Aircofan (v.d. aircoradiateur) gaat niet uit
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan zijn dat er een sensor stuk is, de fan reageert (oa?) op de temperatuur van de koelvloeistof.
Staat altijd onder spanning, als hij dus maar door blijft draaien terwijl de auto stilstaat houdt hij niet zomaar weer op en kan hij je accu leegtrekken.
Een mooi verhaal gehoord van Bas over mensen die bij een defecte electromotor van zo'n fan haast hun auto zagen afbranden, er zit blijkbaar geen veiligheid ingebouwd, ook als hij stuk is blijft hij gewoon proberen te draaien.
Groetjes, Michiel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, hij blijft doordraaien, ook als het contact uit is. Is ook wel begrijpelijk dat als de condensor erg warm is, de fan nog even blijft naijlen, maar deze stopt dus gewoon niet meer. Op zich zou een relais/schakelaar met uitschakelvertraging van ca. 2 minuten mooi zijn, maar gewoon een aan/uit-schakelaar in de auto vind ik ook al prima. Overigens schakelt ie niet meteen in wanneer de airco wordt ingeschakeld, dat duurt even tot - lijkt mij - een bepaalde temperatuur in de condensor bereikt is en de fan aanslaat.mbroeren schreef : Begrijp ik nu goed dat hij met contact uit draait? Of alleen met contact aan? Volgens mij klopt het dat hij altijd draait als je je airco aan hebt - met contact aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij gaat met contact uit ook fan meteen uit (dat verbaast me iedere keer). Misschien dat je eens naar het contact kunt kijken?FrankV schreef :
Ja, hij blijft doordraaien, ook als het contact uit is. Is ook wel begrijpelijk dat als de condensor erg warm is, de fan nog even blijft naijlen, maar deze stopt dus gewoon niet meer. Op zich zou een relais/schakelaar met uitschakelvertraging van ca. 2 minuten mooi zijn, maar gewoon een aan/uit-schakelaar in de auto vind ik ook al prima. Overigens schakelt ie niet meteen in wanneer de airco wordt ingeschakeld, dat duurt even tot - lijkt mij - een bepaalde temperatuur in de condensor bereikt is en de fan aanslaat.mbroeren schreef : Begrijp ik nu goed dat hij met contact uit draait? Of alleen met contact aan? Volgens mij klopt het dat hij altijd draait als je je airco aan hebt - met contact aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
michielockeloen schreef : Misschien is een schakelaar er tussen zetten niet zo'n gek idee.
Kan zijn dat er een sensor stuk is, de fan reageert (oa?) op de temperatuur van de koelvloeistof.
Staat altijd onder spanning, als hij dus maar door blijft draaien terwijl de auto stilstaat houdt hij niet zomaar weer op en kan hij je accu leegtrekken.
Een mooi verhaal gehoord van Bas over mensen die bij een defecte electromotor van zo'n fan haast hun auto zagen afbranden, er zit blijkbaar geen veiligheid ingebouwd, ook als hij stuk is blijft hij gewoon proberen te draaien.
Groetjes, Michiel
Yep, dat lijkt mij ook. Maar ik vroeg me dan ook af of ik de tempsensor uit de droger kan schroeven zonder het hele systeem te legen. Anders lijkt mij een schakelaar tussen de gele schakeldraad naar de fan een 'goede' oplossing. Ik zit er niet op te wachten dat m'n auto afbrandt vanwege een weigerachtige tempsensor die de aircofan niet uitschakelt.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Om het relais aan te sturen gaat een blauwgroene draad met aarde vanaf sensor in condensor en brandstof computer naar het relais voor lowspeed inschakeling.
en een witzwarte draad idem voor highspeed inschakeling.
Controleer of op een van deze shakeldraden aarde afgegeven blijft worden en onderbreek deze met een extra schakelaar.
Op de bekrachtiging vanaf relais naar fan (groen en rood) staat een flinke stroom. Daar zou ik geen schakelaar tussen zetten.
Risico van ingreep is dat je vergeet de schakelaar aan te zetten zodat bij een te hoge motor temp de fan niet gaat draaien.
Kun je het probleem isoleren tot de sensors op de verdamper dan is het verstandiger hier in te grijpen met een onderbreking.