Aircofan (v.d. aircoradiateur) gaat niet uit

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2010 19:47 #1081689 door V700 register
Aircofan (v.d. aircoradiateur) gaat niet uit is gemaakt door V700 register
Heb sinds kort weer een Volvo, dit keer een 940 estate met airco. Nu blijkt dus de aircofan (in de motorruimte voor het koelen van de aircoradiateur) niet helemaal volgens de regels te werken. In eerste instantie deed ie niks, maar de stekkers waren volledig gecorrodeerd/deels gesmolten en een gele schakeldraad (klopt dat?) vanaf het relais was gecorrodeerd en afgebroken). heb voor nood de stekker zo goed en zo kwaad als het ging schoongemaakt en de gele draad voor nood aangesloten. Als ik nu de airco inschakel gaat na verloop van tijd de ventilator draaien om de aircoradiateur te koelen. Helaas weet ie niet wanneer ie moet stoppen en ik heb zojuist even de gele schakeldraad maar weer losgetrokken, omdat ie een uur stond te draaien. Ik heb de relais achter bij de rechterkoplamp losgehaald, de contacten schoongemaakt en ingespoten met contactreiniger. Mocht helaas nog niet helpen. Is nu dus mijn temp.sensor van de airco stuk en zo ja, kan ik die vervangen zonder het aircosysteem te legen of moet daarvoor het systeem geleegd worden, de sensor vervangen en het systeem opnieuw gevuld worden? Heb dat laatste namelijk net laten doen en da's dus een beetje zonde van het geld. Dan bouw ik wel een schakelaar in om de fan handmatig uitschakelen. Iemand suggesties? Het is overigens geen ECC-systeem, maar gewoon handmatig bediend. Zag al een draadje over een ECC-systeem met een soortgelijk probleem, maar ik geloof niet dat de oplossingen hetzelfde zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2010 22:41 #1281212 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic contact uit?
Begrijp ik nu goed dat hij met contact uit draait? Of alleen met contact aan? Volgens mij klopt het dat hij altijd draait als je je airco aan hebt - met contact aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2010 23:48 #1281224 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schakelaar
Misschien is een schakelaar er tussen zetten niet zo'n gek idee.
Kan zijn dat er een sensor stuk is, de fan reageert (oa?) op de temperatuur van de koelvloeistof.
Staat altijd onder spanning, als hij dus maar door blijft draaien terwijl de auto stilstaat houdt hij niet zomaar weer op en kan hij je accu leegtrekken.
Een mooi verhaal gehoord van Bas over mensen die bij een defecte electromotor van zo'n fan haast hun auto zagen afbranden, er zit blijkbaar geen veiligheid ingebouwd, ook als hij stuk is blijft hij gewoon proberen te draaien.

Groetjes, Michiel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2010 22:43 #1281586 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aircofan

mbroeren schreef : Begrijp ik nu goed dat hij met contact uit draait? Of alleen met contact aan? Volgens mij klopt het dat hij altijd draait als je je airco aan hebt - met contact aan.

Ja, hij blijft doordraaien, ook als het contact uit is. Is ook wel begrijpelijk dat als de condensor erg warm is, de fan nog even blijft naijlen, maar deze stopt dus gewoon niet meer. Op zich zou een relais/schakelaar met uitschakelvertraging van ca. 2 minuten mooi zijn, maar gewoon een aan/uit-schakelaar in de auto vind ik ook al prima. Overigens schakelt ie niet meteen in wanneer de airco wordt ingeschakeld, dat duurt even tot - lijkt mij - een bepaalde temperatuur in de condensor bereikt is en de fan aanslaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2010 22:49 #1281587 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic contact

FrankV schreef :

mbroeren schreef : Begrijp ik nu goed dat hij met contact uit draait? Of alleen met contact aan? Volgens mij klopt het dat hij altijd draait als je je airco aan hebt - met contact aan.

Ja, hij blijft doordraaien, ook als het contact uit is. Is ook wel begrijpelijk dat als de condensor erg warm is, de fan nog even blijft naijlen, maar deze stopt dus gewoon niet meer. Op zich zou een relais/schakelaar met uitschakelvertraging van ca. 2 minuten mooi zijn, maar gewoon een aan/uit-schakelaar in de auto vind ik ook al prima. Overigens schakelt ie niet meteen in wanneer de airco wordt ingeschakeld, dat duurt even tot - lijkt mij - een bepaalde temperatuur in de condensor bereikt is en de fan aanslaat.

Volgens mij gaat met contact uit ook fan meteen uit (dat verbaast me iedere keer). Misschien dat je eens naar het contact kunt kijken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2010 00:07 #1281592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aircofan

michielockeloen schreef : Misschien is een schakelaar er tussen zetten niet zo'n gek idee.
Kan zijn dat er een sensor stuk is, de fan reageert (oa?) op de temperatuur van de koelvloeistof.
Staat altijd onder spanning, als hij dus maar door blijft draaien terwijl de auto stilstaat houdt hij niet zomaar weer op en kan hij je accu leegtrekken.
Een mooi verhaal gehoord van Bas over mensen die bij een defecte electromotor van zo'n fan haast hun auto zagen afbranden, er zit blijkbaar geen veiligheid ingebouwd, ook als hij stuk is blijft hij gewoon proberen te draaien.

Groetjes, Michiel 

Yep, dat lijkt mij ook. Maar ik vroeg me dan ook af of ik de tempsensor uit de droger kan schroeven zonder het hele systeem te legen. Anders lijkt mij een schakelaar tussen de gele schakeldraad naar de fan een 'goede' oplossing. Ik zit er niet op te wachten dat m'n auto afbrandt vanwege een weigerachtige tempsensor die de aircofan niet uitschakelt.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2010 10:27 #1281599 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic gele draad?
Vanaf het relais gaat een rode draad voor highspeed bekrachtiging en een groene draad voor lowspeed bekrachtiging naar de fan.
Om het relais aan te sturen  gaat een blauwgroene draad met aarde vanaf sensor in condensor en brandstof computer naar het relais voor lowspeed inschakeling.
en een witzwarte draad idem voor highspeed inschakeling.
Controleer of op een van deze shakeldraden aarde afgegeven blijft worden en onderbreek deze met een extra schakelaar. 
Op de bekrachtiging vanaf relais naar fan (groen en rood) staat een flinke stroom. Daar zou ik geen schakelaar tussen zetten.
Risico van ingreep is dat je vergeet de schakelaar aan te zetten zodat bij een te hoge motor temp de fan niet gaat draaien.
Kun je het probleem isoleren tot  de sensors op de verdamper dan is het verstandiger hier in te grijpen met een onderbreking.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC