Waar komt signaal voor lambda lampje vandaan? Lambda problemen, wagen loopt niet lekker.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Mijn Lambda lampje doet het nooit, ook niet bij het op contact zetten.Dan denk je natuurlijk, er zit geen lampje in of die is stuk.
Nou, er zit een lampje in, en die doet het!Eruit gehaald en omgewisseld met het accu dood lampje.
Deed het.
Maar Lambda lampje blijft uit.
Verder heb ik ook foutcodes, die een lambdalampje zouden moeten geven.Niet dus.
Ik heb dus een vermoeden dat er ergens een kabel die het lampje van sap zou moeten voorzien is doorgeknipt door een vorige eigenaar?
Heeft iemand enige idee welk draadje dit is in de bundel? en naar welke CPU die gaat, die bij de passagiers, of die bij de bestuurdersvoeten?
Mijn wagen loopt stationair niet helemaal jofel, en houd ook wat lichtjes in.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
<div class="content">Danku,henk 940LPT schreef : Gaat volgens mij naar de ECU, rechts van de voeten van de passagier.
Zal de kabel bundel is gaan inspecteren, heb al bij de ECU bij de passagierszijde gekeken maar er is daar niks doorgeknipt.
Groeten,Gerben</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Dat klopt,
De Lambda sonde zat in de KAT.
De kat was helaas verrot, dus er gelijk maar een rechte pijp onder gezet.
Op deze pijp is een moer gelast, waar de lambda sonde weer in is gedraait.
Maar voordat de rechte pijp eronder kwam, liep die afentoe al wel is wat slecht en gaf dan ook een lambda fout aan.
Maar nu is het permanent en verdwijnt niet meer.
Verdenk toch de Lambdasonde.
Maar het zit mij wel dwars dat het lampje niks doet.
Afgelopen week weer gereset.Er komt nu maar 1 foutcode op.
<a href="/node/374#232">2-3-2</a> Adaptieve lambdaregeling stationair boven- of ondergrens
Voor de reset was het.<a href="/node/374#113">1-1-3</a> Lambda integrator boven- of ondergrens<a href="/node/374#231">2-3-1</a> Adaptieve lambdaregeling deellast boven- of ondergrens<a href="/node/374#232">2-3-2</a> Adaptieve lambdaregeling stationair boven- of ondergrens
Misschien waren er nog wel meer, maar hij onthoud dacht ik maar 3 codes.
Injectoren zijn al vervangen.Brandstofrail is al vervangen.Het druktonnetje op de rail is ook al vervangen.
Er is geen valse lucht.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Even ter uitleg:Het komt er dus op neer, dat de lambdaregeling in de auto, het overschrijden van de boven of ondergrens van de grenswaarden van de regeling, niet meer kan corrigeren.De ECU probeert bijvoorbeeld om bij het overschrijden van de ondergrens, meer brandstof in te spuiten, om het signaal wat er van de sonde terug komt, terug te brengen naar Lambda=1.Andersom, wordt een overschrijding gecorrigeerd door aanpassing van inspuiting van brandstof, om het Lambda signaal weer naar beneden te krijgen.gerryberrie schreef : Voor de reset was het.<a href="/node/374#113">1-1-3</a> Lambda integrator boven- of ondergrens<a href="/node/374#231">2-3-1</a> Adaptieve lambdaregeling deellast boven- of ondergrens<a href="/node/374#232">2-3-2</a> Adaptieve lambdaregeling stationair boven- of ondergrens
Met dit in je hoofd, kunnen het eigenlijk toch, maar twee dingen zijn.
- teveel ongewenste peut in je blok (overschrijden bovengrens)- teveel lucht in het mengsel (of te weinig brandstof) waardoor de onder grens overschreden wordt.
Samengevat:Overschrijding bovengrens:- valse lucht bij inlaat- valse lucht in uitlaatsysteem- lage brandstofdruk- defecte verwarmde lambdasonde
Overschrijding ondergrens:- valse lucht bij inlaat- hoge brandstofdruk- lekkende injectors- defecte luchtmassameter- vervuilde motorolie- oliepeil te hoog- defecte verwarmde lambdasonde
(In het geval je het gaat vragen, waarom de olie in het rijtje staat, is me niet geheel verklaarbaar, info overgenomen van ATH)
Als de drukregelaar 100% zeker in orde is (let op dat dat ringetje niet stuk is, want dat gaat vrij makkelijk) en je weet 100% zeker dat je geen lekkende injectors hebt, zou ik als eerste een bewezen werkende originele Lambda sonde testen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Dank voor de uitleg.
Ik weet dat hij veeels te arm loopt.
De bougies zijn spierwit, over het algemeen rijd ik boven de 1 op de 12, en 1 op 13 is geen uitzondering.Op de de vakantierit naar Frankrijk heb ik zelfs boven de 1 op 15 gehaald.
500 KM op iets meer dan 30 liter.
Niet goed, maar wel goedkoop in brandstofkosten.
Zoals hierboven gemeld:Injectoren zijn vervangen, drukregelaar is vervangen, door eentje van een goedlopende motor.[die van Miquel]En de hele fuelrail is vervangen.
Ik heb gecheckt op valse lucht, ook door het rondspuiten met remreiniger.Nergens een lek.
En ja hij loopt alle 4 de cilinders.
Op 20 euro, 13 liter nog wat, haal ik 170 KM.Korte stukjes, lokale wegen 80 KM max.Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is echt niet goed hoor.Heb je ergens een lek in je uitlaat, toevallig, doppie eruit gesprongen?Brandstoppomp werkt nog wel lekker, 3 bar druk en zo?Lambdasonde is wel okee, dat weet je zeker?gerryberrie schreef : De bougies zijn spierwit, over het algemeen rijd ik boven de 1 op de 12, en 1 op 13 is geen uitzondering.Op de de vakantierit naar Frankrijk heb ik zelfs boven de 1 op 15 gehaald.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
<div class="content">Hallo Bas,Baseman schreef : Dat is echt niet goed hoor.Heb je ergens een lek in je uitlaat, toevallig, doppie eruit gesprongen?Brandstoppomp werkt nog wel lekker, 3 bar druk en zo?Lambdasonde is wel okee, dat weet je zeker?
Ik weet dat dat niet goed is.
Mijn uitlaat is nu weer enkele maanden lekvrij.
Weetniet of je je Gemert afgelopen maart herinnert, waarbij mijn uitlaat totaal verrot was en bij elke verbinding lekte?
Daarna is de hele uitlaat eronderuit gekomen [inclusief verotte kat]En vervangen door een Simmons pijp.
En die is gelukkig lekvrij.
Vanaf downpipe helemaal naar achteren zit een nieuwe pijp.
Aan de brandstofpomp twijfel ik zelf wel.Wou die ook gaan vervangen, maar mijn reserve pomp bleek vastgelopen te zijn..dat herinner je je vast nog wel van een topic hier op het forum.Hij maakt voorderest geen vreemde geluiden en dergelijke, en brandstof komt goed waar het moet zijn.Maar ik vind dat hij eeerrrrg veel vermogen zuipt, meer dan 10 Ampere, terwijl dat dacht ik rond de 5 of 8 moet zijn.
De Lambdasonde twijfel ik ook aan. ik weet dus niet 100% zeker of die goed is.Binnenkort ff een andere gaan halen om te proberen.
Brandstoffilter is wel afgelopen sleuteldag bij Nordicar vervangen.
Trouwens, ik denk dat olie erbij in het lijstje staat omdat verontreinigde olie of te veel olie, waarschijnlijk mee verbrandt wordt in de cilinders, en dus het mengsel wijzigt en/of een foute lambda meting veroorzaakt.
Denk namelijk nu ook dat mijn koelvloeistof dat eruit spoot op vakantie hierdoor veroorzaakt wordt.Hij loopt veels te arm: stukken warmer. koelvloeistof te heet.
<a href="/node/33561"> www.volvo700vereniging.nl/node/33561
Groeten,Gerben</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die zit met de pijl in de goeie richting?gerryberrie schreef : <div class="content">Brandstoffilter is wel afgelopen sleuteldag bij Nordicar vervangen.
Ik denk dat vervuiling van de sonde door verbrandde olie ook een bepalende factor kan zijn, voor de melding, niet?gerryberrie schreef : Trouwens, ik denk dat olie erbij in het lijstje staat omdat verontreinigde olie of te veel olie, waarschijnlijk mee verbrandt wordt in de cilinders, en dus het mengsel wijzigt en/of een foute lambda meting veroorzaakt.</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.