euroalarm

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2010 22:49 #1082362 door V700 register
euroalarm is gemaakt door V700 register
<!--END TOPBALK--><div id="content"><div id="post-1193" class="post-1193 post type-post hentry category-technische-docs style"><p class="postmetadata">Hallo,<p class="postmetadata">&#160;<p class="postmetadata">na veel zoek werk van mijn probleem kwam ik deze tekst tegen op mijnvolvo.nl. probleem opgelost. (door de toenemende overgangsweerstand in het alarmkastje bij warm weer krijgt de solenoid te weinig amperage om te schakelen)<h2 class="posttitle">Euro-alarm Volvo 940 start probleem!</h2><div class="entry clearfloat">Misschien dat sommige het probleem herkennen. De startonderbreker van het Euroalarm bij een volvo 940 (bj 95 – 97) begint keuren te vertonen, waardoor de auto soms wel en soms niet start. Als het goed koud was starte de auto prima, maar zo gauw hij warmgelopen was of als de buitentemperatuur steeg, was het altijd spanned startmotor bij het omdraaien van de sleutel rond ging. De oorzaak zit in de electronica van de startonderbreker. Deze verouderd met de tijd waardoor de stromen die erdoor lopen afnemen. De startmotorrelais is gevoelig voor zwakkere stroom en schakelt dan niet meer. 
Nu zijn er egenlijk drie nette oplossingen mogelijk om dit probleem te tackelen:
  1. de hoofdcomputer van de startonderbreker vervangen: duur en bovendien is deze niet meer nieuw leverbaar
  2. de onderbroken kabel van het contactslot naar het startrelais bypassen: hele dashboard moet zowat uit elkaar en de functionaliteit van de onderbreker en je kwijt
  3. een extra relais installeren, waardoor het verzwakte startrelaissignaal het relais schakelt en directe stroom van de accu schakelt naar het startmotorrelais: goedkoop, makkelijk en alle functionaliteit van de startonderbreker blijft in takt.
<a href=" www.mijnvolvo.nl/wp-content/uploads/2010...lais-30-85-86-87.jpg ">
<a href=" www.mijnvolvo.nl/wp-content/uploads/2010...lais-30-85-86-87.jpg "> www.mijnvolvo.nl/wp-content/uploads/2010...lais-30-85-86-87.jpg " title="relais 30 85 86 87" width="109" height="98" />
Ik heb de derde optie gekozen. Het werkt verbazingwekkend goed. Ik heb een standaard relais bosch relais gebruikt met 4 poten (nr 30, 85, 86 en 87). Eindelijk af van dat gezeik met dat starten.  De draden zijn netjes weggewerkt in zwarte kabelhoesjes en vast geript aan de bestaande kabelbomen.
  • 30 – plus van accupool
  • 85 – originele startmotorsignaal (losmaken van het startmotorrelais)
  • 86 – aarde
  • 87 – naar startmotorrelais
Ik verwacht dat dit wel goed gaat tot het einde van levensduur van deze auto.<!-- see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php --><div id="gallery-1" class="gallery galleryid-1193"><dl class="gallery-item"><dt class="gallery-icon"><a href=" www.mijnvolvo.nl/?attachment_id=1206 " title="Bosch Relais"> www.mijnvolvo.nl/wp-content/uploads/2010...h-Relais-150x150.jpg " alt="Bosch Relais" title="Bosch Relais" width="150" height="150" />

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2010 23:41 #1284933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volvo guard
Ik herken dit zeker, mijn 945 wil soms bij hoge temperaturen ook niet in 1 keer starten, dan tikt het start relais wel maar gebeurt er niets, ik verdacht de schakelaar in de automaat bak maar dit zou dus ook kunnen.... hmmmm eens proberen de startonderbreker door verbinden, mischien kan ik deze ook uitschakelen, eens de manual doorlezen.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2010 18:08 #1284970 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Contactslot
Hoi Gerrit,

Dit is ook een oplossing voor een ander probleem, een versleten contactslot, volgens kenners verandert door de warmte de weerstand van het slot waardoor starten niet mogelijk is in warme toestand

Jouw tip kreeg ik overigens via een andere weg pas na het vervangen van het contactslot.

Volgens mij zit het zo:

De echte problematiek bij de oude elektronica is (niet het contactslot dus) is het scheuren van soldeer verbindingen. Uitzetting door warmte verbreekt het circuit. Als je zeker weet welk onderdeel/printplaat  de boosdoener is kan een soldeer actie (meestal alle "pootjes") van de componenten op het onderdeel de zaak oplossen.

Groet

Bert


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2010 13:29 #1285110 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic prima
Hallo,
Na het relais geinstalleerd te hebben en met de hete dagen die er na kwamen waarvan ik tegenwoodig zeker wist dat dit problemen zal opleveren met starten is er niks aan de hand. ;) ;)
het enige wat me nu opvalt is dat er bij warm weer een vertraging is van de handzender tot het openen/sluiten van de deuren, blijft gelukkig wel werken.
het werkt inderaad perferkt voor een eventueel 'versleten' contactslot (bert).
&#160;
Er moet nu dus eigenlijk een nieuw euro alarm kastje in de auto. (waar te koop?)
gr Gerrit

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD