Waar komt signaal voor lambda lampje vandaan? Lambda problemen, wagen loopt niet lekker.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 20:11 #1082164 door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Mijn Lambda lampje doet het nooit, ook niet bij het op contact zetten.Dan denk je natuurlijk, er zit geen lampje in of die is stuk.
Nou, er zit een lampje in, en die doet het!Eruit gehaald en omgewisseld met het accu dood lampje.
Deed het.
Maar Lambda lampje blijft uit.
Verder heb ik ook foutcodes, die een lambdalampje zouden moeten geven.Niet dus.
Ik heb dus een vermoeden dat er ergens een kabel die het lampje van sap zou moeten voorzien is doorgeknipt door een vorige eigenaar?
Heeft iemand enige idee welk draadje dit is in de bundel? en naar welke CPU die gaat, die bij de passagiers, of die bij de bestuurdersvoeten?
Mijn wagen loopt stationair niet helemaal jofel, en houd ook wat lichtjes in.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 20:24 #1283755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaat
Gaat volgens mij naar de ECU, rechts van de voeten van de passagier.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 21:40 #1283761 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Danku

henk 940LPT schreef : Gaat volgens mij naar de ECU, rechts van de voeten van de passagier.

<div class="content">Danku,
Zal de kabel bundel is gaan inspecteren, heb al bij de ECU bij de passagierszijde gekeken maar er is daar niks doorgeknipt.
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 21:44 #1283762 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Katloos
Hoi Gerben, als ik je signature goed begrijp zit er geen katalysator meer in de uitlaat. Is er destijds bij het verwijderen van de kat misschien ook iets gedaan aan het lambda signaal? Ik heb zelf geen 740 dan wel 16 klepper, dus ik weet niet waar daar standaard lambda sensor inhoort. Ik weet wel dat in mijn eigen katalysator nog een extra schroefgat zit om een extra sonde in te schroeven. De schroef die daar inzat is er een keer uitgevallen, zodoende weet ik dat :-) Hoe dan ook veel succes met de puzzel.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 22:00 #1283766 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Klopt.
Hallo Maarten,
Dat klopt,
De Lambda sonde zat in de KAT.
De kat was helaas verrot, dus er gelijk maar een rechte pijp onder gezet.
Op deze pijp is een moer gelast, waar de lambda sonde weer in is gedraait.
Maar voordat de rechte pijp eronder kwam, liep die afentoe al wel is wat slecht en gaf dan ook een lambda fout aan.
Maar nu is het permanent en verdwijnt niet meer.
Verdenk toch de Lambdasonde.
Maar het zit mij wel dwars dat het lampje niks doet.
Afgelopen week weer gereset.Er komt nu maar 1 foutcode op.
<a href="/node/374#232">2-3-2</a> Adaptieve lambdaregeling stationair boven- of ondergrens
Voor de reset was het.<a href="/node/374#113">1-1-3</a> Lambda integrator boven- of ondergrens<a href="/node/374#231">2-3-1</a> Adaptieve lambdaregeling deellast boven- of ondergrens<a href="/node/374#232">2-3-2</a> Adaptieve lambdaregeling stationair boven- of ondergrens
Misschien waren er nog wel meer, maar hij onthoud dacht ik maar 3 codes.
Injectoren zijn al vervangen.Brandstofrail is al vervangen.Het druktonnetje op de rail is ook al vervangen.
Er is geen valse lucht.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 22:23 #1283767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitleg.

gerryberrie schreef : Voor de reset was het.<a href="/node/374#113">1-1-3</a> Lambda integrator boven- of ondergrens<a href="/node/374#231">2-3-1</a> Adaptieve lambdaregeling deellast boven- of ondergrens<a href="/node/374#232">2-3-2</a> Adaptieve lambdaregeling stationair boven- of ondergrens

Even ter uitleg:Het komt er dus op neer, dat de lambdaregeling in de auto, het overschrijden van de boven of ondergrens van de grenswaarden van de regeling, niet meer kan corrigeren.De ECU probeert bijvoorbeeld om bij het overschrijden van de ondergrens, meer brandstof in te spuiten, om het signaal wat er van de sonde terug komt, terug te brengen naar Lambda=1.Andersom, wordt een overschrijding gecorrigeerd door aanpassing van inspuiting van brandstof, om het Lambda signaal weer naar beneden te krijgen.
Met dit in je hoofd, kunnen het eigenlijk toch, maar twee dingen zijn.
- teveel ongewenste peut in je blok (overschrijden bovengrens)- teveel lucht in het mengsel (of te weinig brandstof) waardoor de onder grens overschreden wordt.
Samengevat:Overschrijding bovengrens:- valse lucht bij inlaat- valse lucht in uitlaatsysteem- lage brandstofdruk- defecte verwarmde lambdasonde
Overschrijding ondergrens:- valse lucht bij inlaat- hoge brandstofdruk- lekkende injectors- defecte luchtmassameter- vervuilde motorolie- oliepeil te hoog- defecte verwarmde lambdasonde
(In het geval je het gaat vragen, waarom de olie in het rijtje staat, is me niet geheel verklaarbaar, info overgenomen van ATH)
Als de drukregelaar 100% zeker in orde is (let op dat dat ringetje niet stuk is, want dat gaat vrij makkelijk) en je weet 100% zeker dat je geen lekkende injectors hebt, zou ik als eerste een bewezen werkende originele Lambda sonde testen.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 22:41 #1283770 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Danku
Hallo Bas,
Dank voor de uitleg.
Ik weet dat hij veeels te arm loopt.
De bougies zijn spierwit, over het algemeen rijd ik boven de 1 op de 12, en 1 op 13 is geen uitzondering.Op de de vakantierit naar Frankrijk heb ik zelfs boven de 1 op 15 gehaald.
500 KM op iets meer dan 30 liter.
Niet goed, maar wel goedkoop in brandstofkosten.
Zoals hierboven gemeld:Injectoren zijn vervangen, drukregelaar is vervangen, door eentje van een goedlopende motor.[die van Miquel]En de hele fuelrail is vervangen.
Ik heb gecheckt op valse lucht, ook door het rondspuiten met remreiniger.Nergens een lek.
En ja hij loopt alle 4 de cilinders.
Op 20 euro, 13 liter nog wat, haal ik 170 KM.Korte stukjes, lokale wegen 80 KM max.Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 22:48 #1283773 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet goed.

gerryberrie schreef : De bougies zijn spierwit, over het algemeen rijd ik boven de 1 op de 12, en 1 op 13 is geen uitzondering.Op de de vakantierit naar Frankrijk heb ik zelfs boven de 1 op 15 gehaald.

Dat is echt niet goed hoor.Heb je ergens een lek in je uitlaat, toevallig, doppie eruit gesprongen?Brandstoppomp werkt nog wel lekker, 3 bar druk en zo?Lambdasonde is wel okee, dat weet je zeker?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 23:05 #1283774 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Niet goed.

Baseman schreef : Dat is echt niet goed hoor.Heb je ergens een lek in je uitlaat, toevallig, doppie eruit gesprongen?Brandstoppomp werkt nog wel lekker, 3 bar druk en zo?Lambdasonde is wel okee, dat weet je zeker?

<div class="content">Hallo Bas,
Ik weet dat dat niet goed is.
Mijn uitlaat is nu weer enkele maanden lekvrij.
Weetniet of je je Gemert afgelopen maart herinnert, waarbij mijn uitlaat totaal verrot  was en bij elke verbinding lekte?
 Daarna is de hele uitlaat eronderuit gekomen [inclusief verotte kat]En vervangen door een Simmons pijp.
En die is gelukkig lekvrij.
Vanaf downpipe helemaal naar achteren zit een nieuwe pijp.
Aan de brandstofpomp twijfel ik zelf wel.Wou die ook gaan vervangen, maar mijn reserve pomp bleek vastgelopen te zijn..dat herinner je je vast nog wel van een topic hier op het forum.Hij maakt voorderest geen vreemde geluiden en dergelijke, en brandstof komt goed waar het moet zijn.Maar ik vind dat hij eeerrrrg veel vermogen zuipt, meer dan 10 Ampere, terwijl dat dacht ik rond de 5 of 8 moet zijn.
De Lambdasonde twijfel ik ook aan. ik weet dus niet 100% zeker of die goed is.Binnenkort ff een andere gaan halen om te proberen.
Brandstoffilter is wel afgelopen sleuteldag bij Nordicar vervangen.
Trouwens, ik denk dat olie erbij in het lijstje staat omdat verontreinigde olie of te veel olie, waarschijnlijk mee verbrandt wordt in de cilinders, en dus het mengsel wijzigt en/of een foute lambda meting veroorzaakt.
Denk namelijk nu ook dat mijn koelvloeistof dat eruit spoot op vakantie hierdoor veroorzaakt wordt.Hij loopt veels te arm: stukken warmer. koelvloeistof te heet.
<a href="/node/33561"> www.volvo700vereniging.nl/node/33561
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 23:17 #1283777 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic I know.

gerryberrie schreef : <div class="content">Brandstoffilter is wel afgelopen sleuteldag bij Nordicar vervangen.

Die zit met de pijl in de goeie richting?

gerryberrie schreef : Trouwens, ik denk dat olie erbij in het lijstje staat omdat verontreinigde olie of te veel olie, waarschijnlijk mee verbrandt wordt in de cilinders, en dus het mengsel wijzigt en/of een foute lambda meting veroorzaakt.</div>

Ik denk dat vervuiling van de sonde door verbrandde olie ook een bepalende factor kan zijn, voor de melding, niet?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC