Toeteren met relais
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 09:18 #1081803
door V700 register
Toeteren met relais is gemaakt door V700 register
<div>Beste forumgangers,</div><div> </div><div>Het tweetal originele claxons dat bij het linker voorwiel van mijn auto hangt is in de afgelopen twaalf jaar veranderd in een paar bijna onherkenbare bonken roest. Het geluid dat dit duo nog voortbrengt past bij het verandere uiterlijk, en laat zich het best omschrijven als een soort astmatisch gerochel. Om bevrijd te raken van dit Volvo-onwaardig geluid, heb ik mezelf een tweetonig setje Hella hoorns aangeschaft. </div><div>Dit setje is geleverd met een relais (30A), maar het is mij niet duidelijk of ik dat ook nodig heb. De claxon wordt toch geschakeld via hetzelfde relais als de ruitenwissers, of niet? Of is de bestaande schakeling niet krachtig genoeg om de dubbele hoorns (2x72W) aan te sturen? </div><div> </div><div>Ik ben geen held met electro (waarvan akte) en ik wil het graag proberen te snappen voordat ik aan het monteren sla.</div><div> </div><div>Alvast bedankt voor uw inzichten.</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 10:20 #1281862
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic relais
- 7-900 toeters worden zonder relais aangestuurd.
- Stroomvoorziening via het contakt op he stuur wil wel eens een probleem zijn.
- De draden zijn vrij dun.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 10:46 #1281866
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais
Ik had hetzelfde probleem; twee weggerotte claxons die dan ook op een idiote plaats hangen onder de auto. Maar goed, ik heb twee verse claxons gekocht en die achter de grille geplaatst. Bij aansluiten kwam ik erachter dat ze meer stroom trekken dan de draadjes door laten en dus een relais ertussen gezet. En dat werkt perfect.
succes
succes
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 10:53 #1281867
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic bedrading
De zekering met de ruitenwissers wordt gedeeld voor de plus(gele draad). Aarde komt vanaf de contakten op het stuur(blauwzwart).
De gele en blauw-zwarte gebruik je voor de bediening van het relais. Bedrading ligt er voor beide hoorns dus 2 maal. Je hoeft maar een setje te gebruiken voor de bediening van het relais.
Leg zelf aarde en vaste gezekerde plus aan met een dikkere draad naar de nieuwe hoorns.
De gele en blauw-zwarte gebruik je voor de bediening van het relais. Bedrading ligt er voor beide hoorns dus 2 maal. Je hoeft maar een setje te gebruiken voor de bediening van het relais.
Leg zelf aarde en vaste gezekerde plus aan met een dikkere draad naar de nieuwe hoorns.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 12:55 #1281873
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
OK thnx, ik weet wat me te doen staat
Als ik het goed begrijp komt de claxon-schakeling dus alleen langs het ruitenwisserrelais omdat hij toevallig een zekering met dat circuit deelt.
Had wel al wat gevonden <a href="/node/22660" target="_blank">hier</a> en <a href="/node/29487#comment-144877" target="_blank">hier</a> (bedankt Alex) , maar ik wilde dus ff zeker weten dat het ook voor een MY 98 940 zo in elkaar zit.
Ik ga de nieuwe toetertjes inderdaad wel ergens anders hangen ja. Heb gisteren al ff gekeken en ze blijken precies te passen aan weerszijden van de radiator onder de koplampen, achter/naast de windgeleiders dus.
Als ik het goed begrijp komt de claxon-schakeling dus alleen langs het ruitenwisserrelais omdat hij toevallig een zekering met dat circuit deelt.
Had wel al wat gevonden <a href="/node/22660" target="_blank">hier</a> en <a href="/node/29487#comment-144877" target="_blank">hier</a> (bedankt Alex) , maar ik wilde dus ff zeker weten dat het ook voor een MY 98 940 zo in elkaar zit.
Ik ga de nieuwe toetertjes inderdaad wel ergens anders hangen ja. Heb gisteren al ff gekeken en ze blijken precies te passen aan weerszijden van de radiator onder de koplampen, achter/naast de windgeleiders dus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2010 20:35 #1281897
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zorg wel dat je het relais
Zorg wel dat je het relais op een droge plaats monteert. Ik heb de ervaring dat niet alle relais even goed tegen vocht kunnen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2010 00:02 #1281912
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker speciaal voor de komende wedstrijd?
Zodat je toeterend door de straat kunt..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2010 10:02 #1282071
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pwèèèèp!
<div style="font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; background-color: #ffffff"><div style="font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; background-color: #ffffff">Niet toeterend door de straat gisteravond, maar dat lag niet aan de nieuwe toeter, want die doet het perfect.
Bedankt voor de tips.</div></div>
Bedankt voor de tips.</div></div>
Moderators: Jerry Stam