en nog even de draadjes onder het stuur een goede plek geven. Moest nog even weg, dus klik alles weer opslot. Kom ik terug, druk op het knopje...niets!? Andere zender...niets. Dan maar met de sleutel. Ook nu gaan de andere deuren niet open. Wel kan deur met de zender weer opslot. Ook als de andere deuren open zijn, gaan ze mee opslot, maar dus niet open met de cv. Met de hand of met de zender, maakt niet uit. Diepe zucht, met een donder wolkje. Eerst maar eten.
Winstpunten: Kan nu alle deuren tegelijk dichtdoen en er zit een goede hemel in.
Minpunten: Het werkt niet goed, dus zoeken en waarschijnlijk weer wat deurpanelen loshalen.
Eerst maar eens heel wat anders gaan doen.

groeten
Vincent

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2010 16:06 #1285829 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic opgelost
Na een nachtje slapen even de handelingen op een rijtje gezet: Alle draadjes en kastjes weggewerkt --&gt; storing. Dacht ik ook nog even aan de extra draadjes op het stuurkastje van het Hawk systeem. Die waren niet afgetaped en geven een signaal bij open en dicht. Dus kastje weer los en draden vrij en het werkt weer! Draadjes afgetaped, alles teruggeplaatst en het werkt nog steeds. In vijf minuten opgelost. Kan al het plastic er weer op. Alleen nog de achterklep voorzien van een motortje. De draden heb ik al getrokken tot de klep. Nu nog door de rubbers krijgen naar de klep toe. Die zijn nog krapper dan de rubbers van de deuren. Maar het heeft geen haast.
groeten
Vincent

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC